Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PetroNor E&P Limited (PNOR)

Selskapet har nå ca. like mye cash som MCAP og skal løfte en gang til i år, så da kommer cash til å overstige market cap ganske mye. :stuck_out_tongue: For en prising av usikkerhet, selskapet som tjener 70% av market cap per år i resultat prises til cash. Håper virkelig de får fart på utbyttene så vi kan utnytte denne lave prisingen, i stedet for å bare sitte med en lavt priset aksje over tid uten stigning.

De får ikke betalt utbytte så lenge de er under etterforskning. Og de får ikke tatt ut penger fra Kongo. For å være inne med myndighetene. Det blir jo en farse.

Japp, men de blir ikke borte :slight_smile: Så vente litt lengre.

Hva er egentlig verste mulig utfall her, kan de miste lisensen eller er det bot/bøter som er meste sannsynlig?

Men plutselig dukker det opp en setning om at de ikke kan ta pengene ut fra Kongo for å være inne med myndighetene. Har de ikke kontroll på sine egne midler eller hva er greia her? Hvilket annet selskap har noensinne skrevet en sånn setning?

Vet man hvor alvorlig denne korrupsjonen eventuell er, kan hanke enorme bøter og tap av lisens om forholdene er alvorlige nok. Tar seg ikke helt ut å betale ut utbytte når de er siktet for korrupsjon.

Selskaper som operer i den tredje verden skal prisen med heftig rabatt, nettopp av denne grunnen.
Det er lett og få penger inn i ett slik land, men ut igjen derimot…ja det ser vi nå.

Synes bare det er lite fokus på dette her inne, fokuset ligger med hovedtrykk rundt utbytte.

Men jeg vet ikke, har heller ikke satt meg inn og derfor mine spørsmål lengre opp her.

Det er fordi at om utbyttet kommer er det gigabull, er grunnen til at man eier aksjen. Man satser på at verdiene vil ende hos eierne til slutt, og at mange større selger av moralske grunner/porteføljeregler osv. Mens vi småfisk kan eie uten å trenge å ta hensyn til slikt. Aksjen er priset som om de skulle bli lagt ned i morgen, og selv da har de 10kr aksjen i cash+2kr aksjen i oljereserver. Så risikoen her vil jeg si overdrives dramatisk. På 22kr aksjen ville jeg tenkt fair enough rabatt, men litt mye fortsatt. På 40kr aksjen ville jeg solgt, for da ville jeg tenkt markedet undervurderte risikoen. Alt under 22kr tenker jeg kommer av salgspress fra andre hensyn enn det som har med case å gjøre.

3 Likes

De har 10kr aksjen i cash + 2kr aksjen i oljereserver sier du, hva ligge enda til grunn nå du nevner 40kr og 22kr? Vil ikke det da være over verdiene, om de er som nevnt først her.

Og det at Økokrim er involvert, samt at de holder igjen penger for å være inne med myndighetene i Kongo. Hvordan mener du at man overdriver dette, det ser jo ikke helt lovende ut? Mulig jeg overtenker, men uansett.

Hvor har du ifra att pengene er låst i Kongo?

Om en baserer seg på opplysningene som kom fram i q2 presentasjonen, så sier selskapet att de etter råd fra egne jurister, har valgt å utsette tilbakeføring av kapital, til etter innledende samtaler med Økokrim.
Dette, etter hva jeg forstår, for ikke å tråkke noen på føttene før samtalene i det hele tatt har startet.

de skriver jo dette selv.

Med norske myndigheter ja, Økokrim.

Det kommer ett dirkete spørsmål på Q&A om det problemer opp mot kongolesiske myndigheter som er grunn. Det blir avvist, med att det er ingen som blokkerer eller hindrer dem i å utføre tilbakebetaling, og att årsaken kun er knytt opp mot norske myndigheter, herav Økokrim

1 Like

Denne var upresis, det er lett å tenke på “myndighetene” i denne sammenheng som myndighetene i Kongo. Men PNOR henviser til norske “myndigheter”…

Legger ved lenke til videopresentasjon av Q2 og påfølgende Q&A.

Enig i att det virket misvisende. Men det blir godt oppklart i den påfølgende Q&A.

https://channel.royalcast.com/landingpage

1 Like

Så er ikke selskapet siktet heller. Bare mistenkt. Så Petronor står i praksis helt fritt til å gjøre hva de vil nå, men velger å samarbeide med Økokrim så langt de klarer. Det er jo litt viktig å påpeke. Petronor er per nå helt frie til å gjøre akkurat hva de vil, men ønsker Økokrims gunst/å løse dette så raskt som mulig. Det er jeg enig i at de burde, så business kan bli fokus igjen.

Det som er litt frustrerende er at det eierne stemte for på generalforsamlingen blir overprøvd av styret. Skulle heller ønske de kjørte det gjennom en EGF, enn å bare utsette utbyttet på eget insj.

1 Like

De innledende samtalene med Økokrim skulle skje i løpet av q3, som vill si ila september.
Så jeg håper og velger å tro att styret og ledelsen ser på dette som formaliteter og en så kort utsettelse, da med tanke på den planlagte utbytte utbetalingen, att de derav valgte å «overprøve» GF.

Det er som du sier, ingen som kan hindre selskapet i å utføre utbetalingen pdd, å att dette blir utelukkende gjort på «goodwill».

Ok, så dette handlet ikke noe om Kongo men om norske myndigheter. Ok. Det burde være litt lettere å forholde seg til. De får komme med bota og bli ferdig. Spent på resultatet. Selv om jeg ikke er inne pdd

1 Like

«Frontier exploration play in spotlight as drillship spuds deepwater probe
Middle East-based player begins drilling rare exploration well offshore Guinea-Bissau, chasing successful Sangomar play.

Published 4 September 2024, 06:08
A drillship has spudded an exploration well offshore Guinea-Bissau for Dubai-based player Apus Energy, targeting a prospect that could house 314 million barrels of recoverable oil.

The Atum-1X probe is the first to be drilled offshore Guinea-Bissau for about 20 years, and is understood to be aiming for the same play that has proved so successful at Sangomar for Woodside in neighbouring Senegal.

This West African nation remains a frontier play, despite Premier Oil making a tantalising oil find at the Sinapa prospect about 20 years ago.

https://www.upstreamonline.com/exploration/frontier-exploration-play-in-spotlight-as-drillship-spuds-deepwater-probe/2-1-1703323

4 Likes