Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Salgsviljen er fortsatt stor, så det må jo bety at mange ikke tror dette er bunnen, selv etter stenging av shortposisjonen til JPM?

Få som tror det kommer til å skje noe som helst frem til neste Q. Da er det andre aksjer som kanskje frister mer

Tja, mulig kommer det kommentar fra FDA 25.mai som kan være oppløftende mht downgrading

Ja, i så fall kommer Julekvelden tidlig i år :crossed_fingers::crossed_fingers::crossed_fingers:

Når forventer man å høre noe fra Asieris sine trials med henholdsvis cevira og hexvix/cysview?

Tror ikke salgsviljen er spesielt stor, men shorterne er tydeligvis ikke helt ferdig med å plukke milde gaver fra småaksjonærer, så fortsetter de, kanskje i mer beskjedent omfang, til det ikke lenger er butikk for dem.
De har fått et utrolig enkelt spill i Pho denne gangen ettersom aksjen var såpass lite likvid i utg.punktet i kombo med elendig q4 ++.

1 Like

Som jeg har vært inne på tidligere er det nå bare å kjøpe, vi får aksjer på billig salg takket være shorterne

4 Likes

Jeg var i hvert fall inne i dag og snittet ned for tredje gang etter kollapsen.

Tenk om det bare kunne dukke opp en melding om at noen i ledelse eller styre også hadde kjøpt en post eller to.

Men det er vel å håpe på for mye, den gjengen erverver ingen aksjer med mindre de får de gratis :smirk:

1 Like

Er det shorten på 0% du snakker om? :joy::onion:

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010000045

Man ser ikke short posisjoner < 0.5 %….

1 Like

Jeg vet, men man kan vel se bort ifra det og @myk sine feilaktige påstander om at det er en shortkonspirasjon mot selskapet :joy::joy:

Skulle ha sagt at det er noen som absolutt vil selge på billig salg, om det er shortere eller andre vites ikke.

1 Like

Det hadde ikke hjulpet noen verdens ting, Insidekjøp er nesten alltid som å pisse i buksen, det varmer der og da.

3 Likes

For mig er Photocure en uforandret case. Man investerer stadig 5kr, men tjener kun 4kr. Det er med henblik på at tjene væsentligt mere senere. Jeg synes meget taler for Photocure fremadrettet. Derfor solgte jeg mine Danske Bank aktier som jeg ellers er meget tryg ved nu, for at købe Photocure.

1 Like

Shortposisjonene må selges høyt og kjøpes tilbake billig, hvis de skal ha noen mening.
Det vil være nærmest utrolig om noen selger short i en lite likvid aksje som PHO etter at den har fallt 50%. Det må vel i tilfelle betegnes som forsøk på selvskading.
Så de som selger ned kursen nå er nok “vanlige selgere” som har mistet troa eller tålmodigheten.

Det kan så være, men det hadde i det minste vist at de har såpass tro på selskapet at de er villige til å satse penger fra egen lomme.

1 Like

Tja det kan man kanskje si.
Jeg har gjort rede for mine meninger om insidekjøp både på denne tråden samt flere andre og skal ikke rippe opp i det.
Men, kort fortalt så er det ikke insidekjøp som driver kurs i det lange løp det er hva selskapet leverer.

4 Likes

Hvor effektivt blir det å forvente overskudd når “alt” selsaket tjener går til å utvide selskapets satsing?
Dette er langt borte fra mitt fagområde men drister meg til å spørre de som har sitt fag innen økonomi og ledelse.

Spørsmålet er:

Er der grunnlag for å kritisere PHO og valgte måte å utvikler selskapet på?

Siste Q1-2023 så komenterte Dale dette evnet og forstod jeg han rett da han så det som sin oppgave , ikke først å fremst å skape overskudd men prioritere å få selskapet i vekst slik at det kan bli et større overskudd på noe sikt.
Er dette rette måte å tolke og forstå det som ble sagt på spørredelen av Q1?

Dersom en stor del av aksjonærene sitter missfornøyde og skriker og hyler :tired_face:
på overskudd og grunnen til at der ikke blir overskudd er en bevisst handling som er et resultat av at PHO forsøker å legge seg så nært opp til grensen hvor fortjenesten blir 0 nok så venter en forgjeves på dette overskuddet.
Dale står midt i kapitalstrømmen og forsøker etter beste evne å ikke bruke for mye av inntektene som dersom dette skjer får en aldeles vanvittig negativ effekt.
TAAAAAP i PHO blir de store overskriftene og kurs og helse kolapser.

Korriger meg dersom jeg tar feil men er det virkelig slik dette henger sammen?

Altså , haddeDale brukt litt mindre kapital på utviklingen av PHO så hadde neppe reaksjonen vært av et slikt kaliber.

De kjøpte tilbake Ibsen , hexvix i europa og tok opp et lån som skal være tilbakebetalt innen sommeren 2023 , så å klare å få til et slik kollaps i verdien er ikke til å forstå?

Hvor mye har PHO på bankkonto og ikke minst , hvor mye forventer en at det står på konto etter at kineserene har betalt inn milestones etc.

Det er helt ubegripelig hva en klarer å få til på denne farma-sektoren.
Verdiene stuper i dass på opplysninger som nesten ikke skulle bety noe som helst på bunnsolide selskaper slik som PHO og etter å ha trynet aksjekursen nedenom og hjem så ligger den nede for telling uansett , slik som nå etter tidenes beste Q-rapport.

Så , er det noen vits i å vie hele sitt liv på å forlange overskudd når det er opplyst og vedtatt at kapitalen som tjenes inn skal brukes i sin helhet på å bygge opp størrelsen til å bli et konsern?

Kanskje bare pølsevev det jeg antyder her men det hadde kanskje gjordt susen og valgt en litt annen fordelingsnøkkel hvor en viste noe mere overskudd.
Dette for å skape optimisme og verdistigning på aksjene .

Tyner vi selskapet med å bruke all kapital til oppbygging av fremtidig vekst.
Er der andre måter å gjøre dette på som skaper optimisme?

-Nesten ingen gjeld
-lavt antall aksjer
-ingen fare for emisjon
-stinn i penger
-platform-teknologi i særklasse
-Avtaler / studier fase 3 med BP
-Stor mulighet for positiv fase 3 for Cevira med store faste innbetalinger for PHO
-Hexviix for kina (hva betyr det)
-Terapautisk virkning (abscopal effekt ) av behandlingen.
-Mulighet for sterke avgiftslettelser med bruk av BLC (mye mindre andel av kreften som kommer tilbake)
-mye mindre spredning v.b.a. BLC
osv , osv

Utgangspunktet PHOTOCURE er etter min personlige mening unikt.
Ja , kanskje et av de beste tilfellene vi har her i norden.

5 Likes

Ja, her må man nok smøre seg med tålmodighet imens selskapet vokser og utvikler seg.

Det er tross alt bare 23 år siden PHO ble børsnotert og aksjekursen er jo bare i minus sånn ca. 60% siden den gang :grin:

2 Likes

Hej Norge

Imponerende at det endnu engang lykkedes af få Shorten lukket på disse lave kurser, der er nogle dygtige folk der hejre med kursen.

Ved Top 20 eftersyn er det lidt spuki at de 2 + 2 største aktionærer har sammenfald af samme beholdning :thinking:
Top 20 sidder på 75,58% af aktierne – for få måneder var det 53%, hvad er der sket eller er der brugt en anden metode for opgørelsen.
Med kun 25% “frie” aktier i princippet kan det undre at shorten blev lukket uden at påvirke kursen særligt.

Har tænkt over at Dan ved Q4 præsentationen var flink at oplyse enhedssalget for Januar og februar – dette var udeladt i Q1, tænker over at salget måske ikke går som forventet.

Efter Coys positive udtalelser lige inden Q1 fremlæggelsen syntes det ikke prangende med udplaceringer.

Ser frem til Cevira og Hexvix forhåbentlige godkendelser i Kina.

Ved Q3 får vi hjælp fra udfasning af Covid19 lånet – NOK mill 6,5 ekstra på bundlinjen :smiley:

Dansken