InVivo
Dette kan du ikke mene? Jeg er enig i at det har vært krevende å se verdiene tørke bort, men om du skal skylde på noen så må det i tilfelle være garantistene og tilrettelegger (ABG Sundal Collier og Artic Securities). Garantistene satt selvfølgelig med “bokta og begge hendene”. De ville ikke være med på en høyere kurs, noe som ville gjort det dyrere å beholde sin eierandel. De visste at de ved et slikt krav ville forårsake fall i sine egne verdier, men har vurdert dette som forbigående.
For oss mindre aksjonærer har det vært mulig å kjøpe flere aksjer til en kurs ingen ville drømt om for noen uker siden. Forutsatt at man tror like mye på teknologien og markedspotensialet som man gjorde før den 23. august så er det liten grunn til å klage. Selskapet måtte ha kapital og det har de nå fått. Kursen bør etter hvert stige til rundt 40 kroner som tilsvarer kurs før emisjon pluss ny egenkapital delt på det nye antall aksjer.
At selskapet burde vært tidligere ute og sikret ny kapital er jeg derimot enig i.
Jeg er mest misfornøyd med at denne emisjonen bidrar til en omvendt Robin Hood tankegang. De fattige blir spist opp av de rike. Det sitter noen ulver i kulissene og forsyner seg grovt av nedfallsfrukter. Dette vil vi nok se på aksjonærlistene etterhvert. Premissene for denne emisjonen var ikke så aksjonærvennlige som mange vil ha det til. Det var kanskje ikke så synlig i starten men nå er det definitivt ingen tvil om at dette ble en feilslått emisjon på en del punkter. Uansett, fra selskapets perspektiv (som jo er det viktigste) så er pengene snart på bok. Ledelsen har mulighet til å få toget på skinner igjen og det håper vi jo alle mann
Det er ganske standard i børsnoterte selskaper at styret har en løpende fullmakt til en rettet emisjon på inntil 10% for å gi fleksibilitet til å gripe muligheter som kan dukke opp på en rask og effektiv måte.
Når man ser hvordan denne emisjonen ble gjennomført, så har jeg ikke akkurat store forhåpninger til ledelsen i Pcib når det skal forhandles om avtaler rundt fimaNACC og fimaVACC.
Rent medisinsk kan sikkert Pcib ble en suksess, men som investeringsobjekt har jeg dessverre mistet troen, takket være ledelsen.
Da anbefaler jeg at du selger. Jeg ville ikke vært investert i et selskap der jeg ikke har tro på ledelsen
Det jeg er misfornøyd med er å ha blitt vannet ut på denne måten. At det har kommet inn midler til å holde virksomheten gående var opplagt nødvendig. Men det er kun det denne summen handler om, den sier lite eller ingenting om den fundamentale verdien. Og det er den fundamentale, langsiktige verdien som interesserer meg. Når det gjelder finansieringsplan så ble det altså såvidt jeg kan se skapt et inntrykk i mai av at planen var en helt annen enn det endte med i form av denne emisjonen.
Hvilken planet var du på hvor dette inntrykket ble skapt? Fortrinnsrettet emisjon var alltid basecaset, mens man hadde et par vanvittige bullcase i bakhodet om at det kunne unngåes.
- mai skrev jeg følgende, og jeg tar ikke mye rett hvis du ser at det var det de fleste her pekte på som base case.
Kan noen fortelle meg om det er mulig å kansellere en tegning i dagene 2. - 3. oktober ? I så fall kan man kansellere for så å kjøpe aksjer dersom prisen faller under kr. 30.-
Hvem selger for 30 kr. Trøbbelmakere eller garantister? For meg ser det ut til at Svarteper er igang.
Det er fullt mulig, og jeg er sikker på at om du ringer Nyenburgh, så kan de veilede deg helt gratis om hvordan du gjør det
At folk ikke har satt av penger til en emisjon i et selskap som 100% sikkert kom til å trenge penger er vel deres eget problem, ikke noe ledelsen har gjort feil?
Det eneste problemet med PCIB-toget som jeg ser det er at ting tar lengre tid enn det burde. Extension-studiet kunne, hvis alt gikk på skinner vært ferdig i starten av H2. Det er vel først og fremst her ledelsen har bommet.
Jeg ser ikke noen måte ledelsen kunne ha løst kapitalbehovet på som var bedre for aksjonærene. Hvis de hadde fått inn en partner på dette tidspunktet, så hadde de nok ikke fått i nærheten en så god avtale som de kan få senere. Det ville mao redusert oppsiden kraftig. En rettet emisjon ville medført at jeg ble vannet ut. En rettet emisjon med reparasjonsemisjon kunne vært mulig, men reparasjonsemisjonen blir gjerne mindre, så da blir man utvannet.
Misforstå meg korrekt Christian, jeg er definitivt ikke uenig i valget av fortrinnsrettet emisjon. Men jeg hadde ønsket at det var mer positive omstendigheter rundt nyhetsstrømmen fra selskapet. Å komme med emisjonsmelding kombinert med forsinkelser er ikke en aksjonærs drømmescenario. Og det gir enkelte fra sidelinjen en alt for enkel inngangsbillett.
Snakket med Arctic nå. Jeg hadde et ønske om å redusere anntall bestilte tegningsretter. Artic hevder det ikke er mulig ved å henvise til dette fra prospektet:
“Subscriptions are irrevocable and binding upon receipt and cannot be withdrawn, cancelled or modified by the subscriber after having been received by an Subscription Office, or in the case of subscriptions through the VPS online subscription system, upon registration of the subscription.”
Dette medfører sikkert riktighet, men når jeg spør om jeg kan redusere ved å ha mindre penger på konto blir det litt spissere tone:
"Hei,
Du vil få tildelt X antall aksjer basert på standard tildelingskriterier som behandles av VPS.
Du vil være pliktig til å betale for det hele antallet, og det vil ikke bli belastet en delsum på f.eks 80.000 dersom det er summen som er tilgjengelig på konto.
I ytterste konsekvens kan aksjene bli tvangssolgt for din regning og risiko.
Ut ifra tildelingslisten av tegningsretter ser det ut som at du har 1.855 tegningsretter (kan være at du har kjøpt ytterligere, det kan jeg ikke se av våre lister). Er selvfølgelig helt umulig å si sikkert enda, men sannsynligheten for at du får tildelt så mye som 3.500 vil være ganske liten."
Jeg er en småfisk ift de fleste av dere, men jeg ønsker å få vite hva som gjelder. Jeg har penger til å tegne for 3500 stk, men jeg ønsker egentlig å gå ned mot rettene jeg har fått tildelt - 1855 stk.
Hva er korrekt? Kan jeg la være å ha penger på konto, eller er jeg nå forpliktet til å kjøpe antallet jeg får tildelt. Jeg er innforstått med at det er liten risiko her, men jeg ønsker å sjekke mulighetene.
Takk
Du er forpliktet.
Mener du med det å si at vedtaket i mai ble gjort med tanke på at et slikt bullcase skulle materialisere seg i løpet av kort tid ? Tar gjerne imot en forklaring på hvorfor man sørget for å få den fullmakten i mai. Jeg forsøker å forstå hvorfor dette har gått som det har gjort.
Jeg tror ikke det er mulig å kansellere eller endre bestillingen. Var inne på VPS-kontoen og så at det ikke lenger var noen “kanseller” alternativ i menyen hvilket det var fram til igår.
Hvis alt gikk som planlagt, så hadde extension-studiet vært ferdig sånn ca når de meldte om emisjonen. Perfekt timing. For å kunne sette i gang i H1 2019, så må de få inn pengene nå. De kunne mao ikke utsette når extension studiet ble forsinket.
… Ledelsen kunne jo ikke akkurat se inn i framtiden og se at extension-studiet kom til å bli forsinket?
Per Walday har siden 2011 snakket om at PCI Biotech skal bli internasjonal danseløve innen bioteksektoren. 7 år senere og PCIB ligger i grøfta sammen med sine kompiser NANO og TRVX. Hva skal jeg si? Very encouraging, very positive eller promising som Walday liker å bruke?
Styrefullmakt til rettet emisjon? Dette er jo en helt vanlig ting styrer har.
Et fullfinansiert selskap som setter igang PF2 skal være mer verdt enn før disse eventene.
La ikkje gribbene få mer, tegn for det du makter, og vent noen uker så har vi nok passert 40 igjen.
Lothian