Tiden går. Og når styreformannen har lovet at “ny” kommunikasjon skal merkes gradvis i de kommende månedene så oppstår det vel bare desto større usikkerhet. Hva består så dette “nye” i ? Kunne det være oppdatering av antall rekrutterte til RELEASE også mellom kvartalsrapportene ? Det er mulig, men umulig å vite. Men det har ihvertfall vært det ene som har vært mest etterspurt ? Og så kan man spekulere videre da… Kanskje har man bestemt seg for å melde oftere om rekruttering ? Hvis i så fall så betyr tiden som går dårlig nytt. Det blir riktignok bare “spekulasjoner”. Men det er også et problem med måten styreformann Bøhn har kommunisert på. Det er nå gått en måned. Kommer det ikke noe nytt som på et eller annet vis kan virke beroligende i tiden frem mot Q3 så må man kunne fastslå at han ganske enkelt ikke har sine ord i behold. Det spiller da ingen rolle om det ikke er noe nytt å melde. Det skulle merkes gradvis i de kommende månedene. Og det skulle merkes positivt. Hvis ikke så burde han bare ikke skrevet at aksjonærene “har blitt hørt”.
Går rett i dass, dette.
Avkastning i pcib: -80%
Han har jo sine ord fortsatt i behold. Men det bør kanskje komme noen ord om hva denne nye strategien går ut på. Et passende tidspunkt er i så måte på Q3.
For et par år siden hadde vi tross alt også oppdateringen av fimaVACC som gradvis skred frem. Det bidro positivt. Men etter at dette i grunn er et “ferdig produkt” så¨blir tiden som går - uten noe nytt - vel snarere en negativ faktor. Desto lengre tid desto større tvil. Og desto mer fordi man kanskje kunne tro at dette med vaksiner var blitt litt mer aktuelt det siste halvannet året… Men det eneste nye der er vel egentlig at dette nærmest ble liggende brakk pga prioritering av RELEASE under pandemien.
Ikke ofte man ser såpass fraværende ledelse i et firma med en slik kursutvikling.
I følge noen luringer her inne er PCIB tråden preget av overoptimisme.
Hvordan er dere når dere er deppa
Nå er verdien 0,5 mrd inkl cash.
Er ikke det langt under slakteverdi for alle patentene ?
Den var det da alle var 100% sikker på avtale og feststemning i fjor var det vel? Etter det har det dabbet av i tråd med kursutviklingen. Det er og blir sånn at Tekinvestor gir et godt mål på når en aksje er hypet opp og i dette tilfellet kanskje underpriset om man lodder stemningen. Men kan for lite om PCIB til å si noe om det.
I går morges lå jeg grytidlig og tenkte på akkurat det med selve teknologien. Det er jo den som fundamentalt sett er verdien som skal forvaltes på vegne av aksjonærene. Om man skal dømme etter hvordan dette har gått til nå så kan man vel ikke engang ta for gitt at ikke det hele ender med at alt koker fullstendig bort. Det er selvsagt ikke i første rekke ledelsens feil. Men det er en skandale at selskapet har blitt sulteforet i den grad det har. Noe som forsåvidt gjelder norsk biotek generelt, men kanskje PCIB spesielt. Desto verre her når det blir så tydelig at teknologien ikke når ut pga manglende ressurser. Når jeg selv kjøpte de første aksjene i 2016 så var det tross alt også litt fordi jeg var forbannet over hvor liten viljen er her i landet til å støtte selskaper som dette. Selvsagt så jeg for meg stor avkastning. Den irritasjonen fikk meg også til å ta større risiko enn jeg nok ellers ville gjort. Men det føles også litt bedre når jeg tenker på akkurat det. Det gjør selvsagt også sitt til at det blir vanskelig å selge…
Ingen aner selvsagt hvor kursen går, men rettferdiggjør det Per sa om retention i podcasten virkelig en halvering fra en allerede utbomba kurs ?
Nedgangen kommer vel som svar på AZ sin studie - Ikke haussepodkasten.
Sikkert noen som realiserer tap og noen kjøper tilbake. Ser sikkert sitt snitt til å avslutte ASK konto for å realisere et mulig tap? Derfor kanskje det like etter salg blir plutselig like store kjøp? Det kan nok dra sentimentet ned og kanskje det gjør fall blir i overkant stort og irrasjonelle?
Drar fram mRNA presentasjonen med resultater som var svært gode (og presentert sammen med AZ team/forskning) hvor PCI Biotech var proud sponsor til konferansen for noen få måneder siden. Blir med et litt glad og optimistisk. Det er ikke lett å ha fokus på ballen (resultater) når markedsverdien er barbert til nada så og si.
Det var som en var inne på i tråd rett over. En liten positiv fis nu og kursen kan lett plutselig være doblet.
Fortsatt er kursmål ABG 37kr. Trekker en også en linje på kurs siste 5 år skal det ikke mye fantasi til for at leie 30kr KAN være kort tid unna ved en liten positiv melding fra selskapet.
tenker det er en kombinasjon jeg. Retention, konkurranse (nå også Astra), dårlig rekruttering, emisjonsbehov på sikt, en CEO som ikke akkurat er et bra ansikt utad mm.
Det skaper jo sterke følelser i aksjonærer.
Som med meg, jeg realiserte et tap på 50% på en ganske grei beholdning denne uka.
Men man får liksom nok av å sitte på ukentlige urealiserte tap med en lang vei å gå til Release er ferdig.
Samtidig ser det ut som aksjonærmassen faller av, og ingen nye kommer inn… så PCIB er i en dødsspiral nå til det kommer nyheter
Akkurat som jeg tenkte. Folk selger på “sterke følelser”.
Da er vi trolig nær bunnen
De som har solgt kursen ytterligere ned gjør det vel utfra en helhetsvurdering, ikke pga noen enkeltuttalelse fra Walday eller pga en AZ-studie. Det er krevende nok å være investert i et selskap som oppleves som en “svart boks” i månedsvis. Det er jo heller ikke meldt noe som tilsier at man på noen måte har klart å gjøre noe med retention-problemet. Man kunne jo tenke seg at man kunne meldt noe om den situasjonen hvis det skjedde noe positivt der. Kanskje som del av den “nye” måten å kommunisere på ? Men kanskje skjer det simpelthen ikke noe positivt. Det er ihvertfall rimelig å tenke at slikt “romsterer i hodet” på de som selger.
Jeg vil heller snu det på hodet og hevde at de skulle meldt fra nå, før Q3, hvis de ser at rekrutteringen går dårligere enn planlagt.
Ingen melding betyr at de følger planen nogenlunde.
Det ville ihvertfall vært en påfallende oppfølging av Bøhns lovnad om at frustrerte aksjonærer “har blitt hørt”. Det er så jeg nesten må le. Hvis det virkelig var slik at rekrutteringen går så noenlunde som planlagt så kunne også det nettopp inngått i en ny måte å kommunisere på som nok til en viss grad kunne tilfredstilt de frustrerte som fikk Bøhn til å komme med den uttalelsen. Men om man faktisk la om til en slik oppdatering mellom kvartalsrapportene så måtte vel den gjelde helt uavhengig av om det handlet om godt eller dårlig nytt eller at det skrider frem som forventet. Bare det å komme tilbake til en noenlunde normal progresjon etter pandemien kan vel være nyhet nok ?
De lavede heller ingen melding inden Q2. Ville ønske at du har ret, men historikken taler i mod. Forhåbentlig er det anderledes denne gang, men tvivler desværre.
PW sa flere ganger “Hør hva VI sier” og så sier Bøhn “Dere har blitt hørt og bedring i kommunikasjon kommer”.
Så total stillhet i over en måned, uroen vokser når det ryktes om en AZ støttet konkurrent. Er ledelsen paralysert (sykemeld) eller bare arrogant?
Hvorfor har vi ikke sett støttekjøp eller kommer det insidesalg, alt kan skje når inkompetanse rår.
Hva gjør de største aksjonærer, ser apatisk på at penger forsvinner eller rydde opp i ledelsen?
Fortsetter det som nå, er PCIB en saga blått om kort tid
Nok et bevis på at alt tolkes negativt.
Bedre kommunikasjon betyr ikke at Bøhn skal melde noe fjas når det ikke er noe å melde.