Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Larsmkn, generelt tror jeg at norsk biotech er “undervalued”, særlig sammenlignet om de hadde vært notert på NASDAQ.

Og min magefølelse, om en skal bruke noe så uvitenskapelig som det, så er det at mange av de norske biotekene har en del bedre sjanse til å lykkes (as in LOA) enn det generiske verdier tilsier. Norsk kreftforskning er i verdensklasse, og utviklingsdelen er i ferd med å komme seg.

Poenget med mitt innledningsinnlegg er at PCIB er kraftig undervurdert målt etter en ganske straight forward analyse.

10 Likes

Jeg skjønner, og er enig i at norske selskaper nok er underpriset i forhold til sine konkurrenter på NASDAQ. Nå var det ikke nettopp analysen din jeg kommenterte her på tråden istad, men siden du tar det opp :stuck_out_tongue:

En ting som var bakt inn i analysen som jeg ikke er så enig i er at LOA blir satt ut ifra kun en studie. BerGenBio har som sagt flere studier gående, hvor to har 30% LOA og flere har 20% LOA osv. Jeg mener at sannsynligheten ikke kan settes utifra kun en studie, da det vil gi en bias til PCIB som har færre studier en BGBIO. MOA for de forskjellige medikamentene kan virke forskjellig i forskjellig vev, og forskjellige kreftformer. Spredning på studier gir da god risikospredning. Analysen din vil derfor underprise selskaper med færre studier, som har høyere LOA på en studie, mer enn de som har flere.

En av tingene jeg føler du viser da er hvor mye risk egentlig spiller inn i prisingen av et selskap, men det er jo ikke noe man nødvendigvis skal se bort fra? Eller har jeg misforstått (noe jeg kan være tilbøyelig å gjøre :wink: ).

1 Like

Akkurat nå er jo de norske selskapene stort sett nær eller i den situasjonen at de trader under både SMA50 og SMA200 og er i solid nedtrend, det i seg selv er noe som gjør at mange investorer heller fokuserer på sektorer som energi som går så det griner.

Så bare den sektorflyttingen i seg selv vil jo bidra til at prisingen på selskapene tvinges nedover.

1 Like

Focus, focus on the target and possibilities…

" Photochemical internalization enhances cytosolic release of antibiotic and increases its efficacy against staphylococcal infection".

" Thus, the present study shows that PCI is a promising novel approach to enhance the intracellular efficacy of antibiotics via cytosolic release, allowing them to reach intracellular bacteria. This will expand their therapeutic window and will increase the numbers of antibiotics which can be used for treatment of intracellular infections."

3 Likes

En dyster rapport fra 2016 anslår ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) at det globalt dør 700.000 personer hvert år som følge av antibiotikaresistente bakterier. Innen 2050 kan derimot antallet øke til ti millioner per år. Samme rapport anslår at dette i 2050 vil koste verden 100.000 milliarder dollar hvis ikke noe gjøres for å snu utviklingen. Beløpet tilsvarer nesten 100 ganger størrelsen på det norske Oljefondet.

1 Like

Tja, jeg vet ikke helt om jeg er enig den påstanden, og det er fordi å kjøre 5 studier parallelt fort koster 5 ganger så mye som studie. Så en eventuell “risiko-rabatt” spises i stor grad opp av ekstra kostnader (from an investor viepoint, ROI og det der)

Samtidig anerkjenner jeg at å kjøre 5 studier som hver seg har 30% sjanse for å lykkes i teorien har mer enn 30% sjanse for å få noe til markedet, men ikke litt tullete utregnet 150% sjanse…

Dessuten, hvorfor sette 30% på mange studier med ulike indikasjoner, hvorfor ikke 20%, 25%, 30%, 35% og 40%?

Jeg har en mistanke om at når man har flere studier på forskjellige indikasjoner og gir de samme sannsynlighet så er det fordi det rett og slett er vanskelig å vurdere hvordan teknologien faktisk fungerer og hvilken sjanse teknologien har til å lykkes, sett fra analtikerståsted.

Og fra selskapets side så kan jo valget om å kjøre mange type indikasjoner på en gitt teknologi komme fra samme sted , man skjønner ikke sin egen teknologi godt nok til å kunne vite hvilken indikasjon som har best sjanse for å lykkes. For i et eksempel der 5 indikasjoner på samme medisin har hhv 20, 25, 30, 35 og 40% sjanse for å lykkes så er det innlysende sett fra et ROI-prespektiv at man kun velger en indikasjon (den med 40%) og bruker kun penger på det.

Jeg vil også påstå at sannsynligheten for at de andre indikasjonene skal lykkes om den første feiler opplagt må synke. Det er jo ikke uavhengige hendelser når det er samme teknologi.
Sånn sett skjønner jeg tankegangen med mange indikasjoner, de er man “all in” og får jackpot omm man lykkes. Min mening er at det er mange sjettonger på bordet.

5 Likes

Dette er jo ett spørsmål om risiko. Over tid endrer konkurranselandskapet seg. Hvis man mener det er verdt 100kr for 20% sjanse for å få 1000 kr, og har midler tilgjengelig som man er komfortabel med å risikere, så satser man gjerne ett høyere beløp. Hvis man mener at dette er en god mulighet for god belønning, hvorfor ikke satse 5 ganger så høyt beløp for å få 5 ganger så høy belønning? Det gjør man selvsagt så lenge dette er midler man kan avse og er komfortabel med å risikere.

Det er ikke gitt at det er bedre å kjøre ett løp fullt ut over 2-5-10 år, og deretter starte opp med de andre. Tvert i mot, det kan ødelegge for muligheten til å få gevinst.

Det er vel derfor mange er tungt lastet i PCIB - fordi man mener gevinst ved suksess er ekstremt høy, og derfor er man villig til å risikere ganske mye.

Og for å legge til ett poeng… det er ikke gitt at samme strategi er riktig for alle selskaper. Det kommer nok veldig an på hvilken konkurransesituasjon de skal inn i. Jeg tror ikke det er noen særlig grunn til å mene at det som er riktig for ett selskap automatisk skal være riktig for alle.

2 Likes

Her er jeg helt enig med deg. Men for BerGenBio så oppveies dette av at flertallet av studiene som kommer til å kjøres blir investigator sponsede studier. Altså BerGenBio må bare levere bemcentinib så får de snart 4 studier, relativt billig! I tillegg så samarbeider de med Merck i studier som krever keytruda så de slipper kostnaden av det. Dette er kostnadsbesparelser som flere selskaper, som Targovax, også benytter for å få kjørt mange studier til en billig penge.

Det blir opp til analytikeren som setter LOA ut ifra pre-spesifiserte modeller som regel. Jeg er enig at sannsynligheten nok ikke er så lik som de opplyser, da jeg syns godkjennelse i AML hvor de har ODD er mye større enn på andre indikasjoner. I tillegg så utvikler de en biomarkør som ser ut til å kunne finne pasienter som responderer bedre en den generelle populasjonen. En fordel som skal gi bedre LOA når markøren blir validert.

Her er jeg også enig. Sånn er det for de fleste kliniske studier. Det er også derfor de bruker disse pre-spesifiserte modellene for LOA.

Her syns jeg både ja og nei. F.eks så kan FL vise seg å fungere mye bedre for NANO enn DLBCL, CLL osv. selv om de går etter samme mekanisme. Noen av disse medikamentene er first-in-class, og da er det mye usikkerhet involvert, rett og slett fordi dette er upløyet mark. Det er en grunn til at man ofte kjører større basket trials i slike settinger, man trenger data fra flere indikasjoner. Eks, colorectalcancer som sykdom kan drives av samme driver som lungekreft eller melanom (EGFR og BRAF), men om man bruker en inhibitor mot disse kinasene så får man ikke nødvendigvis like god respons. Det blir en logisk brist å anta at samme teknologi skal ha samme/like god effekt i forskjellige indikasjoner. Og akkurat det finnes det flust av eksempler på.

2 Likes

Ja i alle fall markedets dom. Jeg husker med gru Clavis Pharma som feilet i fase 3 på den ene studien. De hadde en annen studie i fase 3 også som ikke var ferdig ennå. Det hjalp lite. Åpnet 90% ned.

3 Likes

Fin link Don_suger, og den linken var jo helt fersk, fra september i år.

Highlights:

5 Likes

Antje gir ikke ved dørene, og gir seg ikke på (den latterlige) forklaringen:

…thank you for the hint, the IT department is on it now,

Kind Regards

A. Blum

Lasta nye 9K aksjer under 31,- :stuck_out_tongue_winking_eye:
Og klar for en begivenhetsrik høst :lion:
Lykke til PCIB og alle medaksjonærer :muscle:

7 Likes

Nå går ihvertfall ukene med billigsalg mot slutten. Selv idag, med bare noen timers gjenværende gyldighet av tegningsrettene, selges de i stort antall.
Noen har kjøpt aksjer på vei ned og noen har kjøpt dyrere tegningsretter. Disse vil nok gjerne ha tilbake sine penger og vil neppe legge ut for salg på dette nivået. Det samme gjelder garantister og de som benyttet sine tegningsretter. De selger ikke her. Så jeg forventer at det blir vanskeligere å få kjøpt aksjer ned mot 30-tallet allerede mot slutten av dagen og at selgerne er tilbakeholdne de kommende dager. Det burde bety kursstigning.

Dersom vi får en rask stigning mot 50-tallet vil emisjonen komme i et helt annet, og bedre, lys i forhold til de av oss gamle aksjonærer som ikke fallt av lasset.
Selvom det føltes smertefullt ut da det sto på.

…eller en viss stor garantist dumper noen hundre tusen aksjer de neste par dagene for å få kursen godt under tredve, og skremmer aksjonærene fra å fulltegne selv om de sitter igjen med rettene og har bestillingsskjema klart.

Eller en garantist eller to innser at de er i ferd med å ende opp med mer aksjer enn de ville ha samtidig som de som har overtegnet for å få rabatterte aksjer befinner seg på 29-tallet med røde tall og høy eksponering. Tror det er bare gode data som trigger opptur på kort sikt.

Da har han i tilfelle kort tid igjen, for fristen går ut idag. Så “de neste par dagene” kan lite gjøres med tegningsviljen.

Man har tom. onsdag til å bestemme seg jo.

Tegningsretter er bare handlebare til kl. 16.30 idag.
Men ditt tenkte eksempel kan selvfølgelig skremme noen etternølere. Selv ventet jeg til idag, men syntes det var lettere å selge tegningsretter og kjøpe aksjer over børs. Kjøpte også mer enn jeg hadde retter til da jeg regner med kursen er nær bunnen nå.

Veldig høy omsetning i volum. Kanskje vi bikker 1 million omsatte t-retter i dag. mao stor interesse for å delta i emosjonen.