Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Peter Lynch - selskaper

Hei!

Starter en tråd for å benytte den kollektive hukommelsen til Tekinvestor i et forsøk på å identifisere selskaper som Peter Lynch ville likt. Leste One up on Wall Street for et par år siden, men dette er fritt oppsummert etter hukommelsen, så om noe jeg sier er feil så får dere tilgi meg :slight_smile:

Å finne selskaper som vokser er ikke så altfor vanskelig. Å finne selskaper som tjener penger er heller ikke spesielt vanskelig. Å finne selskaper som vokser OG tjener penger er derimot vesentlig vanskeligere. Hvis vi i tillegg legger på et kriterium til, nemlig at selskapet også skal ha mye rom for å vokse videre, blir det ekstra vanskelig. PE har jo en tendens til å ruge på egget såpass lenge slik at når endelig ola nordmann får anledning til å investere, er det meste av veksten tatt ut.

Det er altså 3 kriterier vi kikker etter:

  1. Selskapet skal vokse
  2. Selskapet skal tjene penger
  3. Selskapet skal fortsatt ha mye rom for å vokse i mange år fremover

Utover dette er det selvfølgelig en del andre ting som et selskap bør ha for at det skal være en fantastisk investering, men la oss ta en ting av gangen.

Ett eksempel på et selskap som nå imøtekommer disse 3 kriteriene er Tesla. Kanskje litt tidlig for den konservative investor, men hva slags risiko man tar er opp til hver enkelt.

Har noen gode eksempler på andre selskaper som imøtekommer disse 3 kriteriene mottas det med åpne armer :smiley:

Løpende liste over forslag til selskaper:

  • Tesla
  • Wentworth Resources
  • Elektroimportøren
  • Tomra
  • Kraft Bank
  • Zalando
  • Asos
2 Likes

WEN. men den er på AIM børsen i London . Undervurdert men sikkert pga afrika sliter den med å komme seg vidare. Ta en titt.:wink:

Takk for svar, @kanina!

Mener du Wentworth resources?

Sjekket raskt ut hjemmesiden og årsrapportene. Har du fulgt med på disse en stund?

Ser ut som de nettopp har begynt gå i pluss. EPS på 0,03 $ i 2021. Med kurs på 23 BGP er det litt friskt synes jeg, gitt veksten i topplinjen siste 5 år, og bunnlinjen.

Vet du hva slags gasspriser de er avhengige av for å gå i pluss. Gassprisene er jo skyhøye nå, og vi kan vel neppe regne med at de blir værende på dette nivået i mange år fremover?

1 Like

Ja det er Wentworth jeg meiner.
Dei har fast pris på gassen sin og er ikke eksponert mot markedet på den måten. Dei er inne i en låst kontrakt og prisen der er lav sett i dagens marked. Det er forventa att dei skal få signert en ny avtale som vi har ventet på lenge. Dei tener greit med peng og er nedbetalt og betaler 7 % utbytte og dei kjøper tilbake aksjer i markedet. Ledelsen er noe bob bob, Dei tener mye penger og virker ikke som dei er bryr seg om aksje kursen. (men det hadde kanskje jeg også gjort om eg hadde deres lønninger. lol). Flere forbrukere skal koble seg til i nær framtid so produksjonen går stadig opp.
Personelig har eg vert inne siden 2010 eller noe sånt.

Kult! Du har gjort god research :+1:
Har du regnskap for de siste 12 årene. Får det ikke helt til å stemme at de tjener gode penger. Gir 7% direkteavkastning? Har utbytte vært konstant?

Nei, høres ikke ut som god ledelse. Det er en varsellampe.

Utbytte har komet dei siste årene.
Nå er no eg bare en hobby investor og arbeider med antrekk i arbeidsklær som har inn syd feste for kne pute

Interessant tråd. Hvordan er listen din nå drøyt et halvannet år etterpå, @Steve_Eisman - forslag til selskaper å se nærmere på?

Jeg har skrevet en artikkel om Peter Lynch som kan være interessant :slightly_smiling_face::point_down: Den handler om hvordan han kategoriserte aksjer og hvilke typer aksjer han likte best. I tillegg en rekke kjennetegn, en sjekkliste per kategori og 2 strategier.

4 Likes