Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

og 15. januar

LIDDS: GÖR RIKTAD NYEMISSION PÅ 13,5 MLN KR TILL NYENBURGH

STOCKHOLM (Direkt) Forskningsbolaget Lidds har beslutat att genomföra en riktad nyemission på 13,5 miljoner kronor där investeraren är den nederländska life science-fonden Nyenburgh Holding som blir Lidds fjärde största aktieägare.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Aktiekursen i den riktade emissionen var 15:12 kronor och innebär en rabatt på 5 procent jämfört med Lidds volymviktade genomsnittliga aktiekurs, uppger bolaget.

Utspädningen som den riktade emissionen medför uppgår till 4,1 procent.

“Kapitalet som tas in kommer att underlätta en snabbare acceleration av Lidds utvecklingsprojekt, särskilt inom fältet immun-onkologi”, uppger bolaget och framhåller de “mycket lovande” effekterna i prekliniska studier.

Lidds har flera pågående projekt som fokuserar på att bedöma lämpligheten hos Nanozolid-teknologin för läkemedelsleverans vid immunterapi mot cancer. Immunterapi innebär att kroppens egna immunsystem aktiveras i kampen mot cancern.

Lidds årsstämma under våren 2017 gav styrelsen mandat att ta in pengar via riktad nyemission.

3 Likes

Leveringsteknologi dette også, i all fall ved første øyekast. Spennende

NanoZolid releases the medication locally and effectively which means significantly fewer side effects compared with systemic treatment allowing a controlled, sustained and customized release of medication for up to six months.

1 Like

Ser det er flere som sammenligner mcap mellom PCIB, TRVX etc i diskusjonene rundt LOA. Det er (nesten) like irrelevant som å sammenligne verdien på Telenor og AT&T, de opererer i helt ulike markeder (indikasjoner). Prisingen av biotekselskap i pivotalfasen avhenger helt av markedet man sikter mot.

En veldig forenklet verdivurdering av CHEM:
Si at PCIB årlig klarer å nå ut til 500 av de 1500 pasientene de selv mener er relevante, får 100’ usd per behandling og har en kost på 20%.

500pasienter x 100’usd x 8kr/usd x 80% margin = 320 MNOK årlig resultat.

Tar vi en P/E på 10 gir det MCAP på 3,2mrd nok.

Teoretisk sett kan man trekke ut cash, men den er sunk cost og brennes av uansett. Så for et lite biotekselskap er ikke den relevant for prisingen. Det som derimot er relevant er finansieringsrisikoen.

Ser vi bort fra VACC og NACC ligger markedet med dagens prising på 1 mrd nok nå inne med en LOA på ~30% gitt den forsiktige og forenklede beregningen.

Så må man jo legge på verdien av VACC og NACC samt nye indikasjoner for CHEM (som noen vi si forsvarer en P/E på 20) i fremtiden. På den andre siden antar jeg at en partner ta mer enn 20%, kjenner ikke til hva slike avtaler ligger på.

Dere får gjøre opp egne vurderinger, men jeg overtegnet i emisjonen og selger ikke frivillig.

10 Likes

P/E 10 er vel også ganske spektakulært lavt. Ellers er jeg ikke helt sikker på hvor du har tallet 1500 ifra? Mulig du blander med 15 000 (som er antallet før en trekker bort operable pasienter osv.). Ihvertfall alle presentasjoner og slikt jeg kjenner til opererer med tallet 3000 eligible for fimaCHEM. Nedenfor sist fra full year rapporten for 2017.

3 Likes

Den beregningsmåten du har gjort er jo litt forenklet i det den ikke tar for seg diskontering (framtidige inntekter er ikke like mye verdt som inntekter i dag). 100’ USD er vel i nedre område for ODD. Jeg vet ikke, men tenker at 80% margin skal holde hardt, de vil jo kjøre dette via en partner…

2 Likes

Det er vel vanlig å dele deals opp rundt 40/60 Biotech/Big Pharma, hvor 40 % disse såkalte “bio bucks” som CEO hos Algeta snakket om på Radium. Det vil si at pakken “Amphinex” blir regnet på og så kommer Big Pharma med en package deal som består av up front, milestone og en prosent av netto inntjening, ut i fra hva de regner at potensialet for medisinen er i markedet.

Denne prosenten er så vidt jeg finner på nettet fra single digit, altså under 10% til 15-20%.

Kilde: en del kvelder med å Google “Biotech valuation and deal structuring” og lignende.

Anbefaler flere å søke rundt for å få et inntrykk av hva man kan forvente seg.

3 Likes

Hører litt på Radiumpodcasten nå og tenker på det Einarsson sier om reglene rundt publisering av kliniske data og den litt morsomme hoderystningen i forbindelse med at Elisabeth snakket om at Pcib skulle gi ut data i November. Kan det tenkes at det har dukket opp noen spennende patentmuligheter i sammenheng med fimavacc? Er det ikke det analysen det ventes på nå?

Det skulle vært 3000 pasienter ja, ikke 1500. La oss si at de fortsatt når ut til 1/3 dvs 1000 pasienter, får 40% av inntektene og prisingen skrus opp til 150.000 usd. Innen det meste i finansverden er P/E på 10 ganske standard multippel, la oss bruke det for å regne på CHEM i gallegang alene. P/E på 20 gjenspeiler ofte et stort vekstpotensial, og kan nok forsvares gjennom nye indikasjoner og de andre teknologiene.

Da blir det veldig forenklede regnestykket:

1000 pasienter x 150’ usd x 8kr x 0,4 margin x 10P/E = 3,2 mrd nok. Litt tilfeldig her, men samme konklusjon som i den opprinnelige beregningen.

Noen som har gjort noen beregninger på VACC?

1 Like

Det er jo ikke tilfeldig? Du velger jo tall som gir deg 3,2mrd som svar? :wink:

Hvis man ser på Photocure, så ser man hvor vanskelig det er å selge noe, så er ikke godt å si hvor mye PCIB vil sitte igjen med. I hvert fall ikke for de fleste her. Tror man må ha noen innenfor bransjen for å kunne gi et godt svar…

1 Like

Ser ikke ut til at shorten ble dekket inn ved emisjonsaksjer. Eller har aktøren bare ikke levert dem tilbake?

Short er den samme per i går.

2 Likes

Fornybar, det er vel fimaCHEM Phase I dose escalation som skal legges frem først ved Munich, October 19-23, 2018.

Men jeg er enig i dine tanker ang ett sammenheng med hoderystninger og fimaVACC , selv om det blir veldig tynne spekulasjoner.

Om det ikke skulle dukke opp nyheter ang fimaVACC ved ESMO Immuno-Oncology Congress Geneva, December 13-16, 2018 eller inneværende år, så kan en virkelig begynne å spekulere om vi må vente enda en stund pga nye patentsøknader.

Så om fimaVACC resultatene skulle utebli en god stund til så er det bare Mega Positivt :slight_smile:

2 Likes

Låner litt av formelen din RAM :slight_smile:

Laget et spreadsheet som det hadde vært moro om folk lekte litt med. Gjerne legge på egne estimater og slenge opp for diskusjon. Kan endre direkte i arket og evt. legge copy/paste ved siden av. Hadde vært veldig moro å se hva folk tenker og hvilken tall en opererer med.

Uansett, la opp mitt eget anslag nedenfor. Dersom en operer med USD100k pr. pasient, 60% går til big pharma/utgifter, P/E 20 og 1500 pasienter så ender en opp dersom det blir godkjenning på selskapsverdi på MRD 9.8. La på riska adjusted slik at en også får verdi dersom en tar hensyn til LOA også. Jeg satser på at det går bra :grin:

Nå hoppes det bukk over en ganske mye detaljer her, men likevel moro med veldig enkle utregninger.

Også veldig moro om noen av dere med enda litt mer kompetanse vil kanskje lage egne formelere ved siden av med litt flere kriterier så en kan få enda mer grundige utregninger. Uansett, veldig moro å leke med.

Beskrivelse Tall
Kurs modifikator 8.17
Pris pr pasient $ 100,000
Netto overskudd til PCI Biotech (partner+kostnader fratrukket) 40%
Antall pasienter 1500
Netto inntekt (USD) $ 60,000,000
Netto inntekt (NOK) 490,200,000
P/E 20
LOA 50%
Selskapsverdi (NOK) 9,804,000,000
Selskapsverdi (NOK) - Risk adjusted 4,902,000,000
10 Likes

Artig øvelse det her. Jeg mener at 100k pr behandling er for lite. Tipper vi snakker nærmere 200k. Prisen er vel også avhenging av hvor god effekten er målt opp mot dagens SoC.

4 Likes

Tror også det er god sannsynlighet for det, men som du nevner så avhenger det av effekten. PCI Biotech har i sine presentasjoner operert med prising over USD 100k. Arctic med USD 95k, riktig nok med offlabel behandlinger inkludert (usikker på om det vil prises helt likt).

Om det skulle vise set at fimaCHEM dokmenteres å gi abskopal effekt på pasienter med aktivt immunforsvar så tror jeg også at USD 200k pr. pasient ikke er urealistisk. Det vil kunne ha enrom betydning på overlevelse om pasienters eget immunforsvar skulle klare å angripe svulstene. Og dersom en får USD 200k pr. behandling med nevnte estimat så er vi faktisk forbi verdien Algeta ble solgt for.

3 Likes

Deleted

1 Like

Endring i prosentandel i %-p
Fondsavanse -0.1 %-p
Myrlid +1.15%-p
Mp pensjon +0.35%-p
Radforsk -1.05 %-p
Nordnet -0.15 %-p
Neuenburgh NY
Gresslien -0.45%-p
Nordnet -0.41%-p
Jandersen -0.01%-p
Berg-Larsen -0.58%-p

Ganske interessant bilde. Med unntak av Myrlid og meieripensjonsfondet har så godt som hele topp 10 redusert sin eierandel. Skal ta hele topp 20 når jeg har tid.

Alle har kjøpt nye aksjer men de fleste har solgt aksjer og eller tegningsretter og slil sett bidratt til kursfallet. Tror vi her har mesteparten av forklaringen på kursfallet; med Myrlid og Meierifondet som hederlig unntak har ikke de eksisterende topp 10 aksjonærene klart å stille opp i stor nok grad for denne emisjonen.

11 Likes

Har skrevet litt om Priority Review og Myrlid på tråden som heter “Biotek”, synes selv det er et interessant innspill i hvordan man skal vurdere den oppdatert topp 10 lista.

4 Likes

Er ihvertfall blitt enda mer sikker i at analysen min har vært riktig- kursen er presset kunstig lavt ned pga av at ellers positive aksjonærer ikke har kunne opprettholde sin eierandel.

Nærmer meg 3x så mange aksjer som før emisjonen og fikk bla på 26.2 på torsdag. En helt latterlig lav kurs. Har gått utover en del posisjoner i andre selskaper men det bryr jeg meg fint lite om. Pcib på 20-tallet er og blir et brannsalg og jeg tror vi har svaret på hvorfor nå.

7 Likes

Bør vel få litt pen oppgang i ukene fremover…(?)

2 Likes

Mye spennende lesning Snøff, ting ser meget lyst ut. Glad jeg økte i går.

2 Likes