Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat (PCIB)

PCIB skuffer alltid og er nå etter meldingen verdt Kr 1.96 pr aksje. Og uten utsikter går det strake veien mot 0. En mer udugelig ledelse er vanskelig å finne, her tar Bøhn og Must kaken.

2 Likes

Triste greier selv om jeg ikke har hatt aksjer på lenge.
Da jeg solgte hadde jeg følelsen av at de ansatte valgte å kjøre den synkende skuta videre for å kunne heve lønn til de fikk nye jobber. Den følelsen har vel ikke blitt mindre nå.
Føler med dere.

8 Likes

Det virker egentlig som ledelsen i alle disse fantastiske biotekselskapene er mest opptatt av lønn og pensjon til seg selv.
Å jobbe for lønnen ser ikke ut til å være så viktig.

5 Likes

Det blir noe påfallende å se fullstendig bort fra den økonomiske situasjonen som har oppstått både pga pandemien og krigen i Ukraina og istedet utelukkende svartmale ledelsen i selskapet. Jeg velger å se dette som først og fremst et resultat av det uføre den øverste politiske ledelsen har brakt hele “Vesten” ut i. Og så får jo også vi aksjonærer i PCIB merke hva det vil si å “ofre noe”, som Stoltenberg sa for ikke så lenge siden… Det er nok av “pølseboder”, småbedrifter som allerede har gått dukken pga ledelsen langt over hodet på den i PCIB.
:person_in_lotus_position:

3 Likes

Når det først ble som det ble, så synes jeg faktisk det er det riktige å stoppe studien og redusere kostnader. Slik selskapet er nå så tror jeg de bør satse 100% opportunistisk. Legge vekk helt kliniske studier til eventuelt de blir 100% sponset og håpe at noen skulle til slutt vise interesse. Til tross for enormt mye penger er brukt på kliniske studier så vil jeg påstå at det nærmeste de har vært “jackpot” var pre-klinisk samarbeid hvor de så og si ikke har brukt penger(AZ). Hvis de kan fortsette med forskningen og bygge ett mye sterkere partner team så tror jeg det er det siste halmstrået som er igjen for teknologien.

18 Likes

Synes denne meldingen (som PCIB kontrollerer helt selv), kunne vært timet til 30. august, slik at etterfølgende Q morgenen etter kunne blitt brukt for å orientere markedet.

9 Likes

Spiller det noen rolle? Det er jo mer eller mindre game over uansett

3 Likes

Var dette en «game over» melding er jeg enig. Da var det først best. Da kunne de spart enda mer penger.

Her setter du en solid solar plexus mot den ulykksalige Must-Bøhn-konstellasjonen.

Dagens børsmelding stiller de siste sju månedenes “nyhetsstrøm” - og seinest den nylig oppdaterte selskapspresentasjonen - i et merkelig lys, grensene til uvegerlig.

I januar og februar la selskapet (da framført av tidligere CEO) betydelig innsats i å sikre den bitre RELEASE-pillen med vyer om en fase 2 i fimaVACC. Alt vel vitende om at styrets emisjonsfullmakt slett ikke kunne sikre finansiering av denne “ministudien”, ei heller at det lå noen snarlig finansiell tilførsel i løpet av det nærmeste halvåret.

@polygon har tidligere stilt spørsmål ved styrelederens ansvar i denne situasjonen (med god grunn). “Alle” kjenner hva Must sin posisjon i selskapet betyr i hans portefølje (= nada). Med andre ord, dersom hans gamle venn, Bøhn setter spillpotten over styr, så er det hans problem.

Men det er andre aktører i dette bildet som også bør føle ansvar nå - også utenfor egen investering. Nå kan de gremmes.

PS
Med teskje; jeg peker på de tre - fire største aksjonærene. Hvorfor så dere ikke tegninga? Det hadde aldri vært vanskelig å mobilisere flere millioner aksjer mot “den hellige gral”.

4 Likes

Hvis dette er kroken på døra for PCI slik vi kjenner selskapet og det nå blir et skallselskap, vil man da fortsatt beholde aksjene sine?

Du mener det ikke er en “game over” melding?

Om man fortsatt ikke innser dette er game over ville jeg vurdert legebesøk imorgen.
#confimation bias

1 Like

Strømprisen ble for høy for lyset til pcib :crazy_face:

1 Like

De har et opportunistisk program igjen (FimaNac). Det er hva jeg tror.

Og jeg forventer at selskapet melder om også det programmet legges dødt, slik de gjorde med de to andre programmene. Det har kommunikasjonsstrategien i så fall dekket til dags dato.

Alternativt at Skuggedal er der for å ordne det økonomiske vedrørende avvikling, samt å slukke lyset når forskerne pensjoneres.

7 Likes

Jeg er faktisk enig med deg.

Man kommer stadig nærmere “game over”, men er ikke der helt enda. Fortsatt 1 bein igjen som kanskje noen får lyst til å leke med. Så alt håp er ikke ute.

7 Likes

Nettopp. Nac må meldes dødt. Olix må meldes dødt. Det er ikke sikkert det blir noe av noen av disse, men en kan ikke slutte at dette er game-over pga vacc- meldingen.

Jeg har vurdert vacc som grunnlag for en mulig emisjon - på veldig lav kurs - nå kommer i hvert fall ikke den.

Vacc emisjon burde uansett ikke vært et tema før det foreligger en kommersiell anerkjennelse av teknologien.

2 Likes

Og jeg forstår heller ikke hvorfor de ikke meldte at
Nina Gustafsson, PhD, Clinical Science Directori PCIB, allerede har sluttet i selskapet.

Hun var sterkt knyttet opp mot vaksinasjon/Vacc, og jeg mistenker derfor at dagens melding internt har vært forberedt en stund.

7 Likes

Hold den “midlertidige” CEO utenfor det som skjer nå. Han er i den nøden som styret har brakt selskapet opp i og har liten og ingen skyld i tingenes tilstand.

Skuggedal er sikkert en dyktig bokholder, og for noen år siden ble han helteforklart fordi han - smart og selvfølgelig - hadde plassert deler av nettoprovenyet fra den siste emisjonen i Euro. Piece of cake for en statsautorisert revisor. Men hva hjelper det nå?

6 Likes

Hva blir et godt inngangspunkt ? 2,50 ? 1,75?

Det markedet ofte glemmer er at det som faller 90% kan falle 90% igjen.

Trieste greier dette. Kan gis god trading mulighet.

1 Like

Hele Radforsk begynner å virke tvilsom. Utgangspunktet var vel en tro på at “markedet” ville fungere til det beste for syke mennesker ? Eller kanskje det faktisk handlet om noe helt annet ? Og når jeg nå leser artikkelen som Finansavisen publiserte for et par år siden, om Jonas Einarsson som har “gjort en million til en milliard” så legger jeg selvsagt først og fremst merke til at “det ikke manglet på advarsler”:

Alt er ikke hans verk. Ikke Radiumhospitalet fra 1932. Ikke Institutt for kreftforskning, som ble etablert på 1950-tallet. Ikke Jan Vincent Johannessens visjon «mer enn et sykehus». – Gjennom 20 år samlet han inn private midler for å kjøpe alle villaene på Vestenghaugen, slik at Radiumhospitalet kunne bygge Institutt for kreftforskning. Det var et utrolig arbeid. Til sammen er det blitt til et fagmiljø som tør å vise seg på internasjonale konferanser. Så alt er ikke Einarssons verk, men han er uten tvil arkitekten bak Radforsk og Oslo Cancer Cluster. Så alt er ikke Einarssons verk, men har er uten tvil arkitekten bak Radforsk og Oslo Cancer Cluster. Da han for 20 år siden ble ansatt i forskningstiftelsen hadde han en klar idé. Han ville ikke drive et kontor som solgte lisenser til store farmasiselskaper. Einarsson ville skape selskapene selv. Og det manglet ikke på advarsler. – Få trodde vi skulle greie å utvikle en klynge av norske selskaper innen helsenæringen. Vi hadde ingen lokomotiver, ble det sagt. Men Einarsson ville ikke ha lokomotiver. Vi ville være Thomastoget og kjøre vår egen vei.

Mulig det faktisk hadde vært bedre for pasientene forskningen var ment å hjelpe om man hadde klart seg med et “kontor som solgte lisenser”. Det minner mye om det Torger Reve ved BI sa for ti år siden i denne artikkelen jeg har sitert noen ganger:

Helse og bioteknologi representerer en av de store globale vekstsektorene i årene som kommer. BI-forskerne stiller nå spørsmål om de norske biotekbedriftene klarer seg når de ikke har noen markedsmessig eller kapitalmessig drakraft fra andre næringer i Norge.

Ikke noe “lokomotiv” innenfor og knapt noen drakraft annetsteds fra heller. Når Ultimovacs har fått så noenlunde tilstrekkelig drahjelp så er det vel kun fordi faren til Bjørn Rune Gjelsten fikk kreft. Jo, jeg tror det kanskje kunne vært bedre med et “kontor som selger lisenser” fremfor et “Thomas-tog” med for liten drakraft og med en direktør som hekter på for mange vogner. Det er ihvertfall mulig å se for seg at mer av denne forskningen kunne ha kommet pasienter til gode. Hele modellen har jo også sitt utgangspunkt i en nærmest kvasireligiøs tro på “markedet” som preget nettopp den tiden. Og med politikere som mer eller mindre systematisk har fraskrevet seg ansvar.

4 Likes