Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Don_suger

Slik er dt ikke dessverre. Husk at alle som har aksjer på dette tidspunktet også har retter.
Det kan godt tenkes at på et tidspunkt vil differansen være 29kr. Men aldri noe mer (lavere), og aldri over tid og volum.

Hvis det hadde vært tilfelle kunne vi alle drevet arbitrasjehandel «feil vei». Dvs solgt retter og kjøpt aksjer for under 30kr dyrere.

Arbitrasjen ligger som oftest andre veien. Dette fordi folk ikke gidder alt «hazzel» med å tegne.

Har man tid og penger så blir det mange muligheter de neste ukene.
Blir f.eks diffen 32 kr på et tidspunkt er det bare å selge aksjer samt kjøpe retter.

Det aller viktigste man kan gjøre nå er å skaffe seg aksjen innen morgendagen. På den måten har man sikret seg både aksjer og retter.

4 Likes

Ja, ble vel ca 2550 aksjer.

T-rettene er i salg “on or about” 19.September.

"On or about 19 September 2018: Publication of prospectus and first day of
subscription period for the Rights Issue.

On or about 03 October 2018: Last day of subscription period for the Rights Issue.

On or about 08 October 2018: Allocation of new shares.

On or about 10 October 2018: Payment for new shares".

5 Likes

I episurf tok jeg ut en solid arbitrasje på et tidspunkt ved å bytte mellom aksjer og tegningsretter så kommer til å følge med etter muligheten. Men regner med pcib blir mye mer likvid og korrekt priset tbh.

5 Likes

Mitt stalltips er at det kommer en robot som er stilt inn slik at den støvsuger alt av retter som ligger i området 30,5 og lavere under gjeldende aksjekurs.

Slik ville i hvert fall jeg gjort det om målet var å skaffe seg så stor eierandel som mulig. Etter bortfall av punkt 4…som nå HAR bortfalt.

Hva mente du med punkt 4??

En slik startegi betinger at det er mange som er desperate etter å gi fra seg retter mer eller mindre verdiløst for å slippe å tegne. Mulig det er noen av de. Men jeg vil anta at de istedet for å selge for 30,5 vil vente mot slutten av tegningsperioden for å se an mulig høyere pris.

En annen “utfordring” i en slik strategi er at det er mange andre som ser det som god økonomi å kjøpe retter til 31!!! Jeg vil tro at dersom større aktører vil inn må de gå mer aggressivt til verks en 30,5. Men det er mulig at de vil avvente et par dager for å få ned prisen på rettene. Ikke lett å si. Men dersom teorien om at Nyenburgh med flere vil inn med størrre poster, så vil det uansett kjøpsstrategi bety at rettene til syvende og sist vil være en god del mer verdt enn null den 3. oktober. Og jeg kan vanskelig se at en større aktør har en bedre mulighet enn denne emisjonen til å komme inn i aksjen under 50 kroner. Det må i så tilfelle være om noe feiler. Og da er det vel kanskje ikke så interessant uansett.

3 Likes

Punkt 4 er hvor garantistene plukker opp T-rettene og tegner hvis ingen andre vil ha dem.
Jeg tror at vi nå alle kan enes om at ikke aksjen faller til 30 i morgen, og rettene mister sin verdi.

Når dt gjelder 30,5 blander du kurs og differanse.
Den 50øren er vanlig arbistrasje mellom kurs og retter.

1 Like

Ser nå at det var differansen du snakket om. Skylde på at det er sent:-)… Da er vi nok ikke så uenige. God natt.

2 Likes

Mange kommer til aa benytte anledningen til aa kjoepe billige tegningsretter, for etter at dette er over vil aksjekursen stige til 50+ igjen, i paavente av extension, fimaNac og fimaVacc nyheter. Tidenes biotek bonanza i Norge kan foelge i kjoelvannet av disse.

5 Likes

Synes denne er ganske illustrerende. Pipelinen til PCIB prises per idag til en knapp mrd. Som det står er det justert for emisjon og hva kursen ville vært idag hvis aksjen hadde vært splittet i tegningsrett og aksje.

Mener at de andre selskapene forsvarer sin prising og vel så det (kjenner dårlig til TRVX og BGBIO), men synes PCIB stikker seg ut med en veldig lav vurdering ut ifra alt vi vet om de kliniske dataene.

5 Likes

Hvor har du NPV fra?

Han mener nok egentlig Enterprise Value, og ikke NPV. Men poenget er jo fortsatt gyldig. Du får PCIB ganske billig sammenlignet med de andre.

Mcap 40% > NPV er jo ikke billig? :joy:

Mener altså market cap minus cash som i praksis er markedets vurdering av Npv av selskapenes pipeline.

1 Like

Jeg forstår ikke om du er seriøs eller ikke.

Dere snakker om Enterprise Value, ikke NPV.

Ikke bland meg inn i @Investor sin bruk av terminologi, den får han stå for selv. Som du ser av spørsmålet mitt, så spør jeg om hvordan han hadde regnet seg fram til den ettersom den ikke stemmer med andre NPV-beregninger jeg har sett. :stuck_out_tongue:

Men du er vel oppegående nok til å se at han skriver definisjonen av EV? Han tar marketcap + net debt. Da skjønner du vel at det er EV han snakker om, og ikke NPV.

2 Likes

Hva mener du med NPV i denne sammenhengen?

But for fucks sake, han kom jo med forklaringen på hvordan han regner ut “NPV”-en i sitt diagram etter at jeg spurte?! :thinking::laughing:

Se på posten jeg svarer på, så gir spørsmålet mitt mening. :stuck_out_tongue:

Var ikke meningen å starte en stor krangel her, har oppdatert tabellen, håper alle nå er fornøyde. Poenget mitt var jo at market cap per idag minus cash tilsvarer hva markedet regner inn av NPV av de ulike selskapenes pipeline.

1 Like

Jeg er enig med @torhh, bruken din av NPV er rett og slett feil. Selv om han sliter litt med å forstå det :stuck_out_tongue:

Dette er riktig såvidt jeg har forstått EV :stuck_out_tongue:
image