Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Ikke noe særlig drahjelp å få fra hverken Norne eller Edison. Både amerikanerne og kineserne har blitt gjort oppmerksom på selskapet. Vi får sitte stille i båten og se om strømmen i elva blir heftigere etter hvert. Noen skipsforlis blir det nå ikke. Det fikk vi vite under Q2 presentasjonen. Inntektene øker mens utgiftene flater ut…

2 Likes

Hadde bare verden vært så ukomplisert hadde det ikke vært farlig. I teorien fungerer også et perpetuum mobile, men praksis er noe ganske annet.

2 Likes

Ja, men hvis en perpetuum mobile hadde fungert i praksis, så hadde den tatt hele markedet.

• Hvis Pho sin løsning kun fungerer i teorien tar den heller ikke noe.
    Hvis Pho sin løsning er den beste i praksis, og dertil er rimligst, ville det være underlig om nest-beste, og en dyrere, løsning tar noe som helst. -Over tid.
1 Like

Edison har pleid å komme med en oppdatert analyse senest uker etter hver kvartalspresentasjon. De kom riktignok med en oppdaterting 8. juli som tok hensyn til Cevira-avtalen, men i mellomtiden har vi altså hatt Q2-presentasjon, og i tillegg så hadde Maxim Jacobs fra Edison et godt intervju med Schneider, publisert den 16. juli.

Mao 2 oppklaringsrunder for Edison etter at de den 8. juli kom med analysen som inkluderte Cevira. I den analyen skrev de blant annet om Cevira:

“We currently apply a 20% chance of success for the
US and EU markets, a significant discount to our typical 60–70% probability of success for a Phase III asset due to the significant unknowns related to timing and the ability of Asieris to finance and execute a clinical development plan. For China, we are projecting a 2023 launch with 3% peak market share and a NOK4,300 price per patient at launch. We apply a 40% probability of success in that region, which continues to be a discount to our typical probability of success due to the uncertainties related to Asieris”

Etter å ha hørt intervjuet, og ikke minst etter 2Q-webcast og 2Q-presentasjon bør Edison ha materiale til både ¨øke LOAen for Kina og EU/US, og jeg vil også påstå market share. Avtalen er nok også bedre skrudd sammen enn det Edison trolig har antatt.
Bare oppklaringene rundt Cevira burde kunne øke verdien på neste Edison-analyse.

Jeg tror også at informasjonen om flere hospitaler som har tatt i bruk BLC-fleksiskop og har hatt over 100 behandlinger på 4-5 mnd gir økt grunn for Edison til å øke verdien på Cysview-komponenten.

Og som sagt, Edison har stort sett kommet med oppdatert analyse senest 2 uker etter kvartlsfremleggelse. Jeg forventer et økt kursmål fra Edison senest innen en uke.

3 Likes

Edison kom med ny analyse i dag. 69 kr pr aksje, ned fra 70. Jeg har ikke lest den ennå.

2 Likes

Nå må du ikke sove i timen Snøffelen!

Du verden, må si jeg faktisk er litt overrasket over at Edison kutter kursmålet med en krone og begrunner det med at de forventer et «soft» Q3.

Og ikke et ord om Cevira, og fortsatt da 20% LOA på US/EU

Ja ja, kommer nok etterhvert. Husker at det er vel mindre enn et halvår siden Edison mente at peak sales skulle komme i 2020, er vel neppe noen som tror det nå.

3 Likes

Peak sales på 376 mnok i 2024 for Hexvix/Cysview er jo veeeldig lavt…

Cevira derimot har peak sales på 3044 mnok :sweat_smile:

1 Like

Er Edison analysen betalt av MV?

1 Like

Jaja, så kom det en analyse med nåverdi på 69kr, så da er det vel opp igjen med aksjekursen i dag.

To skritt frem og ett tilbake, og sånn går no dagan.

Edison verdsatte PHO til 58 kr pr aksje etter Q1, økte til 70 da Cevira-avtalen kom og nå ned til 69 fordi resultatet i Q2 kom inn litt lavere enn modellen deres tilsa pluss at Q3 ofte er litt labert på grunn av sesong/ferie. De evner ikke akkurat å løfte blikket noe langt da. På den annen side gir det rom for mange større og mindre oppgraderinger de neste par årene. Jeg tipper Edison har iallefall dobbelt så høy verdsettelse når vi kommer til neste høst.

1 Like

Analysen til Edison antar basically at Cevira og Cysview surveilance segmentet er bortimot verdiløst. Og den er samtidig litt «lur» da den er helt på linje med alle oss optimister mtp på hva som skal skje i år og neste år, men etter det skal bortimot ingenting skje.
Antar vi null vekst av Hexvix hos Ipsen, i Norden og Canada og Australia fremover så antar Edison at Cysview i US skal vokse med 70% i 2020, 18% i 2021, og under 10%, fallende til 0% i årene 2022 til 2024.
Synes det virker veldig ulogisk mtp nåværende sammensetning av Cysview salg, rigid versus flexiscope, og det st den underliggende veksten til flexiscope med tiden vil få større og større vekting i total økning.

7 Likes

Klinikk 126 er oppført på Cysview.

8 Likes

Joda, du har et poeng. Men innen helseindustrien er der mange faktorer som påvirker praksis, og en av de viktigste er mennesket. Da snakker vi om bindinger til spesifikke leverandører og det er snublende nær å nevne korrupsjon.

Som vi vet er der store penger innen helseindustrien og leger og annet helsepersonell søkes å bli påvirket av bla BP og andre aktører som selger medisiner og medisinsk utstyr. Selv i Norge har det vært vanlig at leger og sykepleiere blir påspandert reiser og opphold for å påvirke dem til å fremsnakke et spesifikt produkt. Da vil det være naivt å tro at det samme ikke skulle være tilfelle i USA, men trolig med helt andre og langt større summer i aksjon.

Ja, jeg ser at BLC er den desidert beste behandlingen som kan tilbys blærekreftpasientene. Men å tro at aktører som i dag fortsatt har størsteparten av markedet, skulle legge seg flate for BLC, mener jeg blir naivt. Men jeg skal ikke utelukke at BLC bil kunne ta 100% av markedet, men det er langt frem og det betinger at der ikke kommer tilsvarende eller bedre behandlingsmetoder i mellomtiden.

At salgsprosessen for BLC tar såpass lang tid som DS hevder, skyldes trolig treghet i systemet, delvis på grunn av bindinger til andre leverandører av medisinsk utstyr. Samtidig er det vanskelig å benekte de resultater BLC kan fremvise, og da blir det etterhvert et etisk spørsmål om man skal holde fast ved behandlingsmetoder som gir dårligere resultat enn BLC. Men det er helt klart at BLC ennå ikke har nådd en markedsandel som gjør at salg går av seg selv.

Samtidig så tror jeg at strategien til PHO er riktig og vil gi resultater på sikt. For når ledende sykehus i en region får installert BLC, så blir det veldig vanskelig for sykehus i samme region å holde frem med en teknologi som gir dårligere resultater. Det vil jo resultere i at de mister sine pasienter.

Så trekker vi denne prosessen langt nok ut i tid, og det i mellomtiden ikke kommer en like god eller bedre teknologi på markedet, så vil du kunne få rett med 100% markedsandel. Absolutt ikke meg imot.

Men når focuss på HO har regnet frem en potensiell aksjekurs på kr 1900,- ved 20% markedsandel, så sier det seg selv at mange av oss vil være mer enn fornøyd med langt lavere markedsandel enn 100%.

PHO blir en suksess, spørsmålet er bare hvor stor? Den har potensialet til å bli megastor! Og bakom synger Cevira…

1 Like

Edison sin analyse tilsier at PHO oppnår en markedsandel på ca 6,5 % av TOP25 MSA eller ca 2,5 % av hele USA-markedet i året med peak sales som de mener skjer i 2024. Så får det være opp til hver enkelt å danne seg en oppfatning av hva man mener er realistisk markedsandel :slight_smile:

1 Like

Ja, dette er det kritiske i caset. Om de klarer å opprettholde veksten etter 2020 så begynner EPS å stige raskt. Kostnadssiden vet vi de har kontroll på. Og nyansettelser vil vel egentlig være bullsignal (1,5-2 mill USD i estimert salg).

2 Likes

Det er altfor mange, både små og store aktører, som leker seg med aksjekursene på Oslo Børs & Bingo.

Dessverre tillater tilsynsmyndighetene omtrent alt.
4-5% ned, to dager på rad, helt uten grunn. Rett og slett useriøst og latterlig.

Det trengs å få inn nye store aktører på eiersiden, men slik voldsom volatilitet gjør nok at mange slike potensielle investorer/fond vegrer seg for inngang i aksjen.

Hvis det kan gjøres på en måte som hindrer utvanning av eksisterende aksjonærer, så tror jeg en sidenotering i USA vil være meget positivt for PhotoCure.

3 Likes

Nå er ikke det spesielt for pho, syntes alt detter nå.

Kan være litt lurt å følge med chartet for å klare å holde litt kjølig mindset rundt volatilitet.
En kraftig bevegelse opp denne uken hadde vært avhengig av et trendskifte, og til det trengs det enda flere nye aksjonærer, helst storfisker. Ingen slike er å se på topp 50.

Og til sist, børsene er kanskje i ferd med å krakke takket være hong kong, ikke akkurat et klima der man forventer et trendskifte oppover.

2 Likes

Dagens 126 klinikk: UCHealth Tony Grampsas Urologic Cancer Care Clinic
Volatilt på børs for PHO, men veksten i US er ikke volatil, pent opp kvartal for kvartal. 50-60% for året, og sannsynligvis stigende når flex slår inn for fullt.

4 Likes