Nei, det er bedre å eie tegningsrettigheter enn aksjer. Hadde jeg hatt 10 000 aksjer i pcib nå hadde jeg solgt dem og kjøpt 10 000 tegningsrettigheter.
InVivo
Skal PCIB igang med ett finpuss studie av fimaVacc resultatene, kan det komme foreloepige resultater naar som helst. Og der de gode, kan PCIB fort gaa til all time high.
32,6 ja. Takk begge deler. Tok et jafs no, galskapen og billigsalget kan brått være over…
Jeg blir mer og mer overbevist om at PCIB-tråden burde splittes i en emisjonstråd og en fundamental tråd.
Hvorfor det? Er enn så lenge en svært dyr opsjon?!
Fordi du ikke trenger å bruke tegningsrettighetene.
Akkurat nå er PCIB kursen 32,6 og tegningsrettighetene 2.75.
Det er 15 øre forskjell.
Hvis kursen synker til 29, så kjøper du bare 10 000 aksjer til kurs 29 og bruker ikke tegningsrettighetene. Og hvis kursen stiger til 50, så har du fortsatt tegningsrettighetene. Den lille differensen er en veldig billig forsikring i mine øyne gitt kursutviklingen de siste ukene.
Gode extension resultater, kan og skape saa store forventninger til P2 stuidet at PCIB gaar til All time High.
Billig? Hadde Tr kostet 25 øre er jeg enig. En opsjonskost på 10% for veldig kort tid høres dyrt ut for meg (uten at jeg er noen opsjonsekspert da…)!
Hva snakker du om? Du må jo regne det ut fra aksjekursen på 32.6.
15 øre ekstra er en forsikring som koster deg 0.46% sånn ca. Går kursen til 30kr, så må du jo forvente at tegningsrettighetene følger etter. Det viktige er at hvis kursen går under 30kr så har du ikke lenger tap - da kan kursen gå til 20kr, og du kan bare kjøpe aksjer igjen og ikke bruke tegningsrettighetene.
Det blir jo ikke riktig. Benytter du deg ikke av Tr så har de kostet deg 10% at det underliggende aktiva.
Edit: Men klart, jo lavere prisen på Tr blir jo bedre deal blir det!
Det er noen svært gode poster innimellom på denne tråden som drukner i at det er mange titalls poster per dag. Så oppfordrer absolutt bruk av den fundamentale tråden.
Men det underliggende aktiva kan du da kjøpe igjen for under 30kr med de pengene du fikk for å selge det underliggende aktiva.
Ergo, hvis kursen siste dag med tegningsrettigheter er vesentlig under 30kr så kjøper du selvsagt aksjer i stedet for tegningsrettigheter. Da har du tapt 2.75kr per aksje, men du har ikke tapt differensen mellom kurs og 30kr (hvis kursen er 28kr, så har du unngått tap på 2kr).
Men jeg skal ikke si noe om hva noen bør gjøre. Hvis du tror sjansen for at kursen går under 30kr er omtrent null så er det jo ingen grunn til å gjøre noe sånt. Det er jo å kaste pengene ut av vinduet hvis kursen holder seg over 30kr.
Tror ikke du forstår hvordan dette fungerer jeg
Ånei… forklar meg gjerne hva jeg har misforstått
Ehhh?
Hvis du kjøper tegningsretter til 2,50. Så blir de “verdiløse” ved 30kr. Altså har du tapt 2,50kr. Hvis kursen synker til 29kr og du kjøper aksjer, “får” du 1kr tilbake igjen hvis du kjøper aksjer. Altså har du tapt 1,5kr. Hvis aksjen synker under 27,5kr begynner det å ha blitt “lønnsomt”
Kansje det gir et bedre pedagogisk utbytte å bruke antall aksjer en sitter igjen med, t-retter - vs- aksjer.
Der er nok mange ting flere prøver på .
Noen selger rettene og kjøper aksjer for pengene.
Noen bare selger rettene og ikke gjør mer.
Noen selger aksjer for å tegne nye til 30kr
Noen selger aksjer , kjøper retter og tegner ennå mere på 30.
Noen selger ikke i hele tatt, kun kjøper mer .
Neste 2-3 lister over topp 50 blir spennende. Håper der kommer flere nye navn selv om andre da detter ut.
Her er 10.000 aksjer vs 10.000 tegningsretter dersom kursen går til 29kr. Du taper altså 10.000kr mindre pr. krone kursen faller under 30kr dersom du kjøper tegningsretter.
Dette blir helt feil, -med mindre planen er å ikke sitte med noen aksjer etter emisjonen