Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Petroleum Geo-Services (PGS)

Er det fullstendig riv ruskende tanke fra min side at PGS skiller ut PGS New Energy til en børsnotering og samtidig fusjonerer New Energy med Sanco? Har tenkt mye på konsolidering i seismikk de siste dagene og dette er siste tanken jeg har hatt.

2 Likes

Vind kunne vært aktuelt, ccs er mer likt ordinær 3D/4D

1 Like

Shorten øker

1 Like

Økte med en mill aksjer. Ikke stort når det ble omsatt 36 mill aksjer samme dagen👌

1 Like

Uansett en million nye aksjer som på et eller annet tidspunkt må dekkes inn. PGS er vel nå nr 2 mest shortede selskap på Oslo børs? På sterkt stigende kurs siste tid er det interessant.

Jeg mener det overvurderes hvor «lett» noen mener det vil være å kjøpe 30-40 millioner aksjer i PGS uten enorm oppgang. En inndekning vil mulig måtte skje raskt og brutalt (kombinasjon av at utlåner kaller tilbake sine aksjer og gode nyheter)?

Kan bli vanskelig å dekke inn om det blir eufori og den stiker 2-3kr på en uke. Det har jo skjedd før🙂

1 Like

Skulle trodd nyheten om ingen emisjon skulle få dem til å dekke, men mulig de har så mye penger at de gir faen i tape hundrevis av millioner her.

Er det de som tegnet seg til obligasjon som har shorta?

1 Like

Vanskelig å si, de gamblet nok på et elendig q2, noe det slettes ikke ble. Nå prøver de fleste å komme seg ut vil jeg tro. Økningen på Fredag kan ha vært en test av sensitiviteten til aksjen.

Om aksjen holder seg på stedet hvil på den kursen her så er det veldig positivt. Vil føre til mye nervøsitet hos shorterne. Om de deretter kommer med en kontrakt eller to så kan kursen gå kraftig på det. Ekstremt mange aksjer i short. Fare for shortskvis da;)

3 Likes

Og PGS leverer tjenester og skip innen oil&gas, karbonlagring, havvind og mineraler. Kan det noensinne ha sett lysere ut for seismikk?

Anbefaler alle å lese Clint Eastwood inspirerte Pale Rider’s siste par innlegg denne tråden, og sende en mail til IR om hvorfor selskapet ikke deler infoen som de delte ved obligasjonslånet med resten av markedet?

1 Like

Denne er interessant fra DNB, ingen tvil om hvor deres lojalitet ligger

Som eier av en obligasjon har vi større rettigheter enn en aksjonær, samtidig er oppsiden begrenset til å få renten og lånet tilbakebetalt, sier Svein Aage Aanes, leder for renteforvaltningen i DNB Asset Management

Lett å la seg rive med. Pgs er 100% av porteføljen per nå for min del. Vi får se hvor lurt det var om et års tid🙂

4 Likes

Der er vi to, klarer ikke å finne en aksje på Oslo Børs som har så bra risk/reward. Er faktisk helt fundamentalt og berettiget at kursen enkelt skal doble seg på et halvt år.

Eneste som kan sette stopper er heftig resesjon, oljekrasj og at energiselskapene stopper helt opp investeringene for seismikktjenester.

Per nå ser det lite sannsynlig ut😃

4 Likes

Litt lengre fremme -2025- er en gulerot også. Et sannsynlig regjeringsbytte og 26. konsesjonsrunde.

1 Like

Så lang tidshorisont har ikke jeg men interessant, indeed😉

“Bare” 38% her, men har TGS på 28% også. Ser ikke bort i fra at jeg går til over 50% PGS i løpet av august/september hvis vi holder oss under 8 kr.

Pros

  • enormt potensial teknisk
  • olja skal opp på mellomlang sikt
  • nylig refinansiert gjeld med tilstrekkelig likviditet til å betale kommende forfall
  • tilnærmet duopol hva gjelder å tilby båter
  • en betydelig leverandør til havvind og ccs. Mulighet for å skille ut IPO på sikt.
  • folkeaksje
  • marked i bedring
  • eneste av sitt slag på børsen i verden
  • mye spennende teknologi. Inkl AI
  • solid fremførbart underskudd
  • stigende oljepris og obx (nær ved å bryte opp av viktig motstand)
  • relativt nye båter.
  • vanskelig for eventuelle nye konkurrenter å slå seg opp i markedet.

Cons

  • levert dårligere enn forventet i q1 og q2. Q3 blir ekstremt viktig ift å levere på guiding for 23
  • latesales tall er skuffende for både pgs og tgs. Usikkert hva som er årsaken.
  • mye gjeld
  • sårbar for fall i oljepris og økt rente
  • sårbar for fall i obx
  • nedsalg av stor eier coltrain
  • høy andel short
5 Likes

Godt oppsummert.
Husk gruvedrift på havbunn også på pros😃

2 Likes

Ja, men for min del er det litt for lite håndfast foreløpig. De har allerede fått kontrakter på ccs og havvind.