Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

Ser ikke PHO om der er abscopal effekt også med BLC?

Er det de med farligste type kreft som kommer tapende ut dersom BLC ikke blir brukt?

Supert, tak for den.
Det er tydelig at der er en forskel på recurrencu rate. Især i high risk patienter.
Interessant når det kommer flere sammenlignende studier her.

Så det kan jo være at de to systemer kommer til å fungere paralellt. Tror nok at Cysview vil stå stærkt i USA, mens de i Europa vil få konkurrence.

1 Like

Har du sett noen publiserte data fra Danmark, eller er det anekdotiske bevis de forholder seg til?

1 Like

Jeg har ikke sett nogen data enda, men jeg har kjent til studiet siden det startet.

Jeg kan også bekræfte at flere Danske sykehus både har skiftet til og er interesseret i NBI.

Jeg oplever at de forholder sig til pris og at det er en lettere behandlingsmetode. Mange leger er for utålmodig til patienterne skal møde op en time før behandling og få cysview, etc.

Især når det gjelder opfølgning i ambulatoriet.

3 Likes

Det kan uansett fort bli at NBI skummer fløten…

De praktiske og økonomiske forhold veier en del.

1 Like

Det er jo trist at legene er for utålmodige til ikke å tenker på tilbakefall hos pasientene…

3 Likes

NBI har lenge vært en mulig konkurrent til PDD med Cysview, men enn så lenge så mangler det litt på dokumetasjonen.

Som FiloD viser i denne artikkelen ser danskene ut til å kommet lengst med NBI, og det er man også den danske guideline for blærekreft.

Ser man nederst på side 25 så ser man datagrunnlaget for bruk av PDD (Cysview) som referert i den danske guideline fra 2019. Jeg har sattt datagrunnlaget i bold.-

“Fluorescens cystoskopi (PDD)
I 2015 konkluderede Di Stasi SM et al i et systematisk review med i alt 16 studier inkluderet (3895 patienter) at brugen af PDD ved TUR-B øgede overall tumor detektionsraten med 19% (72)[2a]. Effekten var særligt udtalt for CIS 15.7% (Ta: 5.9% og T1: 1.2%). Hos 15% af patienterne fandt man mindst en ekstra tumor ved anvendelse af PDD.
Et stort systematisk review af 44 studier (8936 patienter) fra 2013 finder ligende resultater (73)[2a]. Her finder de, at anvendelse af PDD medfører 20% øgning af tumor detektion sammenlignet med cystoskopi i hvidt lys.
Detektionsraten for CIS er ca. 25–30% højere ved anvendelse af PDD. Residualtumor rater var Gennemsnitlig 20% lavere ved anvendelse af PDD. Recidivfri rater ved 12 og 24 måneder var 10.9–27% og 13–24% højere ved anvendelse af PDD. PDD synes ikke at reducere sygdomsprogressionsrater.
I 2013 er lavet en metaanalyse over data på i alt 1345 pateinter mhp bestemmelse af PDD’s betydning for detektionen af tumores og recidivraten (74)[2a]. PDD fandt signifikant flere Ta tumours (14.7%) og CIS
læsioner (40.8%) end cystoskopi i hvidt lys. Hos 26.7% af patienterne blev CIS kun fundet ved PDD. Recidiv rater i op til 12 mdr var signifikant lavere ved anvendelse af PDD (34.5% versus 45.4%).
Et enkelt prospektivt studie ang. benyttelsen af PDD er publiceret i 2015 (75)[2b]. Studiet er på en kohorte af 808 patienter fulgt i 3 år i klinisk setting. Overall recidivrate ved første kontrolcystoskopi efter anvendelse af hhv. cystoskopi i hvidt lys og PDD ved TUR-B var 30.9% og 13.6%,
Et enkelt dansk ikke blindet RCT er blevet publiceret i 2011 (76)[1b]. studiet er på 233 patienter og viser ligeledes at PDD kan nedsætte recidivraten. Analyse af recidivfri overlevelse i 12 mdr, viste en relativ reduktion i recidiv raten på 35.5% i gruppen hvor der anvendtes PDD”

For NBI står det i den danske guildelinen på side 26

“NBI
I DaBlaCa regi er i 2017 publiceret et prospektivt multicenterstudie på i alt 171 patienter (77)[2b]. NBI og PDD havde signifikant højere sensitivitet mhp identifikation af CIS og dysplasi sammenlignet med hvidt lys (NBI: 95.7%, PDD: 95.7% vs hvidt lys: 65.2%). Specificitet var ikke signifikant forskellig imellem de tre metoder (NBI: 52.0%, PDD: 48.0%, og hvidt lys: 56.8%)
NBI blev fundet at være et egnet alternativ til PDD i forhold til at diagnosticere CIS og flad dysplasi.
Dette studie udmærker sig ved at være et nyligt studie på danske patienter.
NBI er også undersøgt I forhold til hvidt lys i et europæisk ikke blindet RCT publiceret i 2012 (78) [1b]. 148 patienter indgik i studiet. Andelen med recidiv efter 1 år var 25 af 76 patienter (32.9%) i NBI gruppen og 37 af 72 patienter (51.4%) i hvidt lys gruppen (OR = 0.62; p = 0.0141).
Andelen af recidiv ved 3 måneders kontrollen er undersøgt i et case kontrol studie fra 2011 (79) [3b]. i alt indgår 160 patienter i studiet, Case (= NBI): 40 og kontrol (= hvidt lys): 120. Ved 3 måneder havde 30.5% (36 af 118 patienter) recidiv i kontrolgruppen og kun 15.0% (6 af 40 patienter) i NBI-gruppen.”

Min vurdering er at det vil ta en ganske god tid før NBI eventuelt klarer å presentere samme datagrunnlag. Kan være derfor det at det også står i den danske guideline at:

“Patientværdier og – præferencer
En øget detektionsrate ved PDD frem for almindeligt hvidt lys skal opvejes i forhold til det øgede tidsforbrug for patienten. Dette spiller ikke samme rolle ved NBI, idet det ikke kræver tidligere fremmøde eller præoperativ instillation for patienterne. Opgørelser af patienttilfredshed tyder dog på, at patienterne gerne påtager sig at bruge mere tid og de minimale ekstra gener ved instillationen forud for PDD for at opnå en større sikkerhed for korrekt diagnose og behandling som man formoder PDD giver i forhold til almindeligt hvidt lys”

Min vurdering er at den organisasjonen Schneider nå bygger opp for markedsføre, selge og følge opp på Cysview og Hexvix vil være førende for hva som faktisk blir brukt.

Forøvrig ser jeg at AUA guidelines (US) har en en 2020 ammendment, uten jeg har lest med lupe hva det består i

Diagnosis and Treatment of Non-Muscle Invasive Bladder Cancer: AUA/SUO Joint Guideline (2020)

AUA/SUO Joint Guideline: Published 2016; Amended 2020

https://www.auanet.org/guidelines/bladder-cancer-non-muscle-invasive-guideline

Uansett, der står det følgende om PDD (should use) og NBI (may use).

Enhanced Cystoscopy

  1. In a patient with NMIBC, a clinician should offer blue light cystoscopy at the time of TURBT, if available, to increase detection and decrease recurrence. (Moderate Recommendation; Evidence Strength: Grade B)

  2. In a patient with NMIBC, a clinician may consider use of NBI to increase detection and decrease recurrence. (Conditional Recommendation; Evidence Strength: Grade C)"

17 Likes

Fin opsummering.

Det sidste understreger vel at man kommer til å bruge begge systemer sideløbende. Ingen tvivl om at Cysview har kliniske fordele fremfor NBI.
Samtidig har NBI praktiske fordele fremfor Cysview.

Jeg tror at man skal være opmærksom på konkurrence billet når PHO nu skal igang i Europa. Tyskland hvor Storz normalt er stærk skal nok holde skansen, men det er ikke sikkert ar Frankrig, Sydeuropa og England blir en walk in the park for PHO.

3 Likes

Pho er ikkje bundet til storz I Europa.

1 Like

Ikke lenge siden DS ,CEO i PHO uttalte at de ikke kunne se noen konkurrenter.
Han burde kanskje blitt tipset og kommet med en uttalelse.

Takk til snoeffelen som kommer med fakta som roer ned aksjonærene.

2 Likes

Nej. Ikke på samme måde som i USA hvor de har en FDA aprovel sammen, men det er de alligevel, fordi Storz er som jeg ved den eneste som tilbyder skop og lyskilde sammen med hexvixs.

Og Olympus er en argeste konkurrent som ikke samarbejdet med PHO ennå. Så på den måde er de praktisk bundet til Storz.

3 Likes

Jeg er temmelig sikker på at scopene fra Olympus kan og har blitt brukt i kombinasjon med Hexvix. Sitter på mobilen men det bør ta tre min å søke opp :slight_smile:

Edit:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://photocure.com/globalassets/investor-relations/presentations/2019-pres/hcwainwright_photocure_presentation_sept-2019-web_final.pdf&ved=2ahUKEwiHnvHs57bsAhXvsosKHTvfAVwQFjALegQIBRAB&usg=AOvVaw37azNKuEc4pY1M1CkQkMKh

4 Likes

NBI er ikke noe nytt på markedet og derfor anser ikke DS NBI som en ny konkurrent.

" SUMMARY
Enhanced cystoscopy techniques are an essential addition to our armamentarium for the detection and treatment of bladder cancer. Two recently developed technologies are currently in clinical use – narrow band imaging (NBI) and blue light cystoscopy. Among the two, blue light cystoscopy has been studied more extensively and has been shown to significantly improve the detection of initial and recurrent non-muscle invasive bladder tumors, particularly CIS and other low-grade flat lesions that are difficult to detect with white light cystoscopy alone. Results from multiple studies indicate that blue light cystoscopy significantly improves recurrence-free survival and also is useful to confirm the efficacy of TURBT and guide post-operative decision-making. Emerging data also suggest that improved tumor detection – and resection - with blue light cystoscopy reduces the risk of progression. However, it must be emphasized that blue light cystoscopy is not a stand-alone technique and must be performed in conjunction with white light cystoscopy."
https://www.urotoday.com/journal/everyday-urology-oncology-insights/articles/108598-blue-light-cystoscopy-insights-on-recurrence-progression-and-clinical-management.html

https://www.researchgate.net/publication/336929771_Blue-light_cystoscopy_and_narrow-band_imaging_in_bladder_cancer_management

4 Likes

Spørsmålet er hva som skjer i markedet. Praktisk i bruk, pris, hvilke valg når. Om cysview begrenses til de få tilfellene der man tror det trengs. Godt mulig pho har dette i sin hule hånd(de har muskler nå), men er litt å tenke på.

1 Like

Helt klart, NBI har sine fordeler.

Mener AUA gir BLC Grade B"should use", mens NBI Grade C"may use". Ser nå etterpå at @Snoeffelen også har skrevet det lenger oppe. Nå er dette snakk om Danmark og faller selvsagt ikke under AUA. Men jeg personlig tror NBI har en lang vei fortsatt å gå før dem om noen gang kommer på høyden med BLC.

3 Likes

Dette med NBI er jo ikke noe nytt.
Det er gjennomdiskutert flere ganger over tid.

Og NBI er Schneider og ledelsen helt sikker fullt klar over på alle mulige måter.

2 Likes

New data analysis on Blue Light Cystoscopy efficiency presented at the virtual BLADDR 2020 congress

12 Likes

https://www.morressier.com/article/flexible-blue-light-cystoscopy-provides-increased-efficacy-manage-nonmuscle-invasive-bladder-cancer-outpatient-clinic/5f4d121e6d2dd7debfa950ae?

Legger inn hyperlenken som ikke funket i posten ovenfor :slight_smile:

6 Likes
9 Likes

Endrer denne nye meldingen i dag noe på den mulige konkuransen fra NBI i PHO sitt favør?

1 Like