Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat (PCIB)

Positivt at de søker etter nye medarbeidere iallefall…:wink:
Får vel vite mer snart…

1 Like

27.02, eller hva skjer 13.02?

Det skjer ingenting 13, jeg blandet med et annet selskap. Sorry.

Denne stillingsutlysningen gir noen interessante signaler om PCI Biotech sin nåværende situasjon og mulige fremtidsplaner. Her er noen mulige tolkninger:

1. Selskapet fokuserer på en ny strategi – viral vector production
    • PCI Biotech har tidligere jobbet med photochemical internalisation (PCI)-teknologi, hovedsakelig for legemiddel- og genterapilevering. Nå etablerer de et nytt laboratorium for suspensjonscellekulturer for viral vektor-produksjon.
    • Dette tyder på et strategisk skifte mot bioprosessering og genterapi, en bransje i vekst.
    • Samarbeidet med en “stor og hemmelig aktør” innen bioprosessering kan være en viktig driver for dette skiftet.

2. Midlertidig stilling – kortsiktig prosjekt eller usikker økonomi?
    • Stillingen er kun midlertidig i 6 måneder med mulighet for forlengelse, noe som kan indikere:
    • Et kortsiktig prosjekt knyttet til det nye samarbeidet.
    • At selskapet er usikre på finansieringen videre.
    • At de tester ut en ny satsning og vil se om den gir resultater før de ansetter mer langsiktig.

3. Nytt laboratorium i Oslo Cancer Cluster Incubator (OCCI)
    • Flyttingen til OCCI viser at de ønsker å være en del av et større biotek-miljø.
    • Det kan tyde på at de enten har avsluttet sitt gamle lab-setup eller at de starter noe nytt parallelt med eksisterende forskning.
    • Hvis selskapet sliter økonomisk, kan dette være en kostnadseffektiv løsning, ettersom inkubatorer ofte gir tilgang til felles infrastruktur og støtteordninger.

4. Hvorfor ansetter de nå, etter nedbemanning?
    • De har vært gjennom kraftig nedbemanning, men nå har de et konkret behov for spesifikke ferdigheter (viral vektor-produksjon og bioprosessering).
    • Dette tyder på at de ikke bare driver generell forskning, men jobber mot en spesifikk industriell anvendelse – sannsynligvis relatert til partneravtalen.

Hva betyr dette for PCI Biotech sin fremtid?

Dette kan være enten:
1. En ny sjanse for selskapet gjennom en strategisk pivot mot bioprosessering og viral vektor-teknologi.
2. Et siste forsøk på å skape verdi før en eventuell oppkjøp eller restrukturering, der samarbeidspartneren tester ut teknologien deres før de investerer mer.
3. En økonomisk presset situasjon der de prøver å levere på en kontrakt, men med usikkerhet om videre finansiering.

Oppsummert: Dette kan være et positivt tegn på en ny strategi, men også et signal om at selskapet fortsatt er i en sårbar situasjon.

10 Likes

Det er noe som skurrer litt for meg. Hvorfor satser PCIB på å produsere virale vektorer selv, når partneren har produksjonslinjen for virale vektorer? Samarbeidet handler jo om at PCIB, med sin teknologi, skal forsøke å øke yield i partneren sin produksjonslinje for virale vektorer.

2 Likes

Hadde det vert et snev av håp for PCIB hadde ikke aksjen blitt omsatt på dagens nivåer.Innsidere og samarbeidspartnere som vet noe hadde grafset til seg aksjer med begge hender.Så vidt jeg vet har de pr i dag bare en fast ansatt forsker.Er vel ferievikar de er ute etter da.Denne katta har nok bouncet for siste gang…trur eg.

Jeg skjønner skepsisen, og det er ingen tvil om at markedet ikke priser inn mye håp for PCIB akkurat nå. Samtidig ser vi ofte at biotek-selskaper kan være sterkt undervurdert hvis de jobber med noe som plutselig får gjennomslag.

At innsiderne ikke kjøper, kan tolkes negativt, men det kan også være andre grunner til det – f.eks. at de sitter på informasjon som hindrer dem i å handle (insidekjøp i biotek er ofte komplisert pga. regulatoriske begrensninger). Når det gjelder ansettelsen, virker det mer spesialisert enn en typisk “ferievikar,” men du har et poeng i at en midlertidig stilling kan tyde på at dette er et testprosjekt heller enn en langsiktig satsning.

Spørsmålet er om denne nye retningen faktisk kan gi PCIB en ny sjanse, eller om det er siste krampetrekning. Akkurat det får vi vel snart svar på.

6 Likes

Potensielt salgs start i slutten av 2025 til preklinigs, noe som kan validere teknologien i ett 4-500 MUSD market. Partner samtaler og møter. Downstreams resultater ila våren, og proven resultater fra mini bioreator som kan gå direkte til 50-200L komerciel produktion .

Jeg syntes det jobbes godt i Pcib.

Som jeg har sagt tidligere, jeg tror stadig at Pcib vil være det neste Norske selskap som får et produkt på markedet.

15 Likes

Enig! Utrolig mulighet for gode kjøp nå.
Forventer partner News neste.

2 Likes

Enig.

MEN, jeg savnet litt mer glød og engasjement på presentasjonen. De trenger ikke være bruktbil-selgere, men det skader ikke med litt pondus, selvtillit, litt retorikk og ikke minst glød.

De skal inn i et veldig konkurranseutsatt marked med store penger; selvtillit og glød vil hjelpe. De virker nesten litt redd for å være for optimistisk og vise at de har veldig troen.

Jeg frykter at dette er fra selskapets AZ og fimaChem historikk, og at dette har “brent dem litt”.

Ronny (om du leser dette), vi eiere er eiere for vi bryr oss om fremtiden og har troen på dere. Ikke fordi vi er skuffet over fortiden. Dere trenger ikke være redd for å ikke nå frem. Bare gi gass og ha troen. La det vise med kroppsspråk og entusiasme, snakk gjerne med en retoriker eller kommunikasjonsrådgiver før dere drar på konferansene. Det er ikke nederlag å spørre om assistanse, det vitner bare om ambisjoner og selvtillit.

1. PCI har lykkes med oppstrøm, med opp mot 3 ganger yield og halvering av urenheter.
  2. PCI arbeider med å overføre de rene virale faktorene til nedstrøm.
  3. Alt er skalert for i neste fase gå direkte til industriell produksjon for tidlig fase/innovative partnere. Å utvikle en MVP med mindre miljøer.

De store partnerne er ventet etter vellykket MVP. De er heller ikke målgruppen for dagens fase.

1. Resultater for overføring til nedstrømsproduksjon er ventet til neste presentasjon (Mai?).
    Ved vellykket fase vil neste være MVP hos tidlig fase partnere i løpet av høsten.

2. Markedet er stort og veldig likvid. Behovet er økende. PCI er helt i forkant.

(Alt dette med forbehold om at jeg har forstått dagens presentasjon korrekt)

17 Likes

Veldig bra oppsummert.

Neste presentasjon kommer vel etter første halvår.

1 Like

Hvor mye inntekt kan PCIB motta fra slutten av 2025?
Når kan vi oppleve pluss tall og cash flow?

22.05.2025 - Annual General Meeting
29.08.2025 - Half-yearly 2025 Interim Report

Det var litt ullent svar på når det kom ny info (mener de sa “ved neste presentasjon”). Jeg tror de vegrer seg for å love noe eller sette en dato.

Det kan være de bare er forsiktig, men det er forsåvidt også en mulighet for at de har møtt på utfordringer de ikke vet hvordan de skal løse

1 Like

Dette har jeg ingen formening om. Men jeg ser at de bruker lite penger, så det skal ikke mye inntekt til for å gi positiv cash-flow. En kommersiell avtale nesten uansett størrelse på aktøren vil hjelpe, de trenger vel en inntjening på 20-25 mNOK pr år med dagens drift for å gå i pluss. Hvor mye de kan tjene pr program er langt over mitt kompetansenivå.

Her er litt lek med tall fra grafen på side 12 eller 13, avhengig av hvilken presentasjon en ser på:
2024:

• Total markedsverdi: ~650 millioner USD ≈ 6825 millioner NOK
  • Totalt antall programmer: ~935
  • Gjennomsnittlig verdi per program: ~0,695 millioner USD ≈ 7,3 millioner NOK per program

2025:

• Total markedsverdi: ~750 millioner USD ≈ 7875 millioner NOK
  • Totalt antall programmer: ~1028
  • Gjennomsnittlig verdi per program: ~0,730 millioner USD ≈ 7,67 millioner NOK per program

2026:

• Total markedsverdi: ~850 millioner USD ≈ 8925 millioner NOK
  • Totalt antall programmer: ~1179
  • Gjennomsnittlig verdi per program: ~0,721 millioner USD ≈ 7,57 millioner NOK per program
1 Like

Pcib har tidligere meldt at de rapporterer hvert halvår. Men det kan selvfølgelig skje noe underveis som vil rapporteres.

1 Like

Takk for info.

Nå man ser på pipline på hjemmesiden er de nå i siste fase bioreactor 50-500l.
Pilot scale.

Her står det: partner dependent. Da bør det vel snart komme melding om partner/ forskningspartner snart?

5 Likes

En avtale kan komme som lyn fra klar himmel når som helst. Dette er aksje på billigsalg. :rocket:

6 Likes

Avtale med bobestyrer?

2 Likes