Det er nesten skummelt hvor like mønstrene har vært her.
Den er lei. Men man lærer, både ved tap og gevinst.
Positiv er jeg, men jeg har brent meg før på å hive meg inn “på topp”. Jfr det som skjedde i mars. Derfor legger jeg heller inn ordre på lavere nivåer.
Har også lært å ikke kjøpe på mulig topp, smeller plutselig ned igjen når jeg kjøper. Vil unngå det nå.
Ser ut som det var et brudd på den korte trendkanalen ihvertfall:
Men ikke på den lange trendkanalen:
Tenker det er det tekniske som har dannet ‘toppunkt’ de siste dager i aksjekurs for PCIB mer enn det fundamentale. Hvor Bollinger Bonds, RSI og eg tror Fibonacci også ville foreslå vi er ved topp.
Men i min SVÆRT begrensede tekniske kunnskap finner jeg ikke årsak til ‘hold’. Noen som kan komme med tekniske fortolkninger? Så vidt jeg kan forstå av hva som kom frem på q2+h1 rapporten så er PCIB enda underpriset og videre triggere ventes ‘når som helst’(betyr det egentlig snart…?).
*Edit for tillegg:
Tekniske sier selg, fundamentale sier kjøp. Ber om tanker og synspunkt =)
- Edit 2
Tar med et spennende ordrebilde her på tampen av uka:
misforsto deg antagelig helt
Så hva du skrev, og ja, du misforstod meg nok. ^^ Har flere aksjer enn jeg er bekvem med i pcib, og sitter på alle over helga. Men ute etter tolkninger basert på ditt syn, ikke basert på min posisjon =)
Jeg tror vi ser en reprising til minst 29-34 i det kortsiktige for å være ærlig, og i lang siktig: Er ikke så mange som innser potensialet til denne ukjente lille aksjen.
Enig. Tror også vi skal opp fremover.
Når det gjelder det langsiktige så er det bare utrolig spennende.
Oslo (Norway), 5 September 2017 - Exercise of employee share options,
mandatory notification of trade and resolution to increase the share capital
in PCI Biotech Holding ASA (the Company).
- Options exercised and mandatory notification of trade
Participants in the Companys share option program have on September 5th2017
exercised a total number of 86,500 share options at a strike price of NOK
19.90, corresponding to a total number of 86,500 shares. All of the exercised
share options expired on September 5th2017.
Out of the total number of exercised share options, 38,000 share options are
exercised by the following primary insiders, who, in turn, have sold such
number of shares in the market as is necessary in order to finance the cash
and tax impact of the exercise:
Per Walday, CEO, exercised 16,000 share options at a subscription price of NOK
19.90 per share and has sold 14,428 shares at NOK 24.62 per share. After the
transaction, Mr. Walday will hold 65,133 shares and 104,000 share options in
the Company.
Anders Høgset, CSO, exercised 11,000 share options at a subscription price of
NOK 19.90 per share and has sold 9,919 shares at NOK 24.62 per share. After
the transaction, Mr. Høgset will hold 62,456 shares and 66,000 share options
in the Company.
Kristin Eivindvik, PD, exercised 11,000 share options at a subscription price
of NOK 19.90 per share and has sold 9,919 shares at NOK 24.62 per share.
After the transaction, Ms. Eivindvik will hold 17,948 shares and 33,500 share
options in the Company.
This announcement also represents a mandatory notification of trade, which is
submitted by the Company on behalf of such primary insiders.
- Resolution to increase the share capital
Following the exercise of share options on September 5th2017, the Companys
Board of Directors, pursuant to an authorisation granted by the Companys
Annual General Meeting on May 29th 2017, has decided to increase the
Companys share capital with NOK 259,500 by issuing 86,500 new shares, each
share of par value NOK 3.00. Subsequent to the transaction, the Companys
share capital will be NOK 74,960,670 divided into 24,986,890 shares. The
capital increase will result in gross proceeds of NOK 1,721,350.
Contact information:
Ronny Skuggedal, CFO
Noen tanker rundt den meldinga? Ser det begrunnes med at salgene var "In order to finance the cash and Tax impact of the exercise, men solgte de ikke litt mye for det?
Mulig det bare er meg som ikke helt forstår dette
Dette er vel ganske nøytralt. De innløser opsjonen (som jo er opplagt da kurs er høyere enn strike price), deretter selger de akkurat den andelen som kreves for å dekke kjøpesum og fordelsbeskatning. De blir da sittende med noen ekstra aksjer uten å måtte ut ned noe kontantutlegg.
Mener dette er en ganske vanlig fremgangsmåte.
De har med andre ord fått aksjer uten å betale fra egen konto på noe tidspunkt. ^^
19.90 per stock option, også må de dekke skatt og slikt i tillegg. Så mellomlegget mellom 24.xx og 19.90 etter skatt er det %-vise overskuddet i aksjer.
Per Walday 1572 aksjer, Anders Høgset 1081 aksjer og Kristin Eivindvik 1081 av primary insiderne.
Tanker om tidspunkt? Er en slik måte å gjøre handel på å betrakte som innsidekjøp?
Rent teknisk er det vel et insidekjøp da de øker egen eksponering, men er jo knapt noe bull signal ettersom de ikke må legge noe cash på bordet. Mener som nevnt dette er ganske vanlig. Ville derimot vært negativt om de cashet ut vinsten med en gang. Nå har de i alle fall valgt å la vinsten stå i aksjer.
Tror jeg skjønner den greit da. Ser nesten ut som de har en avtale om at det er slik de gjør det siden alle følger samme strategien. Ellers ville jeg trodd at kanskje noen ihvertfall hadde valgt å f.eks. spare litt penger opp for å beholde flere av aksjene og kanskje også noen ville solgt alt.
Så tenker egentlig at dette må kunne tolkes som rimelig nøytralt.
Greit å minne om at PCIB ikke bruker mye på administrative kostnader. Opsjonene tilsvarer over 1,7 mill inn i kassen. Mye å ta av egen lomme. Dessuten er de eksponert gjennom jobben, samt at de har en del aksjer fra før
@laplagam jeg er enig med det som blir skrevet over, dette er nøytralt, eller muligens svakt positivt. Gevinsten de kunne sittet igjen med er småpenger, så ikke noe å rope hurra for.
Dette kan også forklare hvorfor aksjen gikk ned i dag, volumet var bare på 226 668 aksjer, hvorav 34266 aksjer solgt av insiderne. Disse “måtte” bli solgt i dag, så de slipper å få dette spredt ut over flere dager, med flere meldinger om innsidesalg.
Min konklusjon er at dette innsidesalget allerede har lagt et negativt press på aksjen i dag som ikke er der i morgen.
PCIB sin rapport var god, jeg la også merke til følgende om fimaVACC sin fase 1:
- Behandlingen er sikker.
- Maksimal dose ennå ikke funnet:Det bør bety at man ser en effekt, men at den muligens kan bli enda bedre. Hvis det ikke var en effekt, gir det liten mening å sjekke maksimal dose? Ble mer optimist på fimaVACC sine vegne etter denne rapporten.
kilde:
Hva er egentlig forventinger til resultat av ‘read-out on initial results’ som vi får i H2?