Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pensjonssparing FTW!

Han Minerva dusten har jo null peiling. Folketrygden for oss født etter 1962 er elendig. og det er Vi som har best utbytte av IPS.

2 Likes

Jeg betalte inn til Statens pensjonskasse i ca 2,5 år -99 til -02. Dette var bortkasta penger. Utrolig at det var lovlig: kreve inn penger uten å gi noe tilbake, er jo tyveri!

1 Like

Jeg leste en interessant blogg om IPS. (husker ikke hvor). At risikoen er at ingen vet hva skatten er den dagen du skal ta de ut. Det er i grunn nok for meg til å styre unna

2 Likes

Det er faktisk feil. Skatten man får når man tar ut IPS er låst til IPS produktet så eneste måten å endre den på er å endre selve IPSen ( det du allerede har oppspart vil da få den orginale skatten uansett). Det som kan endres er skattefadraget når du sparer ( kildeskatt).

2 Likes

Det var slik jeg også har oppfattet det. Jeg kommer nok til å tegne IPS for kona, hva jeg gjør for egen del vet jeg ikke.
Jeg har en arbeidsgiver som putter inn maksbeløpet så jeg klarer meg, verre med kona…

Både jeg og kona skal opprette IPS. Jeg har allerede en annen pensjonsparing + 2 fripoliser som skal over i IPS ( jeg har langt over 40k i de fripolisene så jeg flytter 40k i året).

Fant også ut at det er 2 måter å løse ut IPSen før 62.

Det ene er ved død. Da overtar kona/arvingene pengene. Det andre er ved uføre. da overtar man selv pengene men jeg er litt usikker på hvordan den biten funker.

1 Like

Det finnes et skattetriks dersom man har aksjer med gevinst og ønsker å dytte penger inn i IPS.

Si at du har aksjer verdt 200k som du betalte 100k for.

Du overfører først aksjene til ASK. ( gevinsten blir da ikke beskattet så lenge dette skjer iår).

så selger du aksjer verdt 40k.

du tar disse pengene ut av ask. (altså 40K). Du kan ta ut samme beløp som er satt inn i ask skattefritt.

Du setter da disse 40k i IPS. Og får skattefordelen på 9600kr.

Win win

2 Likes

Er den bankers?:open_mouth:

Det skattetrikset funker ja
( og er lovlig)

1 Like

En som har oppsummert litt mulige ulemper ved IPS. Kanskje ikke de store betydningsfylle ulemper for hvermannsen, men greit å ikke bare fokusere på de som hyper produktet. Selv har jeg ikke tatt noen avgjørelse på hva jeg skal gjøre ennå.

1 Like

For min del er det enkelt: jeg betaler 40.000 kr inn og kan ikke bruke pengene til noe annet. For noen av oss er dette gull. Har jeg pengene på ASK kommer jeg garantert til å gamble / innvestere eller ta dem ut til forbruk. Å vite at pengene står det men jeg ikke kan røre dem er for meg ganske bra :slight_smile:

Men her er folk veldig forskjellige. Skattefradraget er jo også greit å få med seg, og reinvesterer man beløpet så går jo IPS ned fra 40 til 30k i året ca.

Det største ulempen med IPS (slik jeg ser det) er at pengene utbetales til du er 80 år. Og det er jo langt fra sikkert en lever så lenge… :smile:

1 Like

Det er vel også den største ulempen for meg slik jeg ser det. Det jeg også stussa litt på, er hvordan pengene forvaltes fra utbetalingen starter i forhold til risiko. Dette er noe jeg skal se nærmere på.
Ellers liker jeg produktet veldig godt, spesielt med den utsatte skattefordelen.

1 Like

Har faktisk tenkt tanken å bare ha pengene på bok i IPS, som en slags krigskasse ved korreksjon evt krakk.
Blir å bruke den litt, men ikke 100% , IPS er lengre ned på prioriteringslisten etter bolig / boligstigen og ASK :slight_smile:

Skjønte ikke helt? Du tenker å ha 40k på bok istedenfor på IPS? Det hadde jeg aldri klart :smile:

1 Like

Skulle man dø før man har brukt op phele IPSen så går alle pengene til arvingene. På samme vilkår som du selv kan bruke dem.

1 Like

Nei penger på BOK inne i IPS :smiley: Man må vel ikke investere de med en gang?

2 Likes

Her kommer mine tanker om det han skriver.

1. Han nevner skillsmisse og at det er dumt å ha pengene i IPS fordi dem da er låst. Jeg vil si at IPS er genialt ved skillsmisse. Fordi det er dine penger. Ex- kona får dem ikke.

2.Unødvendige gebyrer. 1 av 10 tilbydere har gebyr. De 9 andre har ikke, de eneste gebyrene man får er gebyrene som fondenene ha. Mao e ikke argument.

1. Dette argumentet er også helt tullette da man kan velge sammensetning av fond selv. Det kommer også at man kan velge sammensetning med egne aksjer.

2. Tvungen nedtrapping er helt frivillig hos de fleste, igjen tuller bloggeren fælt og holder seg ikke til fakta.

3. Her snakker han om krig og annet tull ( han henviser også til sparebank 1 som har de absolutt dårligste vilkårene. jeg gir han 0,5 poeng for denne).

4. omhandler død. Jeg ser ikke helt problemet.

Jeg føler den bloggen er basert på mye vissvass… Og jeg savner et skikkelig argument mot IPS.
Ser også at fyren flere ganger prøver å verve folk til nyhetsbrevet sitt hvor man kan få tips, samt selger halvdagskurs…

Mao ikke meget seriøst :wink:

Anbefaler å ta diskusjonen i den store pensjonstråden heller @pdx gidder du stenge denne ?

4 Likes

A post was merged into an existing topic: Pensjonsguiden