Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Petroleum Geo-Services (PGS)

Nydelig. Husk at oppturen akkurat har startet!

3 Likes

PGS ASA: Fixed Income Investor Meetings for Contemplated Senior Secured Bond

2 Likes

Wow…

Spent på hvor ruglette det blir idag. Skal den opp 10% før den går i rødt? Blir garantert sell on news på et tidspunkt men er det nok til å drepe hypen?

Sell on news er en greie i luftige aksjer, jeg mener PGS ikke er så luftig lenger.

Joda, men når oppgangen er så ekstrem blir det alltid korreksjoner på veien.

Borr gikk vel som en kule også etter sin refinansiering bonds. Det må vel kunne sies at refinansiering er svært risikoreduserende. Riskreward bedres mye etter refinansiering. Borr steg 40-50% etter refinansiering?!

2 Likes

Jeg snakker om det helt korte bilde. På sikt er dette veldig bull.

Kan hende vi får melding om at refinansiering er gjort etter lunsj. Da tipper jeg det vil ta fyr i aksjen og 12.10 sperren ryker.

PGS ASA: Bond Instrument Ratings and Updated Corporate Credit Ratings

1 Like

London, March 06, 2023 – Moody’s Investors Service (“Moody’s”) has today assigned B3 rating to the proposed new $450 million senior secured Nordic Bond (“Bond”) with a 4 years maturity, expected to be placed by 17 March 2023 and issued by Petroleum Geo-Services AS (ultimately wholly owned by PGS ASA). Concurrently, Moody’s has placed PGS ASA’s (“PGS” or the “Company”) Caa1 Corporate Family Rating (CFR) and Caa1-PD Probability of Default Rating (PDR) on review for upgrade. The outlook was changed to rating under review from positive.

The proposed refinancing will be supported by $241 million of cash available on balance sheet to pre-pay the deferred Export Credit Facility balance (which took place on the 10 February 2023), pay for the transaction fees and reduce the TLB balance ($738 million as of 31 Dec 2022) due in March 2024 to $138 million; the existing $50 million super senior loan due in March 2024 (1 year extension option at company discretion) would remain in place.

2 Likes

Fantastisk aksje:)

Fy faen for en utvikling. Skulle kjøpe mer på 10-11 tallet. Hvem vet om vi ser det igjen…

Du jinxa den :smiley: Tipper det kommer en konsolideringsperiode nå, selv om man ikke kan vite det…

Kjipt med røde dager, men var vel forventet med et pust i bakken! Neste uke kommer spikret refinansiering og ny oppgang tenker eg.

2 Likes

Fra nyttår og frem til utgangen av Mars 2024 har PGS $918 mill som forfaller i gjeld.
De hadde ved utgangen av 2022 $364 mill på bok.
De ønsker et nytt lån på $450 mill og ønsker å ha $150 mill i buffer kapital.
Det forteller meg at i PGS sine kalkyler regner de med å ha kontant overskudd før avdrag på ca $250mill i den 15 mnd perioden ( akkumulert for hele 2022 hadde de ca $100mill). Vi kan også regne med ca $100mill i rente og gebyrer i den perioden. Det fine er at denne perioden er vi 1/5 inn i allerede og PGS sitter med veldig god visibilitet så anslagene har de nok godt belegg for.(og de har nok litt buffer ekstra)
Hvor står vi så i April 2024 ?
Gjelden redusert til knappe $550mill, renteutgifter neste 3 år på ca $60mill årlig og avdrag på knappe $100mill fordelt på 3 år. Da blir det romslig økonomi :grinning:
Tenker de da kjører litt utbytte i 24 (1-2 nok), i 25 blir det tilbakekjøp av $50 mill av gjelden? Resten i utbytte (3 nok pr aksje ?)
I 26 tar de raskt et nytt obligasjonslån på $300-$350 mill og får beste rente med rating BAA ? Potensielt utbytte derfra 5-8 nok i året ??
Blir litt spekulasjoner utover, men slikt senario ser jeg som sannsynlig.

8 Likes

Som en vis mann sa, kjøp PGS og bli rik :slight_smile:

1 Like

RFS

I dag kl 11:241130

Da har jeg sett et opptak av investorpresentasjonene som DnB og Pareto arrangerer, det er faktisk en halvtime med Rune og CFO og VP Finance. Utrolig mange detaljer, jeg skriver bare et kort sammendrag: aller viktigst, de mener at sikkerheten for de 450MUSD er skip og bibliotek verdsatt til 2398MUSD (de har flere alternative verdivurderinger, dette er medium versjon). Netto gjeld 624MUSD som gir gjeldsgrad på lave 26 %. De strukturerer presentasjonen slik (stikkord som dere vil skjønne): 1: Multi year upcycle. 2: Stor markedsandel. 3: Konkurransefordeler. 4: Bred kundemasse som gir fleksibilitet. 5: Proaktiv finansiering med høy grad av sikkerhet og lav gjeldsgrad (gjelden relativt raskt synke fra 624 til 450 og dermed gi enda høyere sikkerhet og lavere gjeldsgrad). Prosessen er grundig og tegning starter etter presentasjonen mandag. Man kan forhåndsmelde interesse, men grundige prosesser tar tid, og DnB vil jo yte god service til kapitalsterke kunder, dette tar nok noen dager. God lørdag!

6 Likes

Realistisk kursmål 12 mnd?

Hvis selskapet opprettholder guidingen så tror jeg på 20 kr i utkanten av 2023, men kommer til å være korreksjoner underveis.

3 Likes

Sykeste dagen ever!!I alle dager som skjer???