Det skrives mye om økte kostnader, men ser man på økning siden 1Q15 og til siste Q, ser det for meg ut som man har kontroll på kostnadssiden.
Problemet er at selv om antall skop øker kraftig, så henger ikke inntektssiden etter. Q218 så det ut til å bli et brudd opp der inntekter økte lineært med økning i skop samtidig som kostnadene holdt seg nede. Men 3Q18 viser igjen tydelig at inntektene ikke øker i takt med antall skop.
Ser man på inntekt/utgifter fordelt på antall skop, ser man at OPEX per skop faller, noe som er bra og forventet. Men ser man på Inntekt fordelt på antall skop, så viser det en veldig fallende trend.
Man kan spørre seg om problemet er at skopene rett og slett ikke brukes?
Jeg sitter selv dessverre ganske tungt inne da jeg hadde trua etter Q218, og blir nok sittende videre da verste fallet nok er over for denne gang.
Håper og trur dårlige Q3 tall er typisk for Q3(historien sier så), og at Q4 igjen vil vise trend oppover for inntektssiden.
Flex skop i surveillance markedet tror jeg blir game changeren, blir spennende å se utviklingen der utover i 2019