Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

Ikke så mange handler i dag, men da Nordea rasket med seg 100 000 og Instinet Europe Limitid (INT) fulgte opp med det samme, gikk kursen rett vei.

Spennende å se videre.

Lurer på om noen vet om noen vet noe…

1 Like

Fra E24 i dag:
Positiv utvikling for Photocure i USA
en time siden · Anders Park Framstad
Amerikanske myndigheter har sluppet et forslag til refunderingsordning ved bruk av blålyscystoskopi, produktet til Photocure.
Selskapet mener at de nåværende reglene kan utgjøre en barriere for bruk av blålys, er dermed fornøyde med utviklingen og vil støtte forslaget.
Det foregår en høringsrunde. Det er ventet at en endelig avgjørelse vil finne sted i fjerde kvartal.

2 Likes

Melding godt mottatt, opp 8% til 28,00 og 5 mill i omsetning første timen er bra.

1 Like

Dette er en meget viktig melding fra PHO, en av årsakene til at salget ikke tok av i USA er nettopp mangel på refusjonsordning og nå ser den ut til å komme. Dette gjelder TURBT og ikke surveilance som allerede har en god refusjonsordning (tror jeg). Økte litt pga denne meldinga.

1 Like
1 Like

Sånn risk/reward tviler jeg på at det finnes noe særlig bedre langsiktige case enn PHO. Mens andre biotek-aksjer som TRVX, NANO, PCIB (har aksjer i alle) f.eks.er mere vinn eller forsvinn har PHO allerede store inntekter og satser hardt på å øke disse i fremtiden. Unikt produkt med dokumentert virkning og stort marked i USA som nå blir enda større med fleksible scope.

Det vil nok kreve tålmodighet, men for de som er villig til å sitte noen år er oppsiden stor og nedsiden begrenset tror jeg. Det gjelder å huske på at i biotech-aksjer tar ting tid (og i PHO ofte litt lengre tid).

2 Likes

Enig @Alex her må en ha tålmodighet.

Tror det vil gi god avkastning på sikt, og den er fortsatt billig.

Hva tenker dere her nå? Fundamentalt må den vel begynne å bli ganske billig, så er spørsmålet om man kan treffe en bunn her? Teknisk er det ikke bra hvis den borrer seg ned under 25 kroner.

Edison tror på sterk vekst i 2018 og har målkurs 44 kroner.

http://www.edisoninvestmentresearch.com/research/company/photocure

Kanskje lurt å vente å se hvilke linjer som blir brutt her

2 Likes

Lenge siden jeg regnet på det nå, men så lenge de bruker pengene de tjener på forskning, og ikke klarer å få partnere for å få dem på markedet, så er det hele litt vanskelig. Når jeg gikk inn i aksjen, så tenkte jeg at inntektene gjorde at de var verdt 25 kr aksjen, mens Cevira osv utgjorde resten av potensialet. Nå har de mer eller mindre sagt at Cevira kommer de ikke noen vei med, så jeg vet jaggu ikke. Det er ihvertfall en aksje for de tålmodige.

1 Like

Det er jeg er mest usikker på er kostnadene forbundet med salg og markedsføring, de er svært høye. Må innrømme at jeg ikke vet nok om hvordan det fungerer til å si om det kan lettes på salgskostnadene og fortsatte holde oppe omsetningen greit, om de skulle ønske å fokusere mer på lønnsomhet senere.

Blue light-opplegget deres er nok greit lønnsomt, og det blir nok bedre, men det kommer til å ta tid, og mens de bygger seg opp, er kostnadene høye. Det er nok ikke det største problemet. Problemet er all forskningen de gjør på produkter som ikke når markedet.

Potensialet er hvis markedsandelen til Photocure vokser kraftig. Hvis jeg hadde fått påvist blærekreft, så hadde jeg krevd blålys fra Photocure både for behandling og oppfølging. Produktet er klart best på markedet.

Nedsiden er hvis de bruker opp alle inntektene på forskning som ikke leder noen vei (ikke blir kommersialisert), eller hvis det hele drar ut. 100% oppgang totalt på 10 år er ikke like hot som 100% oppgang på 1 år.

Om prisen blir på dette nivået så er et eller annet oppkjøp på skuffende lavt nivå ikke langt unna.

Det hadde nok vært et godt oppkjøp for noen som allerede hadde en salgsavdeling.

Merker at jeg har litt for liten forståelse for den operative delen til photocure til å kunne investere her. Er veldig høye reisekostnader blant annet (11.6 mnok i 2016), er det masse “travelling salesmen” som reiser rundt og selger inn produktet til lokale behandlingssteder?

Disclosure of shareholding

http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=26072017130413-0001.pdf&attId=165174

1 Like

flagger ned under 10%

God lesing:

1 Like

Litt over en måned senere ser det ut til at kursen reflekterer dette. Den 6 juni verdsatte Edison dette til 537 mill nok (ca 24,8 kr aksjen). Close på fredag var 24,2 kr.

1 Like