Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PetroNor E&P Limited (PNOR)

Dersom det går i disfavør så har apcl nå iallefall noe å falle tilbake til, er vel bedre å være er produserende exploration selskap enn bare exploration. Hvis apcl hadde tapt rettssakene hadde det ikke vært noe igjen… Sikkert frustrerende for de som gikk inn i håp om tresifret prosenter… noen som kan tenke seg hva mcap blir etter fusjon? 1 mrd i mcap noe realistisk? Hvis det blir forlik så har man plutselig dobling av aksjebeholdning gjennom warrants , men veldig spent på hva kursen er etter de nye aksjene kommer inn i selskapet

For de spesielt konspiratoriske så kunne det jo tenkes at PetroNor har en avtale med Total som kanskje kan være operatøren i Senegal

2 Likes

Det er jo nå petronor, som er det selskapet som er verdt å følge tett med på nå, å her noe som kan være en solid trigger

PetroNor is in negotiations regarding the
acquisition of a producing asset offshore Nigeria with significant upside

1 Like

Det kunne jo også tenkes at det kunne her komme en kamp om aksjene, dersom noen andre aktører har troen på en løsning i lisensene, så ville det jo være attraktiv å kjøpe seg krafti hopp i Apcl, for så så stemme ned forslaget og dermed sitte på eierskap på 100% i lisensense.
Ikke at eg tror det skjer, men det kan være tenkt scenario

Nå som Timis er ute og APCL er i ferd med å bli et nytt selskap er det mulig at større aktører vil investere

1 Like

Hoppet av igjen :see_no_evil:

1 Like

Ser ut som kjøpersiden er sterk idag

1 Like

Ja ser jo grei ut, men eg klarer ikke bli klok på caset, så valgte å går ut igjen med noke kino kroner i pluss menst eg avventer å ser hva som skjer

Kjøpte forøvrig nel på 6,04 for apcl gryna

Edit, det skjedde d noe :see_no_evil:

2 Likes

Her er en oppsummering fra FKL HO:

FkL

I dag kl 17:16193

Tenker at det er greit å starte med en ny tråd etter gårsdagens mange innlegg og meninger, og hvorfor ikke med fremtidsutsiktene for det er jo det dette handler om nå.

PetroNor vil bli et selskap som har egen produksjon, stabilitet og trygghet i form av økonomi og eierstruktur. For vår egen del så er det snakk om å eie 16% eller 25% av selskapet i løpet av året 2019. Vi som har trodd på selskapet hele tiden har vært positive til forlik i begge sakene. Jeg registrerer at noen har gått fra å tro at forliket “kommer i morgen” til å tro at det nå ikke kommer i 2019. Helt fair, for ingen sitter på fasit, men dog merkelig.

Får vi på plass det i alle fall jeg har trodd på hele tiden, så vil våre warrants bli omgjort til aksjer i 2019. Får vi ikke det så vil uansett sitte igjen med verdistigning når og om Senegal eller Gambia slår til, men da med kun 16% av selskapet. Videre så er det mange som glemmer at vi får noe for disse 15%'ene også. PetroNor har produksjon i dag og har nye prosjekter på gang. Dette vil totalt sett gi merverdi for alle aksjonærer.

Vannet ut? Både og sier jeg. Jeg forstår de som mener at gevinsten kunne vært høyere ved å stå alene, men derav også risikoen. Dette må jo nå hver og en vurdere på nytt i og med at alle kortene i bunken er stokket om. For min egen del så synes jeg at dette er en god løsning for oss, men jeg innrømmer gjerne at caset ble litt kjedeligere. Jeg liker selv risikoaksjer og denne blir nå derisket kraftig.

Mot EGM så vil nok flere forsøke å sikre seg warrants, til og med noen av de som hevder at de er verdiløse tenker jeg. Det er like mye sannsynlig at disse skal kunne slå inn nå som sjansen for forlik har vært hele tiden i dette caset. Altså status quo slik jeg ser det. Tenker at det nok blir en stigning frem mot EGM og sikkert et lite drop etterpå nettopp på grunn av warrants og ulike strategier.

Min egen strategi har vært long i APCL med tanke på at Gambia og/eller Senegal skulle slå inn og derav gledelig utvikling i kurs. Dette er jo nå endret litt da caset er derisket og mulighetene fremover er basert på trygghet med enda mer oppside, uavhengig av om forlikene kommer og når. Kommer vi noengang tilbake til 12kr? Det er det selvfølgelig ingen som vet, men jeg klarer ikke å se at vi ikke står sterkere enn noengang til å klare akkurat det.

Etter EGM så fremstår vi som et bærekraftig selskap og for min del så har vi tatt et stort byks inn i fremtiden og det ville tatt oss lang tid å komme dit. Vi har fått inn store eiere, et styre som har pondus og ikke minst vekstpotensiale for alle eiere. Selv om “deres” warrents skulle slå inn så vil disse nye prosjektene tilfalle hele selskapet på lik linje med våre. Når det gjelder kursutvikling så skal noen andre få dumme seg ut på det, det er umulig å si etter min mening. Tenker at vi får mye opp og ned gjennom året. Sikkert en gavepakke til de som er short. Det er jo også å forvente at de kreftene som nå settes inn vil kunne legge mer press på motpartene i våre saker. De kommer nok nå til å innse at uthaling ikke er en opsjon. Har vi det juridiske på plass, hvilket jeg synes at er bevist nå som PetroNor gir oss 15% av deres selskap, så vinner vi sakene våre uansett forlik eller ikke. Nå vet vi at PetroNor også har prosjekter på trappene slik at jeg ikke ser de helt store nye i 2019 med alt som pågår. Derimot så vil nok komme mange flere i tiden som kommer. Og, jeg tror ikke det er en opsjon å si nei. Min mening.

Hvis man begynner å se på matematikken i det hele så må alle huske på at vi ikke ville sittet igjen med 100 eller 90% på de lisene vi eventuelt hadde fått beholde alene. Emisjoner til borring, utvanning av lisensandeler osv.

Jeg ser frem mot å være deleier i et mye mer rustet selskap og så tar vi vår historikk som bonus når den kommer. Det er ikke sikkert jeg er like aktiv på forumet nå som dette ble en long long for min del. Føler at jeg kom litt i mål nå.

EDIT
OG her er det mye bra, men for all del tenk og vurder selv. Ikke hør på disse gribbene som bare hekter seg på hver gang det er muligheter for å tjene noen ører på andre med skremsel, lokking eller udokumenterte påstander.

5 Likes

Blir interessant å sitte long i denne. Noen som har oversikt over triggerkalender ?

UK junior African Petroleum has entered an all-shares merger with privately-owned PetroNor E&P, a Norway-headquartered vehicle with shallow-water assets in Congo-Brazzaville, writes Barry Morgan.

The new company will be named PetroNor E&P Ltd, with the deal expected to close in late April.

African Petroleum chief executive Jens Pace, who will keep the top job in the combined company, sees the merger as “the first step in a renewed strategic focus on building and increasing its reserve base, while using free cash flow to pursue exploration in selected and highly prospective basins”.

PetroNor, which is part-owned by Abu Dhabi investors, has a 10.5% indirect interest in the Perenco-operated PNGF Sud fields off Pointe Noire. It also holds the right to negotiate entry into a similar 14.7% stake in the PNGF Bis licence, where Perenco also seeks to operate.

PetroNor holds reserves in Congo-Brazzaville of some 8.5 million barrels, providing the proposed merger with 2300 barrels per day of net production.

Pace said the combination was a “transformative transaction, strengthening our position with regards to ongoing arbitration and farm-down processes, diversifying our footprint away from pure-exploration”.

African Petroleum is entangled in protracted arbitration proceedings over revocation of title to acreage in Senegal and Gambia, yet still aims to acquire producing assets elsewhere in Africa. Investors told Upstream the company is awaiting an imminent decision by the International Court for the Settlement of Investment Disputes.

2 Likes

Imminent…

Tvivlerne hopper af…
Er selv stærk i troen og jeg bliver siddende. Har taget 15k mere i dag… Vil ikke blive overrasket om nedsalget også er bevidst udnyttelse af at der er en gruppe tvivlere som kan rystes til at sælge. Når kursen holdt sig over 1kr før nyheden giver det jo ikke mening af den ikke er steget mere end 10-15-20% på nyheden…
Ser meget frem til de næste meldinger og kommende bud på PetroNors nye kursværdi og uafhængiges analyser/rapporter - det vil være raketbrændstof, tænker jeg.

1 Like

Noen som er gode i fransk her?

https://magazinedelafrique.com/african-business/entreprises-et-marches/senegal-un-nouveau-code-petrolier/2/

Enkelte hevder at APCL får beholde en lisens i denne artikkelen…

Dette er fra en fransk kilde:

Direkte oversatt til norsk betyr dette: Det er startet en anbudsprosess der hvor 7 av de største oljeselskapene i verden kjemper om lisensen til APCL og har allerede lagt inn bud.
1: Noen mente at dette var APCL som hadde anbudsprossessen, og de som ikke vinner frem der vil få tilgang på andre lisenser i Senegal.

2: Ikke noe klart tegn på om vi får tilbake SOSP eller ikke

Omsetningen øker igjen. Er det nye nyheter på vei eller er det bare noen større som vil inn og ta noen lodd?

Sikkert mange som vil inn før EGF, mht warrants, skipet som er på vei til Senegal for å bore brønn… forventningsrally før 18. April?

29/03-2019 08:00:00: (APCL.OAX) Notice of General Meeting

Boreskipet Pacific Santa Ana er på vei til Senegal nå, sjekk marinetraffic.

Dette må jo være gode nyheter?

2 Likes