Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Emisjon

1 Like

Mine hender er dessverre bundet. Har null ekstra kapital å skyte inn. Har vrengt lommer for å være i stand til å ta mine T-retter (med en symbolsk overtegning). Under andre omstendigheter og med mer cash hadde jeg plukket etter beste evne. Nå sitter jeg og ser på blodbadet uten å kunne “støttekjøpe”. Ledelsen har feilet i denne emisjonen. De har nok hatt en intensjon om å være aksjonærvennlige, men omstendighetene rundt denne kapitalinnsprøytningen har dessverre jobbet mot oss. Da tenker jeg først og fremst på manglende stimulanse (i form av nyheter, positive drypp rundt forskningen, innsidekjøp som virkelig kan ses på som bull, forsinkelser, etc.).

Kursen var faktisk på 29,75 i en liten periode i dag og det er for meg utrolig skuffende. Vi har altså mistet over 40 prosent av våre verdier i en periode der børsen har lagt på seg med nærmere 5 prosent. Her bør ledelsen faktisk gremmes litt. Man kan som jeg har nevnt i et tidligere innlegg prøve å pynte bruden litt istedetfor å sende henne opp langs kirkegulvet fullstendig usminket. Dette har altså gitt nye aksjonærer en nøkkel inn til skattene sånn at de enkelt kan røve det de ønsker.

Gleder meg til å få denne emisjonen unnagjort og håper vi ser noen bedre tider frem mot jul. Nå er jeg skuffet og matt og ønsker knapt nok å se på de daglige svingningene lenger. Denne seigpiningen har ikke vært noe særlig hyggelig :disappointed_relieved:

Optimistisk til fremtiden men akkurat nå er det som sagt bare trist!

6 Likes

Bøhn sitt kjøp var et stort innside-kjøp. Men ja i teorien er denne emisjonen aksjonærvennlig, men pga av at mange satt full-lastet og den lave emisjonskursen samt at andre kunne også kjøpe aksjer med retter i lang tid etter at emisjonen ble annonsert, størrelsen på emisjonen etc, ble den ikke oppfatttet slik av markedet.

Forrige emisjon gikk bra, mulig pcib trodde det ville gå slik denne gangen også.

2 Likes

Ja, september var tragisk, blir ikke oktober bedre så logger eg av børs ut året.

1 Like

Bøhn sitt kjøp var vel egentlig ikke noe annet enn forventet? Hvis man som styremedlem, og som hjernen bak valget av fortrinnsrettet emisjon, ikke leverer varene så blir det et elendig signal overfor resten av “menigheten”.

Måten denne emisjonen er blitt gjennomført på har nok skremt vekk mange aksjonærer. Hvem tør å ta i et selskap med en så inkompetent, ubrukelig og aksjonærfiendtlig ledelse? Hvordan skal man ha tillit til at denne ledelsen skal kunne skape aksjonærverdier, når det de faktisk gjør er å ødelegge verdien til aksjonærene?

Jeg vurderer å selge meg helt ut av Pcib etter emisjonen er gjennomført, har ingen tillit til ledelsen i Pcib lengre. Spennende teknologi ja, men uten en kompetent ledelse så er det ikke gitt at de klarer å skape merverdier for aksjonærene. Man trenger en ledelse som kan forløse potensialet, som kan strategi og forstår finansmarkedet. Det har dessverre ikke Pcib nå.

1 Like

Jeg er bare fullstendig uenig i det du skriver angående ledelsen. Jeg ser ikke hvordan de kunne gjort emisjonen så du hadde vært fornøyd.

Hvis premissene for emisjonen var så elendige, hvorfor solgte du deg ikke ut på 42 som kursen var oppe i etter at emisjonen var meldt, i stedet for nede på 30-tallet?

13 Likes

Jeg er av den oppfatning at vi har en bra ledelse og et dyktig styre, men denne gangen kastet de oss til løvene uten noen form for våpen til å forsvare oss. Det håper jeg blir rettet opp snarlig, men da er dessverre skaden allerede skjedd for de som er blitt “spist opp” i mellomtiden :persevere:

1 Like

Hva er det du klager over? PCIB er nå fullfinansiert og du har ikke blitt utvannet. At aksjekursen midlertidig er spekulert i dass spiller ingen rolle hvis selskapet leverer varene. Utfra hva du skriver, så høres det ut som du mener de leverer varene der?

6 Likes

Mye misnøye her nå, men har noen tatt opp telefonen og snakket med noen i styre eller ledelse?

1 Like

Mye grining her.

5 Likes

Jepp, skikkelig krisemaksimering!

3 Likes

Mindre grining og mindre drømming så blir det bra det her.

2 Likes

Jeg tror du med fordel kan lese dine egne innlegg fra rundt når emisjonen ble annonsert / halvårsrapporten. Da var tonen ganske annerledes. Ledelsen har ikke gjort noe nytt siden den gang, det er markedet som har reagert og det er utenfor ledelsens makt.

Ja, det er synd at kursen faller som en sten, men noen trodde dette ikke ville skje, og andre så at det ville skje, og posisjonerte seg deretter. Hva som skjer fram mot mars er også uvisst, ting kan endre seg fort. Det er mulig kursen skal videre ned, eller en kraftig rekyl oppover. Det vet ingen, men man kan spekulere og posisjonere seg deretter. Uansett har markedets reaksjon på kort sikt lite med ledelsen å gjøre, deres jobb er å levere medisinske resultater.

For min del er det mest negative jeg kan si at ledelsen to ganger har utsatt studiet med 6 måneder, og at man derfor kan være tvilende til at guiding holder på tidsestimater. Men denne informasjonen var kjent når emisjonen ble annonsert, og det har ikke kommet noe ny informasjon siden den gang som har endret på hva markedet vet om ledelsens kompetanse. Etter min mening i hvert fall.

6 Likes

Det handler ikke først og fremst om hvordan de gjennomfører en emisjon her og nå. Selv ønsket jeg i utgangspunktet nettopp en fortrinnsrettet emisjon, og det selv om jeg regnet med en viss utvanning. Jeg så det som mest sannsynlig med en rettet emisjon. Men jeg var usikker og la til og med til side litt med tanke på en evnt fortrinsrettet. Skjønt at den skulle bli så stor, det trodde jeg ikke. Lot meg tildels villede av vedtaket i mai. Jeg har stilt det samme spørsmålet før: Hva skulle man med vedtaket i mai om fullmakt til å gjennomføre en 10% emisjon ? Jeg kan ikke forstå annet enn at det her må ha vært gjort en feilvurdering, noe har ihvertfall skjedd i løpet av ganske få uker. Med det vedtaket sørget man da for å understreke et inntrykk av at det høyst sannsynlig ville komme en rettet emisjon, og da på max 10% ? Har man så sent som på forsommeren virkelig trodd at man kunne klare seg med så mye mindre penger ?

1 Like

Hvis man ikke kan dele meninger på dette forumet uten å få kritikk for å være grinete så får man lete andre steder etter steder å dele sine oppfatninger. Noen synes åpenbart at denne emisjonen var helt tipp topp. Og det synes jeg er helt greit at enkelte er av den oppfatningen, men jeg er personlig skuffet selv om jeg håper jeg ler av dette noen år frem i tid. At PCIB får finansene i orden synes jeg er nydelig! Tommel opp for det. Problemet er timingen, nyhetsstrømmen, og det som har bidratt til en massakre. For rent fundamentalt så er det vel neppe noen logikk i at vi skal være verd 1,1 milliard med nærmere 400 millioner på bok når vi var verd 1,3 milliarder med lommerusk på bok?

1 Like

Det skrikes og hyles om tapte aksjonærverdier, noe som enkelt lar seg tilbakevise, når man tar med de nye ekstra pengene med i market cap for selskapet:

At lille og korrupte Oslo Børs herjer med aksjekursen i et lite biotech er faktisk ikke ledelsen sin skyld. At folk her kjøpte på topp i et selskap som hadde guidet i over et år at finansieringsplan skulle komme samtidig med plan for pivotalstudie er heller ikke ledelsen sin skyld.

16 Likes

Hvis det ikke er noen fundamental grunn til kursfallet som du antar, så er dette bare en midlertidig dipp i kursen og ikke noe å bry seg om. Det er derfor jeg ikke skjønner hva du klager over og derfor jeg kommenterer det.

3 Likes

-Whithin 3 Months-

• FimaVacc - Final Analyze
  • Exstension study data
  • FimaNac TOP10BIG Pharma
  • Asia sites
3 Likes

Helt enig Christian. Denne sutringen blir bare tull. Det blir litt for dumt å skylde på ledelsen fordi du selv ikke har penger til å opprettholde eierandel. Emisjonen ble på 30-tallet fordi det var kursen garantistene var villig til å gå med på.

Her har alle mulighet til å opprettholde eierandel, selge rettene eller selge aksjer og tegne for rettene.

De som ikke hadde penger til å tegne for rettene burde jo solgt aksjer med en gang emisjonen ble meldt. Da var det mulig å få 40+ for dem.

At noen velger å ta risikoen med å vente med å selge for å få en høyere pris får vel stå for egen regning. Da risikerer du å stå igjen med samme antall som før emisjonen.

7 Likes