Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Ja og det er det jeg gjør. @Londonmannen kommer med sine egne fantasifulle forslag.
Ja vi er ikke bekymret for at de vil gå fom for cash. De er i god rute og vil også enkelt kunne heller unngå ansette nye mennesker om det viser seg at det blir problem med likviditet.
Men Dan siktet i QA til at de skal ansette og investere så mye fremover at de ikke vil gå i pluss med det første. Dette for å kunne få enda høyere potensiale i fremtiden.
Skal de kunne vokse og vokse utover 20tallet kan de ikke allerede nå begrense seg. Han sikter høyt og viø derfor bruke penger for å få det til.
Men det blir nok innenfor de rammene de klarer mtp kontanter og økte inntekter.
Om de ikke investerte for fremtiden ville nok inntektene passert kostnadene, men nå vil de altså fortsette å holde passelig tritt med hverandre en stund til.
Men selvfølgelig vil inntektene på et tidspunkt uansett løpe fra kostnadene. Men hørtes ikke ut som det ville skje med det første ifølge Dan.

3 Likes

Mye her som bør flyttes til småprat…igjen. Bra det er liv i Pho-leiren👍. @Savepig ?

1 Like

Her er hva jeg skrev:
“Vi er flere som fremholder at 2019 vil bli et fantastisk år og trolig det året da PHO virkelig tok av kursmessig. Jeg vil heller ikke bli mye overrasket om muligens Q3 eller ihvertfall Q4 er det kvartalet da den blå bunnlinjen titter frem.”

Og her er din respons:
@Londonmannen kommer med sine egne fantasifulle forslag.”

Såvidt jeg kan se så kommer ikke jeg med noe forslag. Men på bakgrunn av alt det positive som nå skjer i USA, spesielt med økende press fra fagmiljøet og pasientorganisasjoner, noe som slett ikke vil bli mindre etter de siste dagers positive meldinger, antyder jeg at vi kan komme til å oppleve blå bunnlinje for Q3 eller Q4.

Den antydningen kom jeg med som følge av at vi ikke kan utelukke at brukerfrekvensen på utplasserte scope kan komme til å øke langt mer enn det ledelsen i PHO forventet, da de uttalte at pga investeringene så ville man ikke få overskudd før uti 2020.

Jeg vil heller ikke utelukke at Dan Schneider, da de uttalte det, bevisst la “listen” lavere enn det han visste han kom til å levere. For dersom Dan leverer lang mer enn forventet gjennom 2019, så vil det bidra til å sette hans lederskap i PHO i et særdeles god lys. Vis meg den lederen som ikke ønsker å fremstå best mulig, ikke minst med tanke på sin videre karriere, lønnsforhandlinger osv.

Som investor kan vi ikke ignorere de positive meldingene vi nå har fått, eller tro at slike nye fakta ikke vil ha noe å si på hvor raskt BLC teknologien blir ny gullstandard innen blærekreftbehandling i USA. For ville du som pasient nøyd deg med WLC når du nå vet at det med den behandlingen kun er 25% sjanse for at du lever mer enn 5 år, mens du ved BLC behandling ville få en 50% sjanse for å leve i mer enn 5 år? Hvorfor skal amerikanske pasienter være mer villig å spille russisk rulett med eget liv enn det du og jeg er?

Jeg føler meg rimelig sikker på at den siste tids nye informasjon/fakta om BLC teknologien vil sette ytterligere fart i utbredelsen av BLC teknologien i USA. Å tro at det ikke skulle få positiv effekt på bunnlinjen til PHO ville være naivt. Men om det er nok til at vi vil se blå bunnlinje i Q3 eller Q4 i 2019, det gjenstår å se. Det betyr ellers forsvinnende lite for kursutviklingen. Et tydeligere skifte fra WLC til BLC vil trolig være nok til at kursen skyter opp.

Ha en riktig god 1 mai!

3 Likes

Ja. Og hvis omsetningen fortsetter å øke som de siste kvartaler og kostnaden like så, så er det vel ikke lenge før fler og fler ser hvorfor kostnadene øker.
Kostnadskurven vil flate ut og inntektskurven vil svinge oppover når hver selger til slutt bare sitter på kontoret og behandler bestillinger.

Det store poenget er om man skal kjøpe 1000 aksjer nå til kr 50 eller bare 500 aksjer til kr 100 for det samme beløpet hvis du har 50000 til rådighet.
Når kursen når feks kr 300 er investert beløp verd henholdsvis 300.000 og 150.000.
Det er i værste fall flere år til en konkurent er på banen og de får ikke noe lettere vei til markedet enn det har vist seg å være for pho

1 Like

Med den siste tids utvikling/nyhetsstrøm så tror jeg nok at taksskiftet vil bli enda sterkere i 2019 enn det det var i 2018. Og den dag en reell konkurrent er på banen så har BLC teknologien og PHO erobret såpass stor markedsandel at PHO da er blitt en real pengemaskin for sine eiere. Og det skjer lenge før BLC har erobret 50% av markedet. Det viser bare at selv om konkurrenter skulle dukke opp, så er markedet stort nok til at flere kan leve godt av det.

Vi må ikke glemme at der er flere markeder som serves av flere leverandører, og alle lever godt av å høste av samme marked. Det er en illusjon å tro at en aktør skal og må ha 100% markedsandel for at det skal bli god butikk. Hva angår PHO så er det bare å lese beregningen som focuss på HO gjorde mhp 20% markedsandel og tilhørende kurspotensiale.

Nei, konkurrenter vil ikke ødelegge nattesøvenen den dagen de måtte dukke opp i horisonten. Enn så lenge er der ingen og markedet ligger for BLC teknologien som vokser seg større og større og mer og mer betydningsfull dag for dag. Og lille PHO leverer et nøkkelprodukt for at denne teknologien skal kunne fungere. Dette er bare et eventyr!!

1 Like

Konkuranse innebærer vel at produktene er gjevnbyrdige / like gode?
Kan der være konkurranse mellom produkter som har så stor forskjell i effekt som dagens blålys og hvitlys?

ser ikke ut som de er ved samme booth som photocure hvertfall, men er usikker da Pho også skulle vise BLCC med både rigid og fleksiscope.

KARL STORZ Blue Light Resection Skills Challenge
Location: S & T Hall, Booth # 2207
Edit: men de har denne boothen hele fredag,lørdag og søndag. Dvs urologene har mulighet til å sjekke ut BLCC hele helgen. det er da gull

1 Like

Om man er ferdig med å handle?

Kan jo ikke svare for andre, men for min egen del; nei.
Akkumulerer jevnt og trutt, ved anledning.

1000 nye aksjer i PHO forrige uke, og 2.000 nye aksjer i PCIB i går.

Beholdningen begynner å bli rimelig «voksen», og på et eller annet tidspunkt må man jo si seg fornøyd, men personlig er jeg ikke der riktig ennå.

3 Likes

"Men på bakgrunn av alt det positive som nå skjer i USA, spesielt med økende press fra fagmiljøet og pasientorganisasjoner, noe som slett ikke vil bli mindre etter de siste dagers positive meldinger, antyder jeg at vi kan komme til å oppleve blå bunnlinje for Q3 eller Q4.

Den antydningen kom jeg med som følge av at vi ikke kan utelukke at brukerfrekvensen på utplasserte scope kan komme til å øke langt mer enn det ledelsen i PHO forventet, da de uttalte at pga investeringene så ville man ikke få overskudd før uti 2020"

Ikke noe av dette er nytt egentlig. Vi vet alle hvor utrolig bra dette er. Men det er ikke noe som har forandret seg så mye siden 13.03.19 når Dan uttalte dette at man plutselig skal bli profitable ett år før forventet! Spesielt i denne bransjen hvor man har god oversikt… Samt ting tar tid, dvs selv om noe nå hadde forandret seg med dette “presset” du nevner, som egentlig har vært der før, men som nå forsterkes! Så vil ikke det resulterere i stor økning i inntekt på kort tid.
Vi vet det tar lang tid for sykehusene å kaste seg rundt å faktisk gjennomføre kjøp, samtidig tar det tid før det faktisk brukes og genererer penger!
Eneste jeg har vært kritisk til er at du drar et tall ut av hodet du ikke har grunnlag for å gjøre. Ellers er jeg svært positiv til aksjen og selskapet.
Men du bidrar igjen i til å hype opp selskapet, for å deretter se at markedet blir skuffet.
Jeg ser ikke på det som realistisk at det kan skje så store endringer på kort tid. Men at det langsiktige potensialet jeg og andre her inne har snakket om blir bare mer og mer bekreftet stemmer.
Takhøyden for Photocure er svært høy, men da må man være villig til å være med på en lang reise!

Men som nevnt før kan selvsagt aksjen gå i skyene f. Eks allerede i 2021 om markedet innser at selskapet f. Eks i 2024 vil ha milliard omsetning og enorme marginer. Så kanskje man trenger holde aksjen så lenge for å nyte det, men som selskap vil det ta mange år før pengene strømmer inn. Da har man plutselig masse jevne inntekter som man har lite kostnader med å opprettholde. Da blir det gode resultater :ok_hand:t3:

4 Likes

.»Vi vet alle hvor utrolig bra dette er. Men det er ikke noe som har forandret seg så mye siden 13.03.19 når Dan uttalte dette at man plutselig skal bli profitable ett år før forventet.»

Såvidt meg bekjent kom retningslinjene fra ekspertpanelet etter 13 mars 2019. Det samme gjorde meldingen om at pasienter behandlet med BLC teknologien hadde 50% sjanse for å overleve de neste 5 årene, mens pasienter behandlet med WLC kun hadde 25% sjanse til å overleve like lenge. Mulig jeg tar feil når jeg tror at klare rettningslinjer fra et ekspertpanel samt resultater fra studier som viser en betydelig bedre overlevelsessannsynlighet ved bruk av BLC teknologien, skal på ikke urologene sin bruk av BLC og pasientene sin etterspørsel etter BLC teknologi. Men det vil vi tidsnok få svar på.

Du hevder med rette at ting tar tid. Men samtidig må vi ikke glemme at det i løpet av første halvår 2019 vil være mer enn 200 scope utplassert, hvorav flere flexiscope i operativ tjeneste. Men vi vet også at PR 2018 var brukerfrekvensen på operative scope svært lav. Altså ligger der en ikke ubetydelig slakk i infrastrukturen, som dersom utnyttet, vil kunne gi et voldsomt løft i salget av Cysview. Om det skjer? Det vet du like godt som jeg i dag. Men jeg vil ikke utelukke at det basert på den siste tids meldinger kan komme til å skje gjennom at nye rettningslinjer om bruk av, og økt bevissthet rundt BLC teknologien sin fortreffelighet. Og si meg, hvordan kunne ledelsen kjenne til innholdet i disse meldingene som faktisk kom etter 13 mars 2019?

«Eneste jeg har vært kritisk til er at du drar et tall ut av hodet du ikke har grunnlag for å gjøre.»
Her må jeg nesten spørre deg hvilke tall jeg har trukket ut av eget hode? De tall jeg har brukt er trukket ut av offisielle kvartalsrapporter.

«Ellers er jeg svært positiv til aksjen og selskapet.
Men du bidrar igjen i til å hype opp selskapet, for å deretter se at markedet blir skuffet.»

I den grad du har lest mine tidligere innlegg, så burde du kjenne til min holdning til hva våre skriblerier her på Tekinvestor og HO har for innvirkning på kursutviklingen; svært lite eller ingenting. Det er helt andre krefter som styrer kursutviklingen og vi skribenter evner nok verken å baisse, eller å hausse kursen. Tror man på den slags så kan man like godt tro at det finnes et julenissverksted på Nordpolen. Men jeg respekter at du har den tro du har, men jeg deler den slett ikke.

Ja, jeg lar meg begeistre. Det gjøre enhver bergenser. Og i tilfellet PHO er der all grunn til å la seg begeistre. Men hadde mine innlegg kunne påvirke kursitviklingen, så ville jeg i dag vært en særdeles holden mann.

Når kursen gikk kraftig opp før Q3 18, så skyldes ikke det innlegg av begeistrede skribenter, men en fremoverlent Bellete under presentasjonen av Q2 18. Og da kursen trynet eter Q3 18, så var det ikke negative skribenter som var årsaken, men at ledelsen i PHO som skuffet investorene.

Men som sagt, tror nok vi er enige om det meste.

3 Likes

Man kan være uenige om når selskapet skal vise blå tall, dette kan selskapet i noen grad styre selv.
Som Dahl sa på QA på Q4-presentasjonen så kan selskapet vurdere en enda sterkere satsing i US dersom de ser at de kan profitere på dette langsiktig. Dette vil naturligvis påvirke når selskapet viser blåe tall.

Det man ikke kan si noe sikkert om er når aksjemarkedet blir villig til å prise Pho som ett vekstselskap, det kan starte i morgen eller kanskje vi må vente til 2020. Dette er ikke noe som Pho eller enkelt aksjonærer har kontroll på, da det er få forunt å vite hvilke vurderinger andre investorer gjør

4 Likes

Selskapet blir jo i aller høyeste grad priset som et vekstselskap ift dagens forretning da.

Edit:
De er priset til over en milliard etter en omsetning på 181.5 millioner i fjor. Da er det jo per def priset inn at omsetningen skal vokse ganske mye vel?

4 Likes

https://www.urotoday.com/recent-abstracts/urologic-oncology/bladder-cancer/111972-positive-reimbursement-picture-for-cysview-hexaminolevulinate-hcl-is-helping-drive-use-in-2019.html

Kommer vel kanskje en børsmelding om dette i morgen?

1 Like

Nja, jeg vil ikke si det.
Med den veksten Pho viser burde de vel forsvare en PE på 30-40, dvs en fortjeneste pr aksje på ca 1 - 1,5 kr. Det kunne de nok ha kuttet kostnader og klart om det hadde vært ønskelig

Det er ikke noe problem for Pho å få blå regnskap om det skulle være hovedmålet. Det er bare å selge markedsrettighetene i US til Ipsen eller noen andre og sparke hele US organisasjonen. Da har du blå tall på no time
Men du må gi bort en del av oppsiden

2 Likes

Hvis de kuttet kostnadene såpass ville de nok ikke kunne opprettholde veksten og P/e skal da ligge rundt 8-9.

3 Likes

De kan nok fortsatt ha en grei vekst selvom alt salgsarbeid er outsourcet

1 Like

Det har ikke vært en stor suksess så langt å få partnere til å selge produktet. De tar så klar sin del av kaka. Om de skal sitte med det overskuddet du skissserer må de vel kutte kostnader med 60 MNOK?

1 Like

Ipsen har vel et salg som gir ca 60 millioner i inntekt til Pho i året (2018)
Hvor store utgifter tror du Pho bruker på å administrere denne avtalen?

1 Like

Jeg er ikke uenig i at de kan sitte igjen med et overskudd om de kutter ned på kostnadene, uenigheten handler om det kan kombineres med vekst. Partner revenue ned 2% i 2018.

1 Like

Det nærmer seg Q1 og nye tall. Hvordan ser folk på utsiktene i de ulike markedene denne gang?

En ting jeg har sett litt på er dette med Ipsen. Her virker det for meg som at flere tror at Hexvix kan være grunn til 20% økningen i deres “Other onkology”. For meg virker det opplagt at det er nettopp Hexvix som står for (i alle fall hoveddelen av) denne økningen. Begrunnelsen er enkel så fremt jeg ikke har misforstått dette med at Hexvix historisk har stått for ca. 75% av sekkeposten hos Ipsen.

Dersom Hexvix alene står for 20%-stigningen betyr dette at Hexvix må ha en økning på drøyt 26% for å løfte totalposten med 20%. Dette er ikke umulig gitt de positive meldingene PHO har levert siste året, samt øket fokus fra PHO for å få opp Ipsens leveranser. Jeg ser altså på det som ganske sannsynlig at økningen kommer fra Hexvix, og det vil gi rundt 20 millioner fra Ipsen i Q1. Jeg har ikke tatt med at andre partnere kan komme med positive bidrag her. Det kommer i så fall på topp.

Andre forklaringer på 20%-økningen, som jeg har forkastet er:

  1. De resterende produktene i “Other onkology” har samlet steget med 80%. Jeg ser på dette som lite sannsynlig da resten av den sekkeposten består av flere produkter, og stigning for et enkelt produkt i så fall må være betydelig høyere enn min estimerte totalstigning. Vi vet at TTT gjelder, og jeg tviler på at nevnte stigning er årsak. Selvfølgelig kan det være snakk om en generell økning fordelt stort sett likt over alle produktene, men det ser jeg også på som lite sannsynlig.
  2. Det er kommet et nytt produkt inn, som på rekordtid utgjør en relativt stor del av denne potten. Av samme grunn som under pkt. 1 anser jeg dette som lite sannsynlig. TTT, og dette gjelder også for nye produkter.

Kommentarer til dette?

Jeg kommer til å se på Nordic og US de neste dagene.

-Wannatri :slight_smile:

6 Likes