Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Perx Folkefinansiering

Tenkte jeg kunne lage en post om Perx. Hvis folk er interessert i å diversifisere kapitalen sin i andre ting enn aksjer og fond. Renten ligger mellom 6-8% der du selv kan velge sikkerheten fra lånetaker.

Har nå også startet opp med bedrifts lån.

2 Likes

Det sier seg selv at dette er høy risiko. Kan ikke sammenlignes, men Trustbuddy som holdt på for noen år siden og så ut til å gjøre det bra endte med konkurs og småpenger som ble utbetalt långiverne (jeg var en av dem dessverre).

1 Like

Tror ikke selskapet går i konkurs her, men det er jo selvsagt en høy risk og sjanse for at lånetakere ikke betaler.

Men uansett, er vertfall en mulighet om noen vil spre pengene sine litt

Kjøp heller en sparebank1 aksje om du vil ha 6-8% årlig avkastning? Trygg og kjedelig, med en mulighet for høyere avkastning.

4 Likes

Generelt bør man vel være noe skeptisk her da man låner ut til privatpersoner. Perx som selskap ser ganske legit ut og er sånsett regga hos Finanstilsynet.

https://www.finanstilsynet.no/konsesjonsregisteret/detail/?id=188124

Men de er jo bare en formidler her, og jeg er litt usikker hvilken rolle de tar om lånetaker driter i å betale.

Fins det noe ulemper som låntaker her og er det så gunstig?

Slik jeg forstår det, så selges lånet til inkassobyråt hvis det blir stans på innbetalingene. Det lånet med høyest risikogruppe, vil inkassobyrået kjøpe for noen å 72-75% av lånets størrelse (husker ikke). Med andre ord så kan man maks tape 25%, gitt at lånet blir misligholdt ved første nedbetaling (… som er usannsynlig). Tar jeg feil her ?

Har lånt ut til 4 stk.

  1. 570 dager over forfall. Ikke mottatt noen penger, og ikke hørt noe om gangen videre
  2. 400 dager over forfall. Ikke mottatt noen penger, og ikke hørt noe om gangen videre
    3 og 4 sett ut til å betale ihht plan.

Med såpass mange dager over forfall hadde jeg forventet å høre noe, men de ser ikke ut til å foreta seg noe som helst for å drive inn kravet.
Jeg har bare småbeløp inne, og var ganske tidlig på for å teste. Kommer til å styre unna for framtiden.

4 Likes

Hørtes ikke bra ut!

1 Like

Vi beklager at du opplever manglende tilbakemelding fra oss vedrørende lån som er sendt til inkasso. Vi går gjennom rutinene vi har for dette med vår kundeserviceavdeling slik at dette ikke gjentar seg. Det er viktig å notere at lån til privatpersoner følger låntaker helt til dennes bo gjøres opp. Det å konstatere tap på investeringen, selv om lånet er oversendt inkasso, blir derfor ikke korrekt. Vår inkassopartner, Lowell, jobber for å inndrive utestående beløp og vi har flere tilfeller der lån er gjort opp etter å ha blitt sendt til inkasso. Vi kan selvfølgelig ikke garantere at dette også skjer med de lånene du er investert i, men vi jobber videre med sakene.