Gode poeng! Men ser en på flere av norske biotekselskap har nu flere nærmet seg 5 milliarder i mcap og Vaccibody troner toppen med et par titalls milliarder. Det er allerede skapt store verdier OG mulig løsninger for pasienter fra norsk bioteknologi.
Det er også en underskog av mindre biotekselskap i Norge som raskt KAN oppleve suksess og igjen økt markedsverdi. Det vil være naivt å tro at det er noe som er 100% sikkert også når en skal synse om en bransje og et marked, men at store biotekselskap / BP nu tar lodd i norsk biotek vil alt annet likt tilføre oppmerksomhet og ressurser/avtaler/samarbeid/midler til norske selskap. Klyngen radforsk og portefølje bedriftene har nu sikkert ATTENTION! Og det kan være vært en neve dollars?
Både Bayer (Algeta) og Vaccibody har øket stab i Norge. Jeg tror virkeligheten er mer balansert enn det du henviser til. Men sikkert slik at internasjonale aktører vil investere i Norge om results er gode og bedre enn SoC og dagens løsninger! Det tror jeg vi skal være glad for og kanskje det også bidrar til raskere utvikling av norsk biotek! Jeg vil tro Oljefondet har store investeringer i nordisk biotek og BP . Proteksjonisme skaper ikke internasjonale vinnerbransje!