Har tatt meg den frihet å kopiere snøffelens 8-punkt liste.
Svært informativ for oss aksjonærer.
Har for 1 dag eller 2 siden laget en punktliste på hvorfor jeg mener at PCIB er et svært bra case med relativt lav risiko, og svært attraktiv rewward. Tenkte her å legge til noen korte kommentarer på hvert punkt.
Vurdering av effekt og safety
Kommentar:
Resultater på lesjonsnivå, 17 av 19 lesjoner krymper og 12 av 19 forsvinner helt viser at produktet fungerer svært godt. Resultater på pasient-nivå, samt H&N-resultater med 69% CR støtter dette. Safety er nesten i boks med 4 pasienter confirmed fra extension studiet, slik jeg har forstått det så må 5 av 6 være OK, og siste hvis ikke OK må da ikke ha noen “unormale” bivirkninger. 2 behandlinger er svært sikkert.
Vurdering av regulatoriske parametere/privilegier
Kommentar:
Dette punktet er svært viktig, vi er på Accelerated Approval Pathway med mulighet for AA på interim avlesning. Med det viktige (og kanskje ikke godt nok kommuniserte) poenget at dette er ikke noe PCIB mener, det er avklart med regulatoriske myndigheter, FDA og EMA mener det. AA-stempel er garantert “blockbuster-materialet”…
Vurdering av konkurrenter i utvikling
Kommentar: Absolutt alle biotek har konkurrenter, og tildels mange konkurrenter. PCIB er i den heldig situasjon at vi kun har en reell konkurrent, og det er Nucana. Min vurdering er at den har vi god kontroll på, og det virker å være PCIB sin vurdering også. Egentlig er det en luksus-situasjon for PCIB, for de fleste biotek har ikke bare mange konkurrenter, de har konkurrenter rett i nakken, helt på siden, oog sogar foran dem. PCIB trenger på mange måter kun å konsentrere seg om seg selv.
Hvor langt er man kommet i den kliniske utviklingen.
Kommentar:
Å komme til et registreringsstudie er en milepæl av de sjeldne for biotek. Generisk bikker man da grensen for at det er mer sannsynlig for at det blir markedsføringstillatelse enn at det ikke blir.
Selvsagt er det mange faktorer som påvirker, heldigvis hjelper flere av de faktorene PCIB i riktig retning, med sterke effektdata som de viktigste. LOA for Amphinex på gallegang er etter mitt syn langt over 50%, langt over.
Kan selskapets teknologi også levere på annet enn frontprodukt, dvs det produktet som er kommet lengst.
Kommentar:
Et biotek blir i aksjemarkedet i stor grad vurdert på frontproduktet, men PCIB har “bomber” liggende i fimaVACC og fimaNAC.
PCIB har virkelig potensiale til å levere her. Foreløpig er det neppe priset inn i aksjen, men når fimaVACC-resultatene kommer, kan det snu big time.
Hvordan er den finansielle risikoen, både kapital i selskap og mulighet for å hente nødvendig kapital (på et fornuftig nivå).
Kommentar:
Som abacus tidligere skrev så er PCIB finansiert i 16-18 kvartaler, noe som er en “evighet” i biotek, til sammenligning er Nordic Nanovector og Targovax finansiert i 6 kvartaler, mens Bergen Bio i 8 kvartaler.
Skulle det bli tider hvor pengeinnhenting blir vanskeligere er de pengene relativt sett mer verdt. Ikke bare er PCIB finansiert i lang tid, de er også finansiert frem til markedsadgang.
Har styret en god strategi og økonomistyring (jeg mener at styrets oppgave er å sikre god økonomi og velge rett strategi)
Kommentar:
Jeg mener at det desidert og absolutt viktigste målet for et hvert biotek er å få et produkt på marked. Ikke bare vil det generere inntekter, men har man teknologien sin godkjent med en markedsføringstillatelse så kan man på en mye enklere måte kjøre “life cycle management” dvs få sitt produkt godkjent for nye indikasjoner. “off label use” er også svært vanlig, faktisk er gem-cis for gallegang “off label use” siden gem-cis ikke er godkjent behandling men anbefalt behandling.
Jeg liker derfor styrets “spydspiss-stategi”, dvs at man går for den indikasjonen man mener har størst sjanse for å lykkes.
Jeg vet at “flere skudd på mål” trolig kunne økt sannsynligheten for å lykkes, men da ville kun de ansatte lykkes, og ikke aksjonærene. 3 til 4 parallelle kliniske studier ville ikke vært en 100% garanti for suksess, kanskje man øker LOA fra 5 til 10 prosentpoeng, mens kostnadene garantert hadde økt med 200%, og kanskje så mye som 300% med 3-4 studier. Strategien PCIB har valgt gir svært god “value for the money”.
Har ledelsen og de ansatte kompetanse og evnen til å gjennomføre strategien.
Kommentar:
Mitt inntrykk er at at ledelsen og de ansatte gjennomfører strategien.
Og ut fra det som hittil er levert har jeg ikke noen grunn til å tro noen annet.
Det eneste jeg, og helt sikkert andre også, er misfornøyd med er at verdiene i PCIB ikke er i nærheten av å reflekteres i aksjekursen.
Mitt utgangspunkt er at de fundamentale verdiene før eller senere vil vise seg aksjekursen.