Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Sykehusene i USA, og mange andre steder, er stort sett private og drives derfor som et hvilket som helst privat selskap; målet er størst mulig fortjeneste som kan deles ut til eierne. Det samme gjelder PHO… Å si at scopene er for dyre blir feil. De kan gjerne koste mye, det som er viktig er hvor fort investeringen betaler seg og hvor stort potensialet er når investeringen er tilbakebetalt. Er ikke den kalkylen god nok kjøper de ikke scope…

En leasingmodell som fjerner denne risikoen hos sykehusene tror jeg skulle være interessant, men det har ikke PHO muskler til ennå og jeg vet ikke om KS er interessert i å se på en slik modell sammen med PHO.

I Europa er man ikke bundet til KS og kan derfor utnytte allerede installerte scope fra alle leverandører. Her ligger en stor mulighet til raskt å ta en stor del av markedet når Ipsens klamme hånd fjernes.

3 Likes

Vel ks tilbyr vel leasing nå mener jeg, på flexible scope

Flott, det senker jo terskelen for investering. Kravet til lønnsomhet er jo fortsatt der.

1 Like

Ja mener DS sa på en av de siste presentasjonene under Q/A, litt usikker på hvor, at KS hadde kommet opp med noen bundling alternativer for Flex. Dette for å forenkle investeringsbeslutningen for klinikkene som bruker penger fra egen lomme når de kjøper inn nytt utstyr.

1 Like

Det er selvsagt som du sier at sykehusene må tjene penger på sine investeringer og drift. Det er et annet aspekt og det er pasientenes ved og vell. Hva veier tyngst i det lange løp og hvordan vurderer hvert enkelt sykehus dette. og hva som gir mest lønnsomhet ved bruk av hvit og blått lys. Hvit lys er soc og har vært det lenge. Hvis hvit lys gir bedre lønnsomhet er det vel fare for at sykehusene velger det selv om det ikke gir den beste behandlingen for pasientene. Det er muligens dette som gjør at innføring av BLC tar tid. Når BLC blir soc blir det nok vanskeligere for sykehusene å velge bort BLC vil jeg tro. Skjønner at DS jobber med dette, håper han lykkes snart.

Det hadde vært interessant å se et regnstykke på lønnsomhet ved hvit lys og BLC, er det noen som har nødvendig kunnskap til å gi oss et eksempel?

1 Like

Photocure har jo en oversikt over hvilke hospitaler og andre instutisjoner som har BLC.
Kanskje de burde følge på med en liste som viser hvem som kun har hvitt lys .
Alt pakket inn i det beste språk selvfølgelig men hvor det tydelig kan leses ut hvilke institusjoner som “gir faen” i pasientenes ve og vell.

En skammens liste.

Klart satt på spissen , eller er det det?
Pasienter dør jo som følge av disse beviste valgene og det fremstår som ubegripelig , i særdeleshet når der er gode sjanser for å spare det amerikanske helsevesenet for stor kapital ved bruk av BLC.

PHO tror jeg vil ende opp som en langsiktig og trygg investering som vil kaste veldig godt av seg.

1 Like

Tror det finnes flere, men deler denne i farten.

2 Likes

Gikk gjennom studien som er gjort i Canada. Ontario Canada har et helsesystem kalt OHIP som dekker meste av doktor og sykehus opphold. Tror studien og konklusjonen er gjort for hvor mye OHIP sparer og ikke hva sykehusene tjener eller sparer på å bruke BLC.

Conclusion

BLC with HAL decreases disease recurrence in patients with NMIBC, with a five-year cost of approximately $1–5 million for jurisdictions of 4–13 million people. Of interest to healthcare administrators, this also reduces the bed-day requirement of patients undergoing TURBT, allowing redistribution of hospital resources, including the treatment of more patients. If BLC with HAL truly improves progression rates, this would considerably improve cost-effectiveness and may even yield cost savings.

4 Likes

Dagens aksje fra Investech

Investech - kjøpsanbefaling

3 Likes

Forvalter Jan Petter Sissener dukker opp på listen over 30 største eiere i Photocure

Forvalter Jan Petter Sissener har gjennom sitt fond Sissener Canopus sist uke kjøpt 400.000 aksjer i farmasiselskapet Photocure.

Det fremgår av ferske aksjonærlister mandag.

Det gjør Sisseners fond til 12. største eier i Photocure, med en eierandel på 1,5 prosent. Det er første gang Sissener og fondet dukker opp på listen over selskapets 30 største aksjonærer.

Selskapet hentet 190 millioner kroner i en rettet emisjon i juni, og endte fredag til sluttkurs 71,8 kroner på børsen.

Aksjen har steget rett over 50 prosent på børs siden krakket i mars, men har falt nesten 20 prosent siden nyttår. Selskapet har en markedsverdi på 1,9 mrd. kroner

Aksjonærlistene har tre virkedagers etterslep, som betyr at Sissener og fondet kan ha kjøpt eller solgt aksjer i mellomtiden.

5 Likes

Mulig shorterne gikk tom for aksjer i dag. Da kan det bli fine tider fremover.

Det kan bli en vanvittig skvis

helt til q2 blir enda dårligere enn ventet, guiding utsatt og ventet tap i 2 år til, økende smittetall i usa er ikke positivt heller

Hva er ventet for q2?
Hvorfor skulle guiding utsettes, den ble senest bekreftet nå ifbm siste emisjon.
Smittetallene er ikke positive.

1 Like

reduserer her å, tror ikke shorter pakket gir opp så fort.

det var bare for å vise at det kan gå andre veien også, hva som er ventet får vi vel se ved q2, sitter med en følelse at det kan bli bedre inngang etter q2

Shorterne sitter “in deep shit” Kurs har steget 38% siden angrepene startet i mars.

1 Like

ja, men uten den shorten hadde eg ikke rørt den engang. Langsiktig har eg troa, men vi får se hvor den hopper mens en venter.

1 Like

har tenkt meg inn igjen her engang, om prisen blir høyere eller lavere er ikke så viktig, så lenge jeg er trygg på fremtiden

Ingenting er så utrygt som fremtiden. :smile: