Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PetroNor E&P Limited (PNOR)

Evt så er faktisk APCL i brudd med lisensbetingelsene. Og hvorfor skal de få lov å tjene titals mill på en farm out avtale når myndighetene kan hente hjem lisensen og dele den ut på nytt. Mao myndighetene får de pengene selv.

Høres riktig ut. Tror mange har fått litt kalde føtter av hele greia. Hvis folk har tro på ledelsen skulle vi strengt tatt ha rebound fra dagens nivåer. Virker egentlig som hele greia her nå er et short attack. Tror uansett at noen vet mer enn oss dødelige. Tror dere vi kan glemme farmout?

Nekter å selge på disse nivåene!

1 Like

Så lenge du har råd til å ta tapet. er det bare å sitte.

1 Like

same, har råd til å tape unnsett. Velger nesten heller å kjøpe mer på disse lave nivåene.

2 Likes

Ser de fleste her antyder at man bør selge, men tenker det samme som deg. Da tar jeg heller å skriver av tapet på skatten ved en konkurs.

Avventer heller på avklaring fra styret, og krysser alle fingrene for at vi kommer ut av dette med alle pengene i behold :money_mouth_face::see_no_evil:

2 Likes

Så lenge man er inneforstått med at APCL faktisk har brutt lisensbetingelsene og kan bli fristilt ( miste lisensen) fra lisensen. Så er det helt greit å sitte.

Dette er Afrika. Man kommer langt med en million dollar eller to.

Tok posisjon. Snitt 2.68
Avventer offisiell info ;D

Fra dagens BørsXtra

AFRICAN PETROLEUM – ELLEVILLE FORVIKLINGER:
Aksjekursen i African Petroleum (APCL) stupte nær 60% etter at Reuters-melding om at Gambias permanent secretary for petroleum Mod K. Ceesay i et intervju meldte at APCL har feilet i å møte sine forpliktelser en rekke ganger og at deres forespørsel om forlengelse av lisensperioden for deres to lisenser i landet derfor ble avslått. Den første lisensperioden for lisensene utløp i september 2016 uten at APCL hadde møtt sine boreforpliktelser, men ei heller uten at Gambia senere har foretatt seg noe på dette grunnlag. Etter at Oslo Børs stanset handelen meldte APCL at ingen termineringsprosedyre som regulert av lisensavtalene er igangsatt av Gambia og at lisensene dermed fortsatt er intakt. Dermed smalt aksjen opp 60% fra bunnkursen på dagen og endte dagen ned 31%. Merkverdig nok er selskapet i likeartet posisjon for en av sine lisenser i nabolandet Senegal der senegalesiske myndigheter utad har sagt at APCL er fratatt en lisens grunnet manglende evne til å møte sine forpliktelser i utgått lisensperiode mens APCL også her påpeker på at ingen termineringsprosedyre er igangsatt. For å gjøre kaoset komplett signerte APCL i april en intensjonsavtale med en partner – som ryktes være Cairn Energy – om at denne skal kjøpe seg inn på tre av selskapets lisenser – herunder disse to i Gambia og en annen i Senegal . Forbeholdet i intensjonsavtalen var bl.a. at disse lisensene får endrede forpliktelser mht arbeidsprogram, at ny lisensperiode innvilges og at myndighetene godkjenner nedsalget. APCL hentet inn NOK 258 millioner til kurs NOK 7,75 i april etter kraftig kursoppgang fra NOK 2,80 ved starten på året. Forviklinger, rykter og stor spennvidde i økonomisk utfall vil antagelig gjøre aksjen svært volatil i perioden fremover. I skrivende stund er aksjen ned 24% på børsen i dag. Husk at vi har en dedikert live chatkanal for APCL på xtrainvestor.com

2 Likes

Jeg har også bestemt meg for å bare sitte. Når vi har falt så mye, kan man liksegodt gamble på god melding om gambia.

Når det er sagt så har vi jo fortsatt en del penger på bok og elfenbenkysten 100%. SOSP har heller ikke utløpt, og vi kan vel strengt tatt legge alle pengene i å bore den fort hvis alt annet kræsjer?

1 Like

Det er ganske klare regler for termingering av lisensene dersom de er i brudd med betingelsene. Som selskapet selv sier så har de ikke mottat noe termineringsvarsel. Jeg forholder meg til det selskapet sier til det foreligger noen ny informasjon. Alt annet blir bare spekulasjon. At de var i brudd med forpliktelsene var alle klar over, men i og med at de ikke hadde mottatt noe termingeringsvarsel så har markedet tenkt at APCL har sitt på det rene.

Hadde vært veldig interessant å vite hva som ligger i dette med termineringsvarsel. Skal lure på hva det i dette tilfellet innebærer. Dersom det er en veldig enkel prosess uten noe konsekvenser så ville en trodd at dette var noe de hadde gjort for lengst dersom de ikke er interesserte. Må nesten være noe vi ikke vet her i forholdt til klausuler og slikt.

Sitter foreløpig med inntil videre. Håper kursen holder seg rimelig stabil nå frem til vi evt. kunne få videre informasjon fra selskapet.

Solgte meg tilfeldigvis helt ut av APCL i forrige uke grunnet kapitalbehov til andre prosjekter. Angret litt her forleden da den steg kraftig, og ikke dagen etter når disse nyheter kom.

Fellesnevneren her er at dette er AFRIKA. Den som får lisensen er til syvende og sist den som fyller de private kassene til nøkkel politikere best - inkludert APCL.

Her har vi et nytt regime, som nærliggende tenker. Forrige regimes folk fikk nok penger under bordet, hvorfor skal ikke vi også ? Og derved er det “på an igjen”.

Lover og regler betyr lite i slike sammenhenger dessverre, her er det kortsiktig grådighet som gjelder og ikke eventuelle langsiktige konsekvenser etter mange år med rettsaker.

Og så finnes det jo også en mulighet for at APCL faktisk kan ha brutt lisensbetingelsene.

Sannsynligvis jobbes det intenst i APCL nå med avklaring mot en rekke sentrale politikere, derav også stillheten fra selskapet i dag. I Afrika tar ting tid og koster penger (les: korrupsjon).

En annen aktør har vel sett at disse felt er av stor interesse og begynt å kjøpe seg inn ovenfor sentrale myndighets personer med tanke på å overta lisensene. Høyeste byder overtar disse, om det blir APCL eller ikke avhenger av hvor mye penger som tilbys under bordet.

Uansett ikke mulig å finne investor/partner i nåværende setting for APCL før avklaring, og selv da som vi har sett kan avtaler tydeligvis omgjøres hele tiden i Afrika…

2 Likes

I forhold til det jag fant på Gambia sine sider, er det ganske klare regler for hvordan en termineringsprosedyre skal utføres. Og jeg er 100% sikker på at et slik termineringsvarsel ikke har gått APCL hus forbi da det uavhengig hvordan varselet overleveres, skal bekreftes mottat av lisenshaver. Da termineringsvarselet er motatt har lisenshaver 30-120 dager på seg til å innfri lisensforpliktelsene. Hvertfall slik jeg forstod det…

1 Like

Mulig jeg har sett for mye på Suits her, men det er alltid loop holes i en rettslig prosess, så dette her kan ta flere mnd, år, og hva som står i betingelsene er det bare myndighetene/APCL som vet og dette er advokatmat deluxe om det skulle komme til det… Aldri gledet/gruet meg så mye til en PM fra et selskap før

Jeg har også vanskelig å se for meg at Gambia er særlig tjent med en rettslig prosess hvis APCL har sitt på det tørre. Må da være mer gunstig å bare godkjenne APCL og partner, og la de stikke det jævla boret ned i grunna der :joy:

Tror dere fallet blir ytterligere forsterket utover dagen når det kommer til tidspunkt for delningssalg, eller er dei allerede gjennomført ?

Tok en trade i APCL, ser salget gikk inn nå. BLe penger til noen brett med cola! ooh yeah.

God utgang!
Sitter selv en stund til :wink:

Legger inn kjøp på 10k nye aksjer på 2,6
Salg igjen på 2,8. Gjentar til jeg har råd til noen kasser øl.

2 Likes