Stock DZ,
jeg må innrømme at jeg har mye sans for denne tommelfingerregelen som din venn fortalte deg om; ikke fordi den er noen sesam-sesam-løsning for å finne fram til gode kursmål for en aksje, men fordi ingen av de sifistikerte beregningsmodellene for nåverdi heller ikke er det. Det finnes hyllemeter med slike modeller,jf. https://finexecutive.com/en/news/discounted_cash_flow_interview_questions__answers_basic_2_4_2015
En kan ta et blikk inn i en helt annen sektor; kjøp og salg av eiendom / eiendomsutvikling. Mange av aktørene her er smarte, flinke folk som i stor grad benytter tilsvarende tommelfingerregler kombinert med erfaringer og teft.
Poenget er at de mange ulke metodene for beregning av nåverdi av produkter som ennå er i utviklingsfasen nødvendigvis må bygge på et stort sett av forutsetninger slik som pris, totalmarked, markedsandel, kostnadsutvikling for innsatsfaktorene, alternative avkastningsmuligheter m.fl.
Jeg tenker derfor slik; jo mer sofistikert den valgte beregningsmodellen er, jo lettere er det at den blir selvhenførende i hendene på det være seg en investor eller analytiker. Med det mener jeg sjølsagt ikke at bruk av grundige beregningsmodeller bare er tull og tøys - langt i fra. De er nok alle si ulik grad etterprøvd empirisk, og noen er bedre i en setting, andre bedre i en annen.