Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Hvorfor kom ikke tegningsrettene på konto I DAG?

Jada, jeg vet at de ikke kommer før onsdag. Men hvorfor ikke?
Det er jo innlysende og helt opplagt at dette skapte eller i alle fall bidro kraftig til dagens fall!
Jeg er sjeleglad for at mine PCIB-aksjer ikke er belånt, for da ville jeg trolig gått på en kjempeskrell i dag.
Og det var det utvilsomt mange som gjorde, og ble ristet ut av aksjen på stop-loss.

Så hvorfor i all verden kunne ikke tegningsrettene kommet på konto I DAG?!

Konspirasjonsteoretikeren i meg undres over hvem som har mest å tjene på at det ikke ble slik…

3 Likes

Jeg lurte på det samme. Var dømt til å gå til helvete i dag. Tror ikke jeg sjekker PCIB-tickeren i morgen.

… ? Er du seriøs? Vet du ikke hvordan verdipapirsentralen fungerer ?

1 Like

Ser utifra flere her at det er liten erfaring med emisjoner og t retter vertfall, skal bli spennende å se på hvilken måte aksjonærmassen håndterer t rett trading

4 Likes

Det finnes ingen mellomting i PCIB. På dager med oppgang er det få kommentarer og spådommer om >70 innen ukeslutt. På røde dager er det 50+ meldinger om krise og enkelte kursmål <30.

Det virker som mange av PCIB aksjonærene er privatpersoner som allerede er all in. Så hvis alle nå selger aksje for å ha råd til t-retter, pluss forsinkelse er dette en god forklaring på dette kortsiktige bratte fallet.

At noen er overrasket over reprising i dag uten t-retter er rart, for det er som andre har skrevet; kun matematikk. Selv om fallet virker noe høyt.

Det er veldig mye følelser rundt PCIB aksjen og mange har nok tapt endel på tvangssalg. Jeg syntes også personlig disse % fallene er en syk berg-og-dalbane. Det er vanskelig å være long, men jeg prøver.

Jeg tror ikke prospektet kommer til å by på noe nytt. Jeg tror heller ikke kursen kommer til å gå opp før alle har kjøpt sine t-retter og folk igjen sitter låst på sine aksjer.

Jeg kan ikke mye om forskning, men jeg har skjønt at PCIB har utrolig gode resultater innen fimaCHEM. Derfor har jeg valgte og sitte long. Mitt personlige kursmål er 150 innen 3 år, men jeg håper selvfølgelig på gode nyheter rundt fimaVACC som kan sende kursen over 60 før jul.

Siterer Kjetil Aasen. «Jeg ser helt enkelt på aksjemarkedet som odds og tilhørende sannsynligheter».

8 Likes

Så hvordan har du komt til kursmålet ditt på kr 150? :face_with_monocle:

3 Likes

Man kan sette et kursmål man er fornøyd med i henhold til egen økonomi. Det kan være like smart det som å regne på eventuelle kontantstrømmer og komme opp med tall basert på discount rate som “randomly” blir satt.

Det er hvert fall ingen tvil om at potensialet i aksjen ligger langt over 150 kroner. Så jeg forstår godt at noen setter et kursmål på 150 kroner og takker for seg etter det.

I så fall er mitt kursmål 3000 :rofl:

7 Likes

Jeg tror PCIB eventyret lykkes og det er min personlige mening. Ingen vet hva kursen blir, men biotek har alltid hatt en høy risk/reward ratio. Dette er kun tipping fra min side og mitt personlige syn. Stuffers har vel et kursmål for 1/3 av programmene. 150,- lager et bilde alle forstår. Suksess.

3 Likes

Joda, det vet jeg utmerket, men det burde være mulig å gjøre dette annerledes.

At aksjen går eks t-rett i to hele børsdsger, før t-rettene blir disponible?
Det er dømt til å forårsake kraftig kursnedgang, og er å straffe eksisterende aksjonærer.
Dette er så langt fra aksjonærvennlig som man kan komme.

1 Like

Kan du forklare hvorfor?

Verde

Avsnitt nr 2 er spott on.
I tillegg har du tvangssalg av girede posisjoner i takt med fallet.
Det bekreftes også av aksjonæroversikten i dag. Ref. Netfonds og Nordnet.

2 Likes

Topp 20-50 aksjonærer er vel tilnærmet uendret? Med andre ord hvem har solgt slik at kursen er ned nesten 45%? Ikke mange aksjer som er omsatt på det brutale fallet. Skjer det som ofte før etter slikt mønster. Solid rekyl opp igjen på høyt volum?

4 Likes

Jubel

Rekylen opp kommer så fort folk innser at ikke markedet»oversvømmes» av emi-aksjer til 30kr.

Når det gjelder Nordnet og Netfonds ASK så er det de som står for største salget i forrige uke. Der er det vel ikke mulig å gire såvidt meg bekjent.
Så da kan man jo tenke seg hva som har skjedd med girede posisjoner i vanlige Nordnet og Netfonds kontoer i dag da vi gikk ex-retter.
Det ble advart mot denne dagen spesielt.

2 Likes

Det stemmer Mr. O. I hvertfall for Nordnet: 0 i belåningsgrad. Det er i midlertid 20% belåningsgrad på pho der en del har flyttet en del av portefølgen over til og når den også faller så kan de som blir overbelånt regulere med å selge annet også.

Verde
“Det virker som mange av PCIB aksjonærene er privatpersoner som allerede er all in. Så hvis alle nå selger aksje for å ha råd til t-retter, pluss forsinkelse er dette en god forklaring på dette kortsiktige bratte fallet.”

Man trenger ikke selge aksjer for å ha råd til å kjøpe T-retter man allerede har fått.

Det som har skjedd er at aksjen vår har blitt splittet i 2 fysiske deler, aksje og t-rett,
T-retten kan selges for det markedet er villig til å betale, muligens fra i morgen da den kommer inn på beholdningen din som en annen aksje. Den gir deg en rettighet til å kjøpe emisjonsaksje. Man bytter altså 1 rett og 30 kroner mot en ny aksje etter at trading perioden er over og man har sendt inn bestilling/tegningsskjema. Skal du kjøpe tegningsretter så betyr det at du vil kjøpe tegningsretter fra andre for å kunne tegne deg for flere aksjer enn du allerede har retter til å tegne deg for.

1 Like

Man kan vel bare tenke seg hva som skjer når alle surrehodene begynner å forstå hva som skjer. Muligens man må vente noen dager eller uker etter emisjonen før aksjen går kraftig opp, men jeg regner med det vil skje. Akkurat slik den gjorde på slutten av 2016 og tidlig 2017 :rofl:

1 Like

Hvilke tanker gjør folket seg rundt data fra extension studiet og fimaVACC?

Skal ledelsen ha sine ord i behold om at denne emisjonen er aksjonærvennlig, så bør de ha gode data for hånden. Hvis ikke er det en ekstremt dårlig velkomst til nye aksjonærer som kommer til gjennom garanti syndikatet .

En annen ting, på Nano trådene diskuteres det hyppig rundt BTD, PRIME osv.
Mener å huske at Pcib søkte om PRIME høsten 2017, men fikk det avvist(spekulasjon). Gitt gode data fra extension studiet så kan jo det kanskje by seg en ny mulighet for Pcib å søke om PRIME på nytt?
OS for pasienter med kreft i gallegangen er jo helt elendig, ca 11-12 måneder. Hvis nå Pcib igjen kan vise til sterk tumorrespons, PR og CR, i extension studiet, så bør jo virkelig FDA se på mulighetene til å speede opp studiet.

1 Like

Litt historikk. Jeg sier ikke historien vil gjenta seg, det gjør den aldri helt, men greit å minne om kursutviklingen sist gang PCIB hentet penger:

5 Likes

Mener vi ikke kan dokumentere at PCIB har søkt om PRIME. Søknader, både innvilget og avslått, ligger ute på EMAs sider. Gikk gjennom en gang, og fant ikke noe på PCIB.

Men dette er forsåvidt en trigger som kan komme. Det samme med Fast Track.

1 Like

Jeg skjønner ikke helt sutringen.

Nei, ting ble ikke som noen kanskje hadde trodd, men strategien er klar, alt er finansiert. Det fundamentale intakt og vel så det. For de som har lengre horisont enn 5 dager så er det bare å logge av trader og løfte blikket.

Det som selges er lave volumer på dette nivået. Det vil si noen få småsparere som slenger ut aksjene i frykt. Ikke de store gutta som vet hvor toget skal. Hadde flere sittet på aksjene sine hadde ikke kursen vært der den er. Rart å investere i biotek om man ikke har litt stayerevne når det svinger litt.

5 Likes