Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Mulig vi nå ser tiltak på kostnadsreduksjoner som den nye styreformannen setter i verk. Det generøse opsjonsprogrammet er første synlige beviset i så måte. Da tror jeg at Photocure styrer mot overskudd allerede i nærmeste fremtid.
På sikt vil kanskje Hallerberg avskaffe opsjonsprogrammet helt og heller la administrasjonen kjøpe sine aksjer på Børs. Noe som er mer gunstig for oss aksjonærer.

1 Like

Opsjonene er ingen kostnad for pho, med mindre de hadde måttet kjøpe opsjonsaksjene tilbake fra markedet.

1 Like

Det er en kostnad for eierne, hvilket koker ned til det samme

@kreinh lykke til med å ha et selskap der ledelsen ikke får opsjoner

4 Likes

Jeg ser utelukkende fordeler med at innsidehandler tjener oss bedre enn utvanning.
Og, trenger du å komme med sarkastiske svar hver gang jeg har et innlegg.
Vi er vel tjent med at alle tør komme med innspill? Selv om ikke alle er så flinke som deg.

2 Likes

Kan fint beklage tonen, var ikke meningen å være syrlig.

Men poenget står at om du prøver deg å ha et børsnotert selskap der ikke opsjoner skal være endel av kompensasjonspakken til ledelsen, så ville man måtte kompensert så mye med lønn og bonus for å være konkurransedyktig at vinningen mer enn ville gått opp i spinningen.

Så er det et helt annet tema hvor gavmilde disse pakkene trenger å være.

2 Likes

Takk for godt begrunnet svar.

1 Like

Det ble utstedt opsjoner med strikepris helt opp i 140 kroner, om jeg ikke husker helt feil. Det er vel disse som nå er blitt historie, og som erstattes med nye som har strike mer i harmoni med det nåværende kursleiet.

2 Likes

Med andre ord belønnes ledelsen for en dårlig utført jobb.

3 Likes

Jo, for oss som eier PHO er det en kostnad ettersom våre aksjer blir utvannet når opsjonene løses inn. Det betyr mindre per aksje ved et eventuelt oppkjøp eller ved utbetaling av fremtidige utbytter.

Dette kunne vært unngått hvis man hadde vært smart nok til å ha gjennomført tilbakekjøp av aksjer når prisen var under exercise price 61,03 NOK.

Da hadde selskapet gjort en kursgevinst i tillegg til å slippe utstede en bråte med nye aksjer.

1 Like

Ingen kostnad for selskapet, utvanning av aksjonærer er en helt annen sak. Får ikke mer overskudd av å slette opsjoner.

Og resultatet er at ledelsen nå sitter med enda flere opsjoner med lav strike price på 61 kroner.

Samtidig reduseres antall opsjoner?

1 Like

Antall opsjoner reduseres men sannsynligheten før at de løses inn øker betraktelig ved den nye lave innløsningskursen på 61,03 NOK.

Har ikke opsjonene også en datostempling? De var vel redde for at opsjonene på 140 skulle gå ut på dato før de ble verdt noe

1 Like

Etter litt nærmere research ser det ut som at disse opsjonene ikke blir tilgjengelig for å selges før etter 3 år

1 Like

Det evinnelige opsjonskjøret gir seg ikke i pho… Å kjøre opsjoner med strike under aktuell kurs sier sitt om ambisjonsnivået som legges til grunn. Og at Dahl skal være nr 2 i antall opsjoner hører ingen sted hjemme. De andre på lista er mye viktigere for verdiskapingen enn han. Men sånn blir det i et eierløst selskap. Dessverre.

1 Like

Net opsjoner er redusert betydelig. Kommer liksom uansett hvordan noen forsøker å vri og vende på det at dette er betydelig netto redusert opsjoner. Les melding

The net effect will be a full reset of the three-year vesting period and a net reduction in options outstanding of up to 744,214.

Helt fair med insentiv program også i biotek. Eller kanskje ikke minst i biotek. Som er internasjonal virksomhet. Jeg synes det ser veldig bra ut og fortjent med snuoperasjon siste tid med oppnådde endepunkter for to fase III studier. Jobbes også godt innen ordinær drift. Krysser fingrene for at den gode trenden siste tid med positive meldinger fortsetter!

Jeg er glad for at ledelsen har et godt insentiv program, opsjonene til Dahl er jeg mindre sikker på men det er han som har kontroll på hele pengestrømmen i PHO, det er vel derfor han får disse opsjonene.
Det er nå Briarwood som styrer dette med insentiv program og opsjoner til ledelsen så det er jeg sikker på blir godt ivaretatt. PHO har nå en eier som sitter i førersete.

1 Like

Ja, for alt vi vet kan Erik Dahl ha vært en viktig motvekt. Tipper han har betydelig tillit i Styret. En kan jo ellers undres hvordan det ville sett ut med en amerikansk CFO i stedet.

1 Like

Kontuinitetsbærer er han jo.

2 Likes