Yup, myndighetene i Kongo elsker nok Petronor med tanke på inntekten de står for og betaler for. Det er vel hvordan avtalen ble inngått og hvordan det ble meddelt markedet som er de to tingene Økokrim går for. Dessverre tror jeg ikke man kommer så langt i Afrika med norsk etikk og korrupsjonssyn. Sånn det er nå er Petronor en kjempeviktig inntektskilde der nede for Kongo. Jeg regner med at money talks til slutt og at Økokrim nøyer seg med skaden de har påført selskapet allerede. Med mindre målet er å holde Kongo fattig da.
Ser BNP per innbygger faller heftig i Kongo siste 10 år og oljeproduksjonen har nådd et platå siste 5-7 år. Burde stimulere til vekst der. Men men, skjønner at Økokrim bare gjør jobben sin. Hadde nok gjort det samme om jeg jobbet der, bare prøvd å få litt mer fart på ting litt raskere og informert litt tydeligere om saken og mulige utfall. Den usikkerheten de påfører selskapet er verdt milliarder, og det må de da vite selv også.
Nå har de endelig informert selskapet, så avklaringen om status nå som kommer snart blir veldig velkommen.