Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Petroleum Geo-Services (PGS)

PGS har sikret et nytt lån på 75 millioner dollar. Rune Olav Pedersen håper det vil sparke nytt liv i aksjekursen og avfeier analytikernes spekulasjoner om kriseemisjon.«

4 Likes

Spørsmålet nå er hva som kommer først, ny grønn IPO eller oppkjøp av Sanco holding😎

2 Likes

Jeg har ikke mye til overs for shorting.

I mine øyne ville en fantastisk shortskvis kunne oppstå ved nye kontrakter.

Det virker som leads for PGS er veldig sterke og uttalt så sterke som i 2014.

En drøm ville vært om PGS melder kontrakt(er) til uken.

Gledelig. Og gøy med skikkelig shortskvis.

Den er pt registrert Pgs short på 3,65%.
Eller hele 33,4 millioner aksjer short.
Og her er bare shortposisjoner over 0,5% tatt med.
Det er naturlig med en større total posisjon short i Pgs om posisjoner under 0,5% også tas med.
En uting at ikke alle posisjoner legges til!

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010199151

Jeg vil tro shortaktører nå er rimelig stresset etter gårsdagens nyheter og Q. Dekke seg inn raskt? Over tid? Øke short? Gå fra short til long posisjoner? Who knows. Det som er sikkert er at shortposisjon på et eller annet tidspunkt må dekkes.

Ser ut til at det blir endringer på kun threshold 0,5% rapportering i register for shortposisjoner fra 31 Juli! Bra! Det skal bli spennende å se den faktiske totale shortposisjonen i PGS og andre papirer etter denne datoen!

Delegated Commission Regulation (EU) 2022/27, which lowers the notification threshold of net short posistions in shares from 0,2% to 0,1%, will be incorporated into Norwegian law with effect from 1 August 2023. The relevant time for calculation of net short positions from 0,1% shall be at midnight at the end of the trading day on Monday 31 July 2023.

4 Likes

Andel short er ikke veldig stort om man tar høyde for likviditeten i aksjen. Derfor tviler jeg på at vi ser noen “skvis”. En viss ekstra økning på 10-20% er mer ballpark slik jeg vurderer det.

Enig, hadde man feks hatt 60% eierandel på topp 20. Så kunne det nok blitt en mer skvis effekt. Det er så fri flyt i aksjen og alle er aktive inn og ut.

Kan være! Enig veldig god likviditet og stor interesse for PGS!

At det er enkelt å få kjøpe 35-40 millioner aksjer uten å flytte kursen betydelig er en illusjon i mine øyne. Og hvem har sagt at ikke shorter systemet triller med hverandre?

Jeg tror på skvis og det er ikke utenkelig mener jeg. Som sagt 35-40 millioner aksjer som skal dekkes er betydelig. PGS er vel nr 2 mest shortede aksjen på OSE?

Jeg mener vi så betydelig skvis i NEL her om dagen…

Men viktigst av alt for kursoppgang er selvsagt det fundamentale som ble beskrevet godt ved Q!

Kan synes som shorterne leker seg når volum er lavt? Vanskelig å være short på høyt volum;)

Med slik volatilitet kan like gjerne kursen gå over 8 kr på 1-2-3 i dag;). Fakta er vel at det er umulig å si noe eksakt om det ene eller det andre annet enn at noen på et tidspunkt må dekke inn disse millionene med aksjer short.

Jeg tror heller på utvikling som tidligere monsteroppgang, kontrollert oppover med litt trade offs her og der.

1 Like

Kan være det!

Ser PGS er opp 13,8% siste 1 uke.
Siste 3mnd minus 14%
Siste 1 år minus 2%.

Og dette kan vel vise at short har hatt en klam hånd over kursen?

Langt fra noen monsteroppgang. Kanskje fortjent et nytt rykk oppover igjen?

1 Like

Hva regner du som betydelig skvis? Gjennomsnitlig volum siste måned er ca 22 mill aksjer per dag. Ser man på reduksjon av short de siste dagene har de fint greid å kvitte seg med 0,5 prosent av synlig short uten å bevege kursen oppover.

Altså når den gikk fra 5 til 13, men det tok tre måneder. Tar litt tid, er så mange som tar gevinst på veien og motstandsnivåer som skal tas.

1 Like

Si det! Short har ihvertfall styrt kursen til avgrunnen? Litt flåsete, men det er mitt guess.

Kursutviklingen i et så godt seismikk marked som det blir beskrevet av selskapet, antall skip tilgjengelig mm har ikke vært god!? Den steg mye i går, men greit å se det i et litt større bildet og kursen kan synes å være begredelig vs eks TGS?

Hvis ikke nå, når skal det bli verdsatt å eie skip!? Mcap litt over 6 mrd…finnes knapt et selskap på OBX listen med så lavt mcap.

Grønne selskap som NEL prises til mcap 22 mrd.
Nei, det er ikke optimisme i mcap til PGS (selv etter monsteroppgangen i går) synes jeg.

1 Like

Det som har styrt kursen til avgrunnen er vel frykt for emisjon blant en del investorer. Det så man igår når ryktene rundt ny emisjon ble fjernet for godt, full revers der altså.

Det ligger så sykt mye muligheter på bordet for pgs nå. Leverer man q3 og q4 som forespeilet med økte marginer og cash flow så tror jeg vi ser en mangedobling av kursen herfra.

5 Likes

20.7

Fortsatt short 3,3% eller 30.3 millioner aksjer short i PGS.

Forrige dag den 19.7 var det 3,65% short.

Det går pt sakte med inndekningen!

Bull

3 Likes

Sjekk aksjonærlistene, Magnus Halvorsen inn med 11 mill aksjer på en konto nr 2 før rapporten på onsdag👀

Da blir det fort et par artikler i FA neste uke.

Tenker at Pareto oppdaterer kursmålet, kanskje Fearnley også.

2 Likes

Tror det er «dobbel føring». Den kontoen er nok borte til uka. Har sett det før.

Hva betyr det?

Hvis du ser på siste liste så er MH «inn» med 11 mill aksjer. Mens på lista over kjøp fremkommer det at han har kjøpt 400k aksjer med hver konto,

Hmmm, ja fordi er noe rart her.

INN med 11 251 677 på ene kontoen
Den andre kontoen økte som du sier og har 11 351 677. Akkurat 100k mer. Så dobbeltføringen vil ikke si at han har to kontoer med over 20 mill? Men er på en måte samme kontoen?

1 Like

Ja, jeg vil anta det. Han kjøpte 865k aksjer på siste liste.