Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat (PCIB)

Utdrag

Global life sciences mergers and acquisitions (M&A) activity totaled US$219b in 2021, up from US$159b in 2020, mainly driven by medtech (US$111b), according to the 10th edition of Firepower, which EY teams define as a company’s capacity to do M&A based on the strength of its balance sheet. Only 9% of biopharma’s Firepower was deployed on M&A in 2021, compared with 25% in 2019 and 12% in 2020.

The EY report finds that despite signs of a market softening, sellers still have the advantage. In 2021, valuations for targets remained high and capital was still readily available. Last year (as of 30 November 2021), biopharmas raised more than US$80b in follow-on financing, venture funding and initial public offerings (IPOs), second only to the US$90b raised in 2020. This capital for early- and growth-stage companies was further augmented by the expanding role of special purpose acquisition companies (SPACs), a trend that accelerated in 2021.

The innovations driving biopharma’s growth over the next five years are expected to come from outside the group of established market leaders and the established classes of biopharmaceutical products that have historically driven growth.

EY research found that since the beginning of 2020, major biopharmas have deployed roughly 1.5 times more Firepower on alliances relative to M&A. In 2020, biopharmas signed 38 alliances with upfront deal values greater than US$100m and four greater than US$1b. In contrast, in 2021, companies prioritized smaller deals with lower upfront values.

To allocate capital sustainably in 2022, biopharmas should consider the following:

  • Divest to invest. Based on EY research, total shareholder returns are higher for companies that divest. Despite the current fragmentation in the industry, it’s also true that biopharmas have not done enough to proactively focus their business models. Indeed, the total disclosed value of divestitures in 2021 was only US$11b
  • Deploy more of their Firepower on strategic partnerships
  • Continue to favor bolt-on deals rather than risking megadeal expenditure for uncertain rewards.

To stay competitive, bigger biopharma companies need to be aggressive in their pursuit of external innovation. Simply put, they need to transact if they want to transform their businesses.

Looking ahead to 2022

As biopharmas look ahead to the coming year, future patent expirations and the speed of scientific progress will keep both M&A and alliances firmly on the agenda. One key area of investment: new modalities, such as cell and gene therapies, antibody drug conjugates and RNA- and DNA-based medicines. Although leading biopharmas have made a push to bring such capabilities in house, research suggests that they are the minority of current pipelines. This is especially true in oncology.

Late-stage or marketed assets with strong clinical data will continue to command high prices, particularly in competitive therapy areas such as oncology. Yet some of the largest companies have significant cash resources to deploy for M&A and there could be increasing pressure to use it to establish beachheads. Such acquisitions would reverse the declining trend for biopharma deal value witnessed in the past two years.

In such an environment, M&A may find itself playing a supporting role, as more biopharmas pursue smarter, earlier, strategic partnering to achieve their growth goals.

Så kan spørsmålet bli, vil 2022 være PCI Biotech sitt år? Bakteppet som EY rapport har noen meget interessante trekk som synes være fordelaktige for norsk biotek og PCI Biotech.

@Handyman hva mener du? Kom gjerne med input og meninger annet enn det life Science avd i EY har vurdert. Og rapporten fra EY er 4 dager gammel :blush: Så lite recycle som der er mulig å komme.

6 Likes

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-14/moderna-chair-says-covid-pandemic-may-shift-to-endemic-in-2022-kyecqioq?srnd=premium-europe

2022 may be the year that the pandemic enters an endemic phase, but it really depends on what happens and the decisions that are made across the world,” Afeyan said in a Bloomberg Television interview Friday with Francine Lacqua. Although omicron is highly transmissible,“on the other hand it’s having a lesser effect in terms of seriousness of disease,” he said.

3 Likes

https://www.instagram.com/reel/CXlReE1DoZS/?utm_medium=copy_link

3 Likes

Hakkemat. Ja, det er ordet.

3 Likes

Hva står det om PCIB i den artikkelen?

1 Like

Slik fartstid bør man vel klare 5 år til

3 Likes

Dette skrev du i oktober:

Bør nevnes at jeg har vært aksjonær fra 2016 til nå nylig da jeg solgte meg ut pga. nærmest 0 tro på nåværende ledelse. I mine 40 år som aksjonær i norske børsselskaper mener jeg å ha til gode å oppleve en så tafatt og tilbakelent ledelse som det PCIB besitter!

Du er ikke litt forelsket likevel da siden du slenger innom 3 måneder etterpå? :thinking:

Love is in the air everywhere i look around :+1:

3 Likes

Vel, sta er eg og her er mitt standpunkt, dog har eg kun vært med siden 2018 og 50kr, så kun år nr 4.

Men eg skal fint klare å tape 13kr til pr aksje , eg klarer ikke å selge å så se kursen som kommer ved godkjent ggk medisin og påfølgende andre behandlinger.

Dessuten handler dette om å støtte kreft forskning, gevinst kommer i andre rekke.

5 Likes

Jeg har også været ude i et stykke tid, selvom det var svært, men ledelsen eller styrelsen viser ingen betydningsfulde ændringer. Jeg håber stadig at selskabet lykkes, men først venter formentlig endnu en skuffende Q-præsentation.

Ubegripelig forelskelse er vel en god beskrivelse av menigheten :wink:
Forøvrig fjorårets største tapsprosjekt for mitt vedkommende

1 Like

Du? Med dine 1000?

2 Likes

Nå. Ja.
Bare for å kunne ha en grunn for å følge med
De kjøpte jeg på 12 kr/stk

1 Like

Om PCIB unngår konkurs så vil alle andre norske biotek-selskaper også gjøre det. Selskapet er så desidert først i rekken av Radforst-selskapene til å gå mot en avslutning på den ene eller andre måten.

Kan ikke ikke se “hope in hanging snore” når det gjelder dette selskapet. PCIB er så i de grader skakkjørt av ledelsen at det nesten ikke er til å tro at de fortsatt har aksjonærer.
De har fortsatt lederen Per W. som innbiller seg at aksjemarkedet fortsatt ønsker å betale for deres hvite frakker som bedriver preklinisk forskning som i beste fall har 5% sjanse for å bli medisin om 8-12 år!

Ille er det, men langt verre tror jeg det blir fremover!
Sanne mine orden, og lytt til fornuft fra en som har vært tett på det norske aksjemarkedet i 40år.

Tett på aksjemarkedet i snart 40 år, makan til innsikt. …

7 Likes

Det heter “Sann mine ord”!

4 Likes

Aksjer har vært noe av det som har satt "farge på tllværelsen min på denne planeten vår.
Gammel og full av depresjoner er blitt en del av hverdagen min så da er aksjehandel det som i stor grad holder hodet oppe.

Så der var rammen satt for min del.
Skulle jeg bli spurt av vår herre selv ved inngangen til himmelriket om jeg ville tatt en tur ned en siste gang for å lære manerer og lykkes i oppførsel , sågar Basic forståelse av aksjemarkedet ville jeg takket høflig nei etterfulgt av anmodning at han kunne jo tatt turen selv.
Litt rart å tenke på faktisk .
Hadde det ikke vært for pandemien så hadde vi kanskje disponert en liten formue alle mann :slight_smile:
Glem ikke at det er en registreringsstudie det er snakk om (RELEASE) og at den kan bli godkjent når som helst nå (dersom kontrollgruppen klinker til).

Fartstid på børsen ja , jaja.

MRT-micro
FAST
Biotec
Bionor
Sendex
Serodus
osv , osv nevn en skandale og jeg var med.
Så å kalle oss som strever etter den endelige suksess for godtroende er altfor svakt.
Vi er vel nærmest sinnstrasjonykt idiotiske som stormer frem i dette minefeltet og burde vært satt under adreministrasjon :grinning_face_with_smiling_eyes:

Når dette er sagt så er der noe som skiller Einarsson og radforsk sine utvalgte fra de tidligere stuntene jeg har vært en del av tidligere , nemmelig det forhold at teknologiene ikke i stor grad melder om problemer.

Dette er jo det samme som å si at caset er inntakt og det er de da sannelig også ,
Så sprsmålet er hvorledes dette forumet fungerer.
Er det med på å etablere ny medisin og ny industri eller er det stort sett nedbrytende??

Ta ihvertfall med deg denne illustrasjonen;

Krise A Lesta-krise
Bionor PCIB
Serendex TRVX
Serodus PHO
Biotec Ulti
osv osv

Ser du tegningen,
Hvorledes avsluttet disse selskapene sitt selskap. Var der red flags i forkant av fastslåingen av katastrofene?
Det som karaktiserte disse taperene fra den tidlige tiden var at teknologien ble satt spørsmål ved og at de siste emisjonene ble gjennomført for å opprettholde driften / forskningen og ikke som i feks PCIB som har en vanvittig teknologi som kan på sikt være bærebjelken i fremtidens medisinering (løser fremtidens transport av medisin (virkestoff) inn i cellene og ingenting av dette er relatert til om laserlys-behandlingen virker eller ikke.
Sammenlign gjerngefølelsene bionor og pcib og kjenn på magefølelsen.

Så selv om millionene på bok fortsatt er til stedet så har de en strek forran seg , synes pinadø de har skiftet farge også jeg hva nå det måtte bety :sunglasses:
så , ja , jeg er forbannet på alt av kapital som er borte.
Trøsten for meg personlig er at som forklart ovenfor så er jeg helt klar på overfor meg selv at det er ikke så mye å bry seg om hva andre måtte mene…det er results from clinical trials som styrer dette spillet . ikke om en uttrykker seg på et forum som om en skulle ha mensen.

Men jeg innrømmer gjerne at jeg kommer til å gå i sjokk dersom det på sikt viser seg at selskaper på OB kaster inn håndkleet og gir opp gamet pga manglende finansiering e,l, med medisiner i tidelig fase som overlegent leder i markedet og med stort behov og likeså stort potensiale for betydelig avkastning.
Skjer det så kaster jeg inn håndkleet.

Nei , nå kaster jeg meg inn tallerkenen og besøker tremenningen min på bloksberg.

LYKKE TIL :alien:

13 Likes

Ja begynte i 1982, men har knapt nok sett et så i de grader dårlig drevet selskap som PCIB! Og da snakker jeg om mange hundre selskaper over en periode på 40 år.
Har i 4 år nå ment at selskapet har en god, (men dog en noe for komplisert behandlingsteknologi) men at Per W er en ulykke for Pcib!
Før Per er borte kan jeg garantere en vandring i dødens dal!

Hvor mange av selskapene fra børsen i 82 eksisterer fortsatt ? Hvor mange har forsvunnet i løpet av de 40 årene ? Men PCIB er det dårligste av dem alle ?

Greit nok å ikke ha tru på selskapet men å kasta av seg så mye svada og tull. Hva er intensjonen ?

Eneste inntrykk jeg får etter å ha lest innlegget ditt er at enten har du tapt mye på PCIB og fortsatt er bitter, alternativt har du veldig lite innsikt i selskapene i radforsøk porteføljen.

11 Likes

Er du på lufta Snoeffelen?
Hva synes du om dagens sitiuasjon i PCIB?
Er du fortsatt med eller er du ute av selskapet?

Det var tider da vi plukket PCIB under 10 NOK og serdeles lukerativt.
Den handlingen vi foretok da dannet grunnlaget for kapitalen som har holdt meg igang på borsen og nå er vi der igjen snart (under 10NOK)
Det er en crazy verden vi bor i :sunglasses:

Er du enig at kontrollgruppen kan når som helst klinke till med anbefalning om at RELEASE blir godkjent på etisk grunnlag?

5 Likes

Blir overrasket om dette skjer i 2022.

Akkurat nå har jeg mer tro på positive VACC nyheter før CHEM.

6 Likes