Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Sant nok. Derfor så trenger vi sårt en enten en positiv melding fra selskapet eller analyser fra meglerhus sånn at interessen for selskapet dukker opp igjen . Skal vel ikke så mye til for å få aksjen til å hente seg opp, men hva kan man gjøre når selskapet ikke har noe å melde til markedet, og analytikere gir f? Stuffers venter sikkert på effektdata fra extensionsstudiet og/eller fimavacc-resultater før hun gir oppdatert analyse

1 Like

Er shorten innfrid eller er det på grunn av at de nye aksjene fra emisjonen er registrert?

Jeg skjønner ikke kursbevegelsen akkurat nå. Så den nettopp var nede i 26 blank. Fylte på litt tidligere i dag på 27, selv om jeg i utgangspunktet ikke hadde noen planer om å kjøpe mer. Blir spennende å se hvor bunnen ligger. Det vil komme nyheter på VACC og NAC etterhvert og da tenker jeg at det potensielt kan være en god oppside også på litt kort sikt.

Derimot som andre påpeker så er det en god del ekstra aksjer ute på markedet nå, så kan være at en evt. stor bevegelse oppover må jobbes litt med for å få til. Likevel, er det noen større aktører som skal inn så er det ikke sikkert at det er så enkelt med det volumet som det på nåværende tidspunkt er på aksjen.

4 Likes

Jeg har kun støttet meg på statistiske tall som går på sannsynligheten for å få et produkt på markedet (jeg tror det var Snøffelen som gravde fram dette for ca et år siden for PCIB, da lå den på 44%) og så har man vel Arctic sin analyse som regner med 50% eller noe slikt?

Jeg sitter nå i aksjen, men jeg mener bare at måten ting blir lagt fram på her, hvor PCIB blir snakket opp, og de andre biotek-selskapene blir snakket ned er mer misvisende enn hjelpsomt.

Har ikke penger ledige til å fylle på noe mer i PCIB, og tror neppe jeg er den eneste som er i den båten.

4 Likes

Ja, jeg måtte snakke med herr bank for å være med i emisjonen så vet alt om det :sweat_smile:
Lønna går til PCI Biotech, så får det heller bli first price nudler fremover :slight_smile:

6 Likes

Tror jaggu du har svart på hvorfor utviklingen i aksjen er så svak, det er rett og slett lite tilgjengelig kapital blant de som tror PCIB er verdt mer enn 30kr. :slight_smile:

4 Likes

Blir nudler her også en stund fremover, men begynner å bli veldig fornøyd med snittprisen! :slight_smile:

2 Likes

At kursen ramlet til emisjonspris kan forklares med det helt klart. For å være helt ærlig så ble jeg ikke sjokkert over at det kunne skje. At den svirrer på 26 derimot er litt mer baffling. Det betyr evt. at de som ikke har hatt penger til å fylle på på 30 velger å selge. Synes det virker rart. Er enig med @savepig kommentar rundt dette at jeg bare ikke forstår hva de som selger nå tenker :slight_smile:

5 Likes

Aksjekursen skal nok dessverre ned på nivåene den var på før oppgangen i 2017. Finner nok ikke støtte før et eller annet sted i intervallet 20-24. For mange aktører som direkte eller indirekte styrer etter teknisk analyse. Derfor tror jeg vi skal ned dit, men håper jeg tar grundig feil. Tror ikke det kommer positive nyheter fra selskapet i tide til å hindre turen ned til nivået for ca 12 mnd siden.

2 Likes

Tror 25,75 virker være bunn for denne gang. Kjøpere dukker opp der nede og bildet snur fort igjen :slight_smile:

1 Like

Positivt at shorten er borte også!

Ja, så er vi ihvertfall tilbake på nivået før meldingen 20. desember ifjor. Nå tror jeg ikke så mye på det “tekniske” her, men vi befinner oss vel også på eller snarere under den lille “støtten” som bruddet oppover den 20. desember 2017 representerte ? Godt å ikke være belånt, ihvertfall. Og lettelsen over at pengene er på plass den føles bare desto større.

1 Like

En eller annen skribent ga for litt siden uttrykk for (nå skrives det “hyllemeter” bare man må ut i byen for å gjøre noen ærender) at den nylig tilførte kapitalen burde anses som “sunk cost”. Det kan lønne seg å slå opp i første og beste finansordliste før man slår om seg med begreper.

I kapitlet kalt “Valuation” regner Arctic Securities i sin analyse fra februar i år ut fra at kontantbeholdningen ved utgangen av tredje kvartal i fjor var på 54 mill. kroner. Ingen fradrag er gjort. Før den nye aksjekapitalen kom på PCIBs konto for noen dager siden, antar jeg den var i størrelsesorden 16 - 18 mill. kroner. I skrivende stund er den vel sånn i overkant av bruttoprovenyet fra emisjonen.

Så får noen seg til å hevde at det nærmest er likegyldig om kassa er tom, halvfull eller full (litt satt på spissen).

Hvordan en skal handtere kontantbeholdningen ved verdifastsettelse er i og for seg et interessant tema. Det er ikke uriktig å resonnere slik at det en henter inn av penger ved en emisjon er henta for å brukes. Å regne ut fra en slakteverdi, og dermed fordele kontantene likt på hver aksje, blir etter mitt syn også galt. Samtidig er det langt fra likegyldig hva pengene brukes til. For min del er jeg villig til å regne med større verdi av kontantbeholdningen dersom midlene investeres i en produktkandidat med stor mulighet for å lykkes enn en med liten sannsynlighet (jf. Likelihood of approval).

I mine regneark benytter jeg derfor LOA også på kontantene; jo bedre prosjekt, jo mer setter jeg pris på at en har de midlene som skal til for å nå i mål. Akkurat som i PCIBs tilfelle.

9 Likes

Bunn for i dag mener du? Tomorrow is another day :rofl:

Emisjonen ble en fiasko for oss aksjonærer, men også en fiasko for garantistene som ble eiere av ca 1,4 mill aksjer ingen ville betale emisjonskursen for.
Jeg antar at de fleste av garantistene ønsker å kvitte seg med garantiaksjene snarest mulig uten tap. I det regnestykket kommer 3,5 % garantiprovisjon som motpost til salg til kurser under 30 kroner.
Nullpunktet blir ca 22,50 for selgende garantister.
Jeg håper det finnes kjøpere nok før kursen streifer 22,50

He he. Bunnen er nådd ja?
Det har vi trodd siden 35…
Da sier vi at buñnen er nådd. Ok.
Men pokker heller, det kommer jo en dag i morgen. Ny dag, ikke bra.

Følger m på regnearkene dine, men en ikke fulltegnet emisjon på 360 mill er vel ikke noe å rope halleluja for. Konstaterer videre at storoksene synes det er greit å kjøpe aksjer for 30+ istedenfor å kjøpe aksjer for 26-27 eller aksjer utenom børs.

Mistenker at du utmerket godt skjønner dette poenget og bare troller @Biotop20, men vi gjentar:

For en aktør som har til hensikt å kjøpe aksjer for millioner i en halvlikvid smallcap/microcap aksje er muligheten for å handle til fastpris verd noen kroner i premie ift den dagens kurs. Det så man f.eks da Robur kjøpte seg inn i Funcom til en pris langt over det aksjen ble omsatt for den dagen.

Dette er helt børs 101 og blir bare usaklig å drive å kverulere på hver eneste dag, så vennligst stopp.

På stocktalk.no sin topp 50 liste for PCIB denne uken finner vi følgende helt nye poster, i tillegg til alle de eksisterende som har kjøpt mye:
06 ABN AMRO GLOBAL CUSTODY SERVICES N 2.07% 20 824 238 (765 597)
24 MLI STOCK LOAN ACCT 0.58% 5 881 211 (216 221) Er dette shorten som har blitt dekket inn nå?
34 STOREBRAND VEKST VERDIPAPIRFOND 0.42% 4 250 000 (156 250)
40 SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB 0.38% 3 808 163 (140 006)
49 ALTITUDE CAPITAL AS 0.28% 2 852 436 (104 869)

I tillegg finner vi denne som har kommet til i september:
12 BARCLAYS CAPITAL SEC. LTD FIRM 1.01% 10 190 208 (374 640)

9 Likes

Kan du legge ut hele listen?

Hallo, men emisjonen ble ikke fulltegnet, eller tar jeg feil?