Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Teknisk analyse (PCIB) (TA)

Twitter har gjort en breaking change på sin side, fix er på vei.

3 Likes

Det ligger an til noe bevegelse snart ja.

4 Likes

Golden Cross utløst idag? Eller bør jeg gå til SpecSavers?

Hva for en timeframe ser du på da, plorimer?

50-dagers glidende snitt krysser 100-dagers glidende snitt fra undersiden. Sistnevnte burde vel vært 200-dagers for å kvalifisere til en Golden Cross, så jeg vet ikke om dette signalet kvalifiserer. Ok, blir vel SpecSavers da👍

Edit - fra investopedia.com: The golden cross is a technical chart pattern indicating the potential for a major rally. The golden cross appears on a chart when a stock’s short-term moving average crosses above its long-term moving average. Så…definisjonsmessig er vel dette en Golden Cross, men signalet ville ha vært sterkere om det var brudd opp gjennom 200-dagers.

2 Likes

Hvor ligger 200-dagers snitt nå, da? :smiley:

1 Like

200-dagers er den lilla linja nederst. Den ligger ikke an til å utløse noe teknisk signal med det første så vidt jeg kan se.

Vi får bare vente på AZ melding da. Jeg får ikke så mye mening ut av dette chartet annet enn at vi som @Savepig sier ligger og stanger mot motstanden på 74-nivået.

2 Likes

Jeg er en «fundamentalist» og har begrenset kunnskap og interesse for teknisk analyse, men jeg har blitt mer interessert i TA etter å ha fulgt med på hvordan man kan lese markedsreaksjoner ut fra ulike parametere, her på TekInvestor.

Når det er sagt, så tror jeg kanskje du, som meg @Thyssen, må skille mellom fundamentale nyheter og markedets reaksjon på denne nyheten. Til den siste ser jeg absolutt nytten av litt basic teknisk analyse. For eksempel for å se om sentimentet er bygget opp over tid eller som en rask hype, eller hvilke eventuelle støtteområder som kan være aktuelle ved en negativ reaksjon på nyhet osv.

Der det gikk opp et lys for meg, var når jeg innså at poenget med TA ikke er at aksjen stiger på grunn av analysen i seg selv, men at analysen kan brukes til å se på hvilken måte kursen vil reagere ved eventuelle endringer i markedet. (Selv om kursen i mange tilfeller også beveger seg på grunn av analysen, nærmest som en selvoppfyllende profeti, fordi mange tradere ser det samme og handler deretter).

Så TA kan selvsagt ikke gi svaret på videre oppgang eller nedgang i PCIB-kursen, det er det kun AZ som kan på kort sikt. Men TA kan si noe om hvordan fundamentet er bygget opp og hvordan markedet KAN reagere på endringer i markedet. :ok_hand:

19 Likes

Kunne ikke vært mer enig @anon50125742. Jeg kommer litt fra andre siden - er mer interessert i det tekniske ifht å avlese psykologien i markedet og blant aksjonærer men ser behovet for å kombinere med det fundamentale for å sammenstille informasjon fra begge “leirer” mtp å se det totale bildet. Det er selvsagt en risiko for at man er biased når man er aksjonær og dermed ser mer positive aspekter i TA da men det gjelder det samme også for FA - som aksjonær med skin in the game er det ikke alltid like lett å se på risikoer / utfordringer / svakheter som selskapet har eller står ovenfor.

Jeg har generelt en holdning i livet at “alt med måte” er en fornuftig måte å gå inn i / forholde seg til noe på samt at “sjelden er noe så fantastisk/kritisk som det ser ut til” en fin måte å se på spesifikke situasjoner en/noen står i. En realistisk tilnærming som muliggjør å nettopp se både de svake og sterke sidene og finne dette berømte balansepunktet som i praksis utgjør markedssentimentet (summen av positive, negative og nøytrale aktører). Der tror jeg fasiten ligger en plass.

Lykke til alle sammen.

11 Likes

2 Likes

Jeg er enig med mange her inne, akkurat nå er det tekniske i PCIB binært, noe jeg mener grafen også viser. Jeg synes faktisk aksjen oppfører seg rart teknisk (hvis det er lov til å si), PCIB aksjen ulmer videre uten en klar videre retning. Normalt ville jeg hatt vansker med å tolke den og ville ventet på et klarere kjøpssignal eller salgssignal. Men nå er PCIB min største posisjon, kjøpt på bakgrunn av det fundamentale, så jeg sitter og ulmer sammen med den :smirk:

17 Likes

Småspenndende! :face_with_hand_over_mouth:

6 Likes

Bør ha bedre muligheter til å bryte opp nå enn den har hatt på lenge.

3 Likes

Hvis den først begynner å gå nå, kan man nok få en god stigning ser det ut som, men det spørs hvor mange som holder seg unna pga det binære med AZ-avtale.

2 Likes

Følg trenden sier noen. Trender er til for å brytes sier andre. Hvem som får rett i det korte bildet er avhengig av hva AZ finner på.

1 Like

Kursen gikk opp gjennom motstanden på 72,8 idag. Det virker etter min oppfatning veldig positivt.

4 Likes

Plukker litt

13 Likes

Det valgte jeg også å gjøre

6 Likes

Update. Har konsolidert en stund siden sist, med stadig høyere bunner. I dag kom brudd opp og det med kraft. Brudd opp gjennom øverste sone i chartet vil gi ny ATH. På nedsiden er ~75 en fin støtte, ellers er det et område ved 70.5 til 72.

11 Likes

En liten konsolidering rundt75/ 80 med bullish vimpel før videre oppgang over 82.5 og ATH hadde vært strålende.

6 Likes