Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Jeg tror at kursen har vært under press for det er mange som husker tilbake for et år siden da vi fikk en skrell, så sannsynlig vi får en lettelse rally etter denne rapporten.

2 Likes

Norsk biotek i godt driv. Ultimovacs med sine data!

Og få forunt å være biotekselskap som Photocure hvor det er ordinære inntekter og samtidig to assets i sin fase hvor det søkes markedstilgang. Det må være en utrolig kombinasjon.

Det er klart at norsk biotek kan prises høyere? Eller? Hvorfor ikke internasjonal prising? Eller prises norsk biotek som internasjonale?

Look to Norway

Opex er et av de viktigste tallene å se på. Q4 2022 var jo veldig skremmende på det, fordi en fortsatt trend ville bety at kostnadene var ute av kontroll.

Siden det har trenden vært ganske flat, med litt variasjon fra kvartal til kvartal.

4 Likes

Iom denne q4-rapporten tenker jeg at dette tar bort en god del av usikkerheten rundt selskapets evne til endelig å «snu» utviklingen og komme på offensiven. Overbevisende at det er tatt bedre kontroll på kost.siden +++.
Blir en meget god presentasjon senere idag.

Tror dette kan (fra dagens nivå) gi en boost i kurs/øket interesse for å investere msp de spennende utsiktene som nå ligger åpne for selskapet.

5 Likes

Fin beat av Handelsbankens estimater (TP 130).

We forecast Q4 product sales of NOK 112m (14% organic growth)We estimate a solid 94% gross margin, and an EBITDA of NOK 22m, boosted by the milestone payment. Net profit 6.4m.

Fasit ble Product sales 114m, EBITDA 29,9m og Net Profit 12,5m.

7 Likes

Frykter det blir en liten nedtur i dag. Ikke fordi tallene var så grusomme, men fordi DS bommer grovt på når storordren skulle komme.

Synes faktisk det er ganske uakseptabelt å bomme med to kvartaler når ordren - under Q3 den 8.november - ble meldt å kanskje komme Q4.

Også 7% høyere enn DNB sitt estimat som de selv sa var «slightly above consensus».

Photocure knuste altså forventningene. Heia heia!

Vil tro investorer velger å se på det selskapet har kontroll på og ikke det som ligger utenfor deres kontroll.

1 Like

Synes det er en fin trend når utgifter flater ut/ går ned samtidig med inntektsvekst, da går det an å være tålmodig og å vente på nedklassifisering og Cevira.

8 Likes

Selskapet har full kontroll på hvordan de velger å kommunisere nyheter. Jeg foretrekker edruelige estimater fremfor ønsketenkning.

Det er bare å løse billett istedet for å småputre.

2 Likes

Jeg tenker det som kanskje faktisk er helbom er at husa og da muligens de fleste investorer ikke tillegger særlig eller noen verdi til de to assets hvor det søkes markedstilgang? Og her er det også partneravtale for PHO med alt det innebærer av salgsstøtte, regulering, milestones og mulige royalties fra salg.

2 Likes

E24.no

Bedre fra Photocure
Det har også kommet resultater fra en rekke andre Oslo Børs-selskaper i morgentimene.

Photocure økte omsetning og snudde til overskudd i fjerde kvartal. Inntektene kom på 142,5 millioner kroner, mens resultatet før skatt ble 16,6 millioner kroner. Blærekreftselskapet trekker frem bedre enhetssalg og prisøkninger, samt en positiv valutaeffekt.

2 Likes

Veksten kvartal for kvartal skuffer markedet. Det vil seg bare ikke i USA

Synes Q4 og outlook er bra, hva kursen viser til??

1 Like

Ikke helt det jeg så for meg :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Brukte noen en litt tynn ordreside til å trigge stoploss i dag?

2 Likes

Vent til dagen er over før man ser på kursen.

2 Likes

Sell on news. Ganske forutsigelig kursutvikling. Vet ikke hva som skulle til for at det motsatte skulle skje? Urealistisk mye vil jeg anta.

Handels stopp. Mange som kaster kortene?