Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Teknisk analyse (PCIB) (TA)

Mas om oppdatert TA på chatten! :slightly_smiling_face:
Det eneste som er av interesse har jeg allerede lagt ut i tråden.
1:


2:

Ha en strålende helg :slightly_smiling_face:

7 Likes

Test av volummotstand har ikke utløst volum, og aksjen har falt sakte tilbake. Det sitter en stor haug med investorer som tok i mot aksjer ved fallet rundt 54kr - 55kr og ikke har valgt å dumpe ned med minimalt tap ved første anledning. Det har heller ikke vært nok volum til at disse kan komme seg ut i null eller med minimalt tap.

Det ser ut til å ha etablert seg en liten støtte rundt 52kr - 52.5kr som i hvert fall hittil blir kjøpt. Ett fall med litt volum under 52kr (dvs, som ikke blir kjøpt) før rapport gir grunn til å være skeptisk. Vi vet også fra aksjonærlister at oppgangen som utfordret toppen var drevet av nordnet (shareville) brukere som økte, og som tok gevinst mandag denne uken.

For min del ser det ut som om 55kr-56kr skal utfordres til rapport, og at under 53kr kan kjøpes. Så vil oppdatering av den fundamentale situasjonen (rapport) endre situasjonen.

6 Likes

Dette er Jcp (til venstre) og meg (til høyre) diskuterer PCIB og teknisk analyse. :slightly_smiling_face:

hqdefault-1

5 Likes

Jeg er redd mitt sentiment også heller litt i retning av Jcp.
Har redigert mitt innlegg ovenfor med noen flere kommentarer til siste ukes handel.
Tar en pille og håper ezPappi får rett i at vi blir sittende med Prozac-skjegget i postkassa etter Q2.

1 Like

Det er klart at mitt siste innlegg er bare tull og tøys og er lagt ut pga det nye 4x kursmålet til Pareto som er en klar oppfordring til å kjøpe aksjen. Når man ser på det store bildet og den positive (bullish) megafon-formasjonen på ukesdiagrammet virker det også oppløftende med target på ca. 95,- . Jcp tegnet også forresten en okse-rektangel som er en bullish formasjon :wink:
Jeg kommer med en mer utfyllende analyse om litt.

12 Likes

PCIB har vært voldsomt volatil det siste året og det har vært spennende å sitte på sidelinjen å følge med. Jeg var faktisk inne i den i februar men hadde en stoploss rett under støttelinjen på bjørnefellen og ble kastet ut. Syntes bevegelsene ved disse oppgangene har vært påfallende like med en tydelig bunn etterfulgt av en periode med konsolidering og oppgang. Indikatorene bunner samtidig og får en fin utvikling i etterkant (Spesiellt RSI og MACD). Kan se ut som kursen konsoliderer nå før man får en retningsgivende utvikling videre på forhåpentligvis større volum og interesse. Det kommer vel en oppklaring om videre retning på kvartalsrapporten til uken men syntes selv chartet ser veldig bra ut

Edit: Chart også på “hourly” timeframe i positiv trend. Har selv satt en stoploss ved støttlinje i tilfelle det ligger en bjørnefelle her

Edit 2: Legger også ut et chart med Bollingerbands som indikerer kjøp og salg.
Grønn indikator som toppes signaliserer kjøp, mens rød indikerer salg.

10 Likes

Interessant hypotese. Men når man ser nærmere etter så likner ikke situasjonen i november så mye på de to etterfølgende i april og august. Bl.a. følger den ikke etter en periode med nedgang, og RSI er på 70 når den skyter opp. Jeg tenker derfor at det kun er de to siste som likner. Man ser det også på MACD-grafene.
Jeg tror nok generelt heller ikke at TA kan forutsi så mye når man ser over så lange tidsintervaller, og spesielt ikke i biotek som kan være veldig volatilt og påvirket av nyheter. I den grad en analyse over et så langt intervall sier noe, så må det være om mulig utvikling over tilsvarende langt intervall fremover. Med andre ord er den veldig usikker nå det gjelder nærmeste fremtid som tradere typisk opererer innenfor.
En nærmere analyse av de to siste konsolideringsperiodene som er ringet rundt i gult kunne vært interessant.
(Du skriver “beartrap”, men du mener vel bulltrap? Kan du evt forklare hvorfor det skal være en beartrap, i tilfelle det er noe jeg ikke ser i grafen?)

1 Like

Neida, det var et “bearflag” som ble laget i Februar-Mars. Kursen brøyt støttelinjen her 21 Februar og kursen falt fra 62 til 28 på få dager på høyt volum. Bruddet var vel forøvrig drevet av utbruddet av pandemien…

Vi ligger forøvrig i en “bearflag” formasjon nå også så selv har jeg satt stoploss under støttelinjen i tilfelle brudd nedover…

1 Like

OK, hvis det skulle være “bearflag” så er jeg med. Om det er hva vi har tegnet de siste ukene vil jo vise seg. Forstår deg slik at du heller ikke styrer etter den langsiktige trenden alene her, siden du legger inn stoploss ved kort støttelinje. Om flere gjør det samme så legger vi jo opp til at den vil falle en del når/om den først krysser ned, og vi har en selvoppfyllende profeti…

Edit: Som nevnt ovenfor har aksjonærene denne uken virket lite overbeviste og tatt gevinst samme dag straks den har forsøkt seg, så i utgangspunktet er jeg bekymret for et bearflag. Det som imidlertid kan redde den er om den nye hausserunden som er i gang på småprat, basert på Paretos “implying a potential x4 upside over the next 2 – 3 years”, får effekt fra mandag. Og så kommer Q2. Volatilitetens tidsalder er neppe over i PCI med det første.

2 Likes

Jeg finner ingen analyse av Pareto på PCIB. Hvor har dere dette fra?

https://share.paretosec.com/upload/files/PCI%20Biotech_key%20points.pdf

5 Likes

Takk, men får beskjed om at det er en utrygg link.

1 Like

Stille her idag😉 Gap fill?

1 Like

Stiger kraftig på høyt volum. Omsatt 20 mill på et par timer :fire:

5 Likes

Denne Paretohalloien var mer enn nok til å ta ut 200 dagers snittet, da er 50 dagers snittet den nærmeste relevante å close over, på kr 60.

Så er det 63-64 som er neste.

17 Likes

Gamle streker er fortsatt gjeldene :older_adult: Og nye streker viser høyere støtte :muscle:

5 Likes

Tilbake under 200 dagers gitt,

Acc/Dist indikatoren antyder at det ble benyttet sjansen til å dumpe aksjer på styrke i går.

Interessant nok har vi denne uken fortsatt mønsteret fra forrige uke: Inverterte hammere eller nedgang. Bare i litt større utslag. Så kan like godt kopiere direkte fra helgens kommentar:

“Den observante leser vil også legge merke til at vi siste uke (17 - 21 aug) ser to røde sticks og 3 inverterte hammere: De dagene det ikke har vært tydelig nedgang så har alle forsøk på å bryte opp falt tilbake i løpet av dagen. Dvs investorene er svært usikre, og tar raskt den lille gevinsten de kan få med seg. Det er få som tør å satse og virkelig tror at det kommer kursdrivende nyheter med det første.”

Og det siste påhenget fra helgen slo visst også til (litt flaks skal en ha med sine spådommer av og til):
“Edit: Som nevnt ovenfor har aksjonærene denne uken virket lite overbeviste og tatt gevinst samme dag straks den har forsøkt seg, så i utgangspunktet er jeg bekymret for et bearflag. Det som imidlertid kan redde den er om den nye hausserunden som er i gang på småprat, basert på Paretos “implying a potential x4 upside over the next 2 – 3 years”, får effekt fra mandag. Og så kommer Q2. Volatilitetens tidsalder er neppe over i PCI med det første.”

Men det gode, gamle ordtaket gjelder nok fortsatt: Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden.
Og vi må legge til: Og spesielt når det gjelder biotek.

6 Likes

Regner med det ikke bare er meg som tenker å handle idag. Noen tanker om hvor man bør legge seg?

1 Like

Har ingen hastverk overhodet.

@Jubel som lurte på om jeg ikke var fornøyd med volumet på mandag om so kanskje ikke forsto hvorfor jeg var lunken:

du kan jo sammenligne dagens bevegelser med mandag og se selv. Det måtte vært så store grønne volumstaver på mandag som vi har røde i dag for å forsvare en 10%+ oppgang. vi var ikke i nærheten en gang.

3 Likes