Som investor ønsker man selvsagt ett kontinuerlig positivt sentiment rundt selskaper man er investert i.
Det betyr at man ønsker at alt skal gå kontinuerlig oppover, stadig raskere og bedre enn før, og kursen alltid skal til himmels, i dag, i morgen, neste uke, neste måned, neste år, året deretter, osv.
Photocure som selskap har i lang lang tid levd på drømmene om fremtiden. Verdsettelsen har svært lite med hva selskapet leverer av økonomiske resultater i år, i fjor, eller for den saks skyld siste fem år. Verdsettelsen er basert på hva man tror om selskapets inntjeningsmuligheter hvis (når?) de får til eksplosiv vekst i USA.
Det er da i mine øyne bekymringsverdig at enkelte aksjonærer ikke ønsker at selskapet skal forsøke å sette konkrete mål de ønsker å oppnå, og måles mot, men i stedet så skal man ikke ha noe konkret å vurdere selskapet ut fra. Da vil jo alt kunne være “kjempebra” og alt kan være “egentlig skuffende gitt forventninger.” Fordi man ikke måler det mot noe konkret overhodet, men kun sentiment. Og sentiment vil alltid farges av posisjonering - finnes lite objektivitet der.
For min del er det en styrke at selskapet så konkret setter mål på hva de ønsker å oppnå. Så må man selvsagt forstå at mål ikke alltid nås, de kan også overgås, og alt må justeres med tiden.
Men jeg foretrekker langt at ett selskap gir en eller annen form for konkret målsettelse som de ønsker å bli målt mot, framfor at de guider null og niks og ber om å bli målt på hva de faktisk har oppnådd i fortiden. Det siste er nemlig noe som kun fungerer for selskap som leverer jevnlige overskudd og god avkastning. Enten i form av ROE, ROIC, eller hvordan du ønsker å måle det. Dette er lettere i industriselskaper (Borregaard, Kitron, osv) enn i selskaper som primært driver med forskning og utvikling, eller har fokus på vekst og ikke fortjeneste.
Slik jeg tolker Photocure har de overordnet fokus på vekst i USA, og det de ber om å bli målt på er omsetningsvekst i USA. Det gir mening gitt satsingen til selskapet. Da er det også logisk at de blir målt på nettopp dette - vekst i USA. Inntil de eventuelt endrer strategien noe, finpusser den, eller gir en eller annen form for oppdatert guiding.
Men guiding er uansett bedre enn ingen guiding.