Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PHO Q3 (PHO.OL)

Veksten i scope er solid og jeg fikk bekreftet at veksten i antall flexiscope ikke kommer frem på Cysview.com, men del is dekkes av at sykehus som allerede har installert rigide scope. Denne effekten kan bli enda kraftigere gjennom Q4 19.

Selv om omsetningen i USA kom inn svakere enn jeg hadde forventet, så er det bare å innse at Q3 preges av sesongvariasjoner og at omsetningen har vært relativ glad fra Q2 til Q3 i både 2017 og 2018, og nå 2019. Faktisk så ser vi en bedre utvikling fra Q2 19 til Q3 19, enn det vi har sett i tilsvarende periode i 2017/2018.

Når DS opprettholder guidingen for 2020 så sier det meg at vi står foran noen kvartal med imponerende vekst. Så at kursen dropper i dag, det tar jeg med en klype salt.

DS gav oss en meget god presentasjon og fremtiden ser unektelig lys ut for PHO.m

2 Likes

DS er rette lederen i PHO , ingen tvil om det.
Han undres nok over kursfallet hver gang han starter en Q-gjennomgang og at spørsmålene uteblir men slik er blitt en tradisjon.
Traderene skal leve de og. :slight_smile:

Inntrykket jeg sitter med nå er at det vil skje mye ekstraordinært i dette selskapet i årene som kommer.

DS er raus med infoen og lar mye skinne gjennom.
Spørsmålene står nok i kø i kommende podcast.

1 Like

Det blir nå hva som skjer i 4Q19 som gjelder for aksjekursen. 211 utplasserte skop i US, hvorav 189 +15 faste og 22 +8 flexi er samlet 23 opp mot 17 forrige kvartal. Det er den akkumulerende effekten som er det mest interessante. Med Dahls “We’ve never seen such growth rates before!” tror jeg det også ligger et utsagn om perioden hittil i 4. kvartal. I 4. kvartal blir vel resten av Cevira utbetalingen på 4 mill. US$ inntektsført. Gjennombruddskvartalet blir dermed utvilsomt 4Q19 og ikke nå 3Q19.

Så her gjelder det å kjøpe på dipper fremover og vente ytterligere 3 mndr. på gjennombruddet.

Photocure har ennå ikke knukket koden til en sterkere bruksfrekvens. Men med økt refusjon fom 2020, bør man kunne se økende frekvens fra og med 1Q20.

Selv om det ikke er mange gir 23 flexiskop en vekstmulighet i Cysviewsalget som heller ikke skal undervurderes. Kommer det virkelig fart i flexibruken, noe som er aktuelt, vil snøballen fort gi større fart på Cysviewomsetningen. Flexiscop i bruk gir et potensial som vi bare har sett starten på.
3. kvartal som regnes som vanskelig, økte tross alt med 53%. Ikke skuffende i seg selv, men under forventet. Guidingen på 20-25 mill $ opprettholdes, noe som tyder på bra trøkk ihittil i 4Q19.

3 Likes

De som dumper i dag kan umulig ha sett presentasjonen eller lest rapporten, jeg har på følelsen av at vi slutter over 60 i dag likevel.

3 Likes

God oppsummering.

Mitt største ankepunkt mot tallene i dag er i hvor stor grad valuta har å si for å pynte på performance.

2 Likes

schneider nevnte Kaiserkjeden evaluerer cysview for tiden.
fra wiki:
image

1 Like

De bruker da å presentere valutajusterte tall for å vise valutaeffekter? (constant currency eller hva de kaller det)

Nettopp pga kriteriene som Don_S (snart Don_$) ramser opp ser jeg det nesten som en umulighet med et dårlig resultat.
Altså er det sterkt ANBEFALT at pasienten følges opp med Cysview etter 3 mnd, deretter 6 mnd osv etter operasjon.
Dette MÅ ha gitt utslag nå i Q3. Bare at noen få klinikker følger opp retningslinjene er nok til å gi et bra løft. I tillegg kommer alle nye klinikker.
Og så får vi pokker meg valutaeffekt oppå der igjen også.

Blir slett ikke sjokkert om vi ser 30 fra US.

Håper OPEX lander på 51-52 totalt. Vi vil se litt økning pga 37 ansatte i $. Men engangskostnadene til Ceviraavtalen ble kostnadsført i Q2. Så hvis vi holder nivået fra Q2 totalt sett bør det være OK.

1 Like

Presentasjonen blir lagt ut her, og vil være tilgjengelig fra kl.07:00 i morgen. :blush:

Live webcast begynner kl. 08:30 og er ferdig ca. kl. 09:15.
Den vil selvsagt også være mulig å se «i opptak» etterpå.

6 Likes

Blir spennende. Jeg har enorm tro på at denne eller en av de to neste kvartalspresentasjonene blir det store gjennombruddet for photocure.

Hadde vært gøy om det ihvertfall begynner i morgen

6 Likes

Tror mange sitter og vrir hodet sitt nå. Var det riktig og selge? skulle jeg heller kjøpt mer? Nye investorer som først har oppdaget selskapet den siste tiden? Jeg tror det vi er på vei til ikke levner tvil om at samtlige burde kjøpt mer…på lenger sikt er dette selskapet det man skal sitte i. Der ligger innsatsen for min del, jeg lever ikke for det som kommer Q3, men det som kommer fra 2020. Hva som kommer her, vel, de fleste vil si at jeg er glad for at jeg investerte i PHO? De som ikke gjorde det :slight_smile: Lykke til med hva dere investerer i :slight_smile: Etterpåklokskap nytter som kjent ikke, de som er eksperter på den øvelsen er de som aldri kjøper aksjer…altså det som sies fra slike er verdiløst :slight_smile: Lykke til folkens, jeg tror ikke vi trenger det, signalene er så tydelige…

2 Likes

Kun minutter igjen før vi vet svarene på flere spørsmål vi sitter på. Men det vil overraske meg stort dersom selskapet nå skulle levere et skuffende Q3 og DS senere i dag skal diskutere hvorvidt PHO kan bli monopolist. Akkurat den logikken der henger ikke på greip. Man trenger ikke være den skarpeste kniven i skuffen for å bli født med en sølvskje i munnen…

1 Like

Her er rapporten. :blush:

The installed base of blue light cystoscopes was 211 at the end of the third quarter, an increase of 74 or
54% since the same quarter last year. The installed base included 22 flexible cystoscopes at the end of the
quarter

Ikke fryktelig imponerende med US revenue på 25,2mill og totalt 22flex…

Helt opp imot mine forventninger, men redd en del av dere blir skuffet

Jeg var vel i nærheten av den minst optimistiske her når det gjaldt US topplinje, vi klokker desverre inn under både mitt og norne sitt anslag.

Må få meg en kaffe før jeg sjekker detaljene. :slight_smile:

1 Like

22 flexiscope høres jo bare helt strålende ut da

4 Likes

1 mill i q3. 2 kom i oktober

1 Like

Til dere som lurer på Cevira-betalingen.

PhotoCure fikk 1 million USD i Q3, og det bokføres nå.

De resterende 4 millioner USD bokføres i Q4, men PhotoCure har allerede fått 2 av disse millionene innbetalt i oktober.
Resten kommer altså før nyttår.

Med andre ord, de første 10 millionene er allerede innbetalt og i Q4 kommer de neste 35 millioner kroner.

Q3 var marginalt i minus, men dette blir aller siste gang.
Fra og med Q4 kommer PhotoCure til å ha BLÅ tall i regnskapet. :grinning:

3 Likes