Komisk vil jeg ikke si det er. Man hadde betydelige mengder historiske data og et studiedesign å ta utgangspunkt i (om man henviser til ULTI). Og det i et lite biotek basert på flere tiårs database fra en viss norsk pioner. Akkurat dét veddemålet, fundamentert av oppgitt stat-sig fra Helland og Co. på ESMO-late-breaker i verdens jævligste indikasjon og kreftform (2L meso), gjorde det «umulig» å ikke ha håp for et studie som per design og historiske data var milevis på overtid. I indikasjonen det burde funke i. Det var faktisk så drøyt at det konservative lille selskapet valgte å åpne CRO-basen.
Det er også trøsten. Og sorgen. Ville tatt samme veddemål hver gang igjen. At at JHI kjørte sin short så hardt hele veien til mål basert på tilgjengelig informasjon vil jeg alltid anse som mest plausibelt ****.
Jeg er selvsagt også ferdig med biotek i klinisk fase etter ULTI. Men det er nyanser ved alle case, og der ble man tett på tvunget til å stå løpet ut om man fulgte caset og feltet tett. Ville aldri rørt noen av de andre med ildtang.
Edit:
Caset kom for øvrig så sent på banen at man hadde en ikke liten armé med skeptikere som forsøkte å finne feil ved investeringstesen. Det var bra, men ironisk nok ble det kun forsterkende for investeringen da det i hovedsak kunne argumentere godt for at ikke var relevant eller plausibelt. Så, slik ble det. All honnør til dem som tok smellen med hodet hevet.