Ja det har helt klart en verdi å bare sitte muse-stille med et bra snitt med noe man har troen på, all denne tradinga gjør at man må følge mye mere med og det ødelegger snittet. Og man kan være uheldig at det kommer en kjempenyhet mens man ennå ikke har fått kjøpt tilbake. Det vil være surt selv om sannsynligheten for det er lav. i pcib f.eks. i dag var det en god nyhet før den dårlige kom.
14,06 i morgen tilsvarer 18,80 i dag, ettersom aksjen går ex rettigheter i morgen, ikke etter emisjonen. Rettighetene burde derfor prises til 14,06-7kr = 7,06kr. (Noen andre kan godt bekrefte/avkrefte det jeg sier her).
Tidligere, så har jeg sett at markedet ikke klarer å justere seg riktig etter at en aksje går ex rettigheter. Det plutselig fallet utløser kanskje stop loss, eller tekniske signaler om at “nå skal du selge/kjøpe”. Alternativt, så får ikke nok av markedet med seg at en åpning på 14,06 i morgen tilsvarer ingen endring. I såfall kan aksjen plutselig ta noen kjempebyks oppover.
Det hele blir litt vanskelig å gjette seg til, når aksjen har så ville svingninger fra før av…
Tenk om vi ser 5 igjen og alle har øynene på nano i 10min så vi kan få kjøpt opp til 10 igjen
Jeg forventer start 20, ned til 16/15 så opp til 17/18 ved dags slutt. Så ned på mandag.
Det er fortsatt en del som tror at i morgen er dagen man må ha aksjer for å få utdelt rettigheter rundt om på forumene, vet ikke helt hvor de har fått det fra.
det viktigste:
Lysaker, 3 June 2015 - PCI Biotech reported today that, following a strategic
review of the company’s assets, it has decided to stop the ENHANCE study and
focus the company’s resources towards the clinical bile duct cancer study and
the promising immunotherapy opportunities offered by the PCI technology.
This decision was based on both strategic and clinical considerations. A recent
review of the relevant market segment suggests a diminishing opportunity for
Amphinex induced treatment with bleomycin in recurrent head and neck cancer, not
least due to expected increased competition by emerging immunotherapies for this
patient population. In addition, optimising the light dose for bleomycin-induced
tumour ablation by interstitial illumination has turned more complicated than
anticipated.
The promising early signs of tumour response seen in Phase I seems to translate
well to the smaller cohort of patients in the ENHANCE study that are eligible
for surface illumination. These patients respond as expected to the treatment,
with a majority so far being durable complete responses. The company will
evaluate how these results can be best utilised going forward.
The company will put increased resources into 1) the bile duct cancer study to
accelerate development and 2) advancing the promising preclinical immunotherapy
opportunities towards partnering and clinical development.
Jeg har jo tradet bittelitt i nano oppover og tok litt gevinst på 60, så jeg har regnet ut at jeg satt med et snitt på 16 før de siste dagene.
Mener du inne i nettbanken? For på nordnet virker det som om den har en tendens til å vise omtrent den kursen du sist kjøpte for, selv om det er en bitteliten andel.
En aksje med mange handler kjøp/salg bruker man FIFO prinsippet, altså de aksjene du kjøpte først blir solgt først. Hvis aksjen går bare oppover ødelegges derfor snittet hvis man selger en del på topp og kjøper tilbake igjen etterpå.
Jeg ser virkelig ikke problemet, det er jo ihvertfall hos netfonds en kolonne for realisert og en kolonne for urealisert gevinst. Hvis du absolutt vil vite snittet inkludert alle handlene, så tar du: antall / (inngangsverdi-realisert) for å få det effektive snittet.
Det faktiske snittet er sånn, men nettmeglerene viser den verdien som stemmer overens med det som du må gi via selvangivelsen. Som @alex skriver, du når du selger deler av beholdningen, så selges de “eldste” aksjene først.
Man kan jo prøve seg på en trade i funcom/pcib i romjula der man selger 50% av beholdninga til stor gevinst, kjøper de tilbake 1% billigere en time etterpå i romjula og får seg en fin overraskelse i posten neste gang skatten skal betales (gjelder ikke zero-konto).
Ikke formueskatten, gevinsten på salg av aksjer, nå forklart med et eksempel:
Du kjøper 100 aksjer for 100kr
Du kjøper 200 aksjer for 200kr
Du selger 125 aksjer for 200kr på selvangivelsen vil kostpris-snittet på disse være 100100 + 25200 = 15000 / 125 = 120kr. Skattepliktig gevinst blir da 200-120 = 80kr * 125 aksjer.
(Du sitter også igjen med 175 aksjer med 200kr i snitt for beregning av skattepliktig gevinst (tap))
Eg spår kraftig nedgang i Pcib den nærmeste tiden, aksjer selges for å finansiere emiaksjer, tror eg.
Kanskje det blir litt sprell i t rettene etterhvert, om det ikke blir for stort press når Pho skal selge sine.
Er det ikke ett litt svakt signal at Pho ikke ønsker å delta i emisjonen ?
Dette sier eg bare fordi det stort sett blir sånn i en pågående emisjon, hva selskapsverdier og fundamentalt angår, har eg ikke kjennskap til, det kan jo og komme meldinger underveis som gir ett løft.
Vi så jo potensialet da aksjen gikk i 40+, men noe sier meg at ikke alle som kjøpte oppover, visste hva som ble kjøpt.
Jeg har lurt på om jeg skal realisere noe gevinst, da jeg har realisert tap i år. Det er en avveining om en vil ha penger utbetalt i 2017 og betale desto mer engang i fremtiden.
Tenker jeg utsetter skatten jeg, og snyter Skandiabanken for den kurtasjen.