Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Storkapitalen trer inn og spekulanter, småfisker og cowboyer vaskes ut. Det er vel et tegn på at Pcib er i ferd med å lykkes?

1 Like

Selskapet ville gjøre denne, som de kalte den mest investorsnille emisjonen, for at de ville tilby alle eiere muligheten til å erverve nye aksjer til 30kr eller selge tegningsrettene slik at aksjekursen har dagsverdien av aksjen + verdien av tegningsretten. Men hvis markedet selger kursen ned til f.eks 35 før tegningsrettene er på markedet så prises aksjen til bare ca 32 dagen etter og tegningsretten som de har gitt oss i presang er nærmest verdiløs.

Ja hvis det er aksjonærfiendtlig at alle aksjonærer behandles rettferdig og får kjøpe på 30, så lurer jeg på hva du ville kalt det om kun nyenburg fikk kjøpe hele greia for 30? Aksjonærholocaust?

4 Likes

Hvis du tror du har fått noe hvis tegningsrettene er verdt noe når du får dem, så tenker du ikke helt klart. Aksjene dine går ned tilsvarende mye i verdi som tegningsrettighetene er verdt når du får dem.

1 Like

I tegningsperioden kommer en ekstern investor som er mest bekymret for at det ikke blir MANGE NOK retter tilgjengelig for dem, så hvorfor noe finner på å selge nå, fremfor å vente til eks. rett er for meg en gåte.

Det er jo veldig naturlig at det må bli nye aksjonærer i en emisjon i et lite selskap som skal hente 360mill. Og det har den alltid omsorgsfulle ledelsen og styret løst for utakknemlige aksjonærer med å gjøre Nyenberg så interesserte at de ikke en gang kan skjule sine intensjoner i forkant.

2 Likes

Sant det, regnestykket blir ikke særlig gunstig samme hvordan man ser på det. Men hvis kursen ikke går noe særlig opp igjen fra dette nivået, så vil jeg tro at det blir rift om tegningsretter pga av at Nyenburgh har brukt mye tid på å komme så langt i grunnforskningen på selskapet at de sannsynligvis vil inn med en del midler og de er nødt til å skaffe seg tegningsretter for å kunne få en stor pott.

1 Like

Det er nettopp dette som ligger i “verdinøytral”.

Ja, er vi ikke helt enige her? :stuck_out_tongue:

Jo, det vil jeg tro. Man må jo ikke være uenig for å svare :wink:

1 Like

JO! :grinning:

1 Like

Nå er det vel ikke bare Nyenburg som kan kjøpe tegningsretter, det er nok ganske mange andre som får en mulighet til å posisjonere seg i PCIB

Denne emisjonen er ikke akjonærvennlig for oss aksjonærer som hadde aksjer før emisjons meldingen kom i forrige uke før vi er på TERP kurs dvs 45,7

Emisjonen er aksjonærvennlig - det er aksjonærene som ikke er vennlige med emisjonen

9 Likes

image

Det kom også melding angående tidslinjer, og det er helt opp til deg selv hva du regner som forventet prosentvis årlig avkastning for investering i risikobiotek, og hvor lang tid du tror utsettelsen var (eller om det var noen i det hele tatt).

1 Like

Helt klart Snøffelen, jeg brukte Nyenburgh fordi de er blitt frontet som et selskap som bruker mye tid før de går inn i slike case og har funnet selskapet verdig å sette penger i. Det har sikkert flere også gjort og det må bli trøkk etterhvert her. Det kan kanskje hende at de ikke agerer noe før det er banket igjennom i EGF.

1 Like

Nå vet jeg ikke helt om du spøker eller ikke.

Synes ikke garantiprisen er ublu. Garantien tilsvarer at selskapet går ut og kjøper salgsopsjoner på egne aksjer. Hvis man f.eks. fyller inn startkurs på 53, strike på 30, med 30 handelsdager til forfall og 1,05 (=3,5% * 30) som opsjonspris så får man ca 170% implisitt volatilitet fra standard opsjonsprisingskalkulatorer. Det høres høyt ut, men aksjen har i perioder vært svært volatil. F.eks. har annualisert 20-dagers historisk volatilitet vært oppe i 160% i perioden rundt forrige emisjon.

2 Likes

En må egentlig sprø seg hva som er alternativet. Hvis kursen hadde vært satt høyere så hadde det antakeligvis ikke vært mulig å få 100% garanti på aksjene og sikre finansiering. Hadde den vært satt vesentlig høyere uten garanti, så tror jeg fort det kunne blitt vanskeligere å få inn pengene. Er trossalt mange aksjonærer i selskapet som ikke har råd til å tegne seg opp og da måtte de kanskje i gang med ny emisjon i løpet av kortere tid.

Så at kursen ble lavere enn mange håpet på er naturligvis surt og ikke positivt sånn sett. Men bortsett i fra det så er aksjonærene på alle måter satt i førersetet her.
Det er jo også en generalforsamling med aksjonærene som stemmer om dette skal igjennom eller ikke i tillegg. Her tror jeg det blir rimelig enstemmig mot at denne går i boks.

2 Likes

Mye snakk om at Nyenburg og andre skal kjøpe TR, men hvorfor kjøper de ikke aksjer nå før TR begynner? Har de ikke anledning til dette?

1 Like

De spekulerer vel i at folk er fullastet, og ikke har råd til å beholde/tegne rettene.
Har man penger tilgjengelig kan dette bli en gullgruve. Kjøp retter fra dem som må kvitte seg med dem!!
Grunnen er enkel.
Eksisterende aksjonærer går FORAN garantistene ved overtegning. Ref. punkt 3.
Man risikerer altså å få noen «gratis» aksjer til 30kr.
Vi får FimaVacc rett etter tegningsperioden :smiley:
Får vi FimaVacc før eller under tegningsperioden blir det totalt kaos :smiley:

6 Likes