Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 3

Bladder cancer statistics

Bladder cancer is the 9th most common cancer worldwide. It is the 6th most common cancer in men and the 17th most common cancer in women

Hvis dette holder dagen ut er vi faktisk i pluss 0,4% siste mÄned. Hurra!

2 Likes

Kan dan da ikke vĂŠre flere flere i Kina enn i verden

Potensielt 360 millioner pasienter worldwide.

Denne nedpiningen som har vĂŠrt i oktober etter fase 3 meldinger er utrolig rar.

54 og 57 er de to neste viktige nivÄene Ä ta ut.

3 Likes

Ja. Forklaringen er da: (i) en/flere shorts under SSR-grensen pÄ 0,5 prosent, eller (ii) «noen» Þnsker Ä skape/opprettholde lavest mulig snittkurs over tid. Eller en kombinasjon. Jeg heller mot én, samtidig i som det ogsÄ er pÄfallende likt nummer to (ref. CALTX). SpÞrsmÄlet er hvor lenge det skal fÄ holde pÄ. NÊrmer seg nyttÄr, kursen mÄ nÞdvendigvis begynne Ä rÞre litt pÄ seg snart.

Det blir jo 3 523 500 i Ärlig utbytte pÄ min andel. Tenker det holder til salt i grÞten og vel sÄ det, selv etter Vedum har fÄtt sitt :rofl:

Sier ikke nei til et par mill i Ă„ret i utbytte :sunglasses:

2 Likes

Vedhéftet statestik bekréfter behovet for Cevira behandling – 662.000 nye tilfélde World wide i 2022
Hvid man scroller lidt ned fÄr du DÞdsraten ---- tankevÊkkende dÞdstal :thinking:

Alene i kina er der 150.000 nye tilfĂŠlde alene i 2022.
Om nogen har Kina virkeligt stort behov for Cevira APL-1702 – sĂ„ vi kan da hĂ„be pĂ„ at det bliver godkendt :thinking:

God weekend :grinning:
Dansken

1 Like

Hvordan har resultatene fra q3 vĂŠrt historisk i forhold til Ăžvrige kvartaler for Pho?

Varierer

1 Like

Det har vel vÊrt hevdet at Q3 har vÊrt preget av litt feriemodus? Kanskje mange vurderer inngang, men er litt usikker pÄ om man bÞr vente til etter Q3? Kan det vÊre grunnen til at fomo for Cevira godkjenning lar vente pÄ seg?

Det skrives mye om potensialet til Cevira - og jeg har forstÄelse for at flere ikke helt skjÞnner hvorfor det kursen ikke gÄr mer som fÞlge av forventningene til Cevira. Aseris snakker om Cevira som en blockbuster (dvs. salg pÄ over 1 mrd USD pr Är) og nÄr en ser pÄ pasientgrunnlaget er potensialet skyhÞyt. Selv om omsetningen av Cevira kun i Kina er pÄ 10 % av det, altsÄ 1 mrd NOK, vil det gi en Ärlig royalty som tilsier hÞyere MCAP enn i dag. Engangsutbetalingene kommer i tillegg. Videre mÄ en heller ikke glemme at ved hÞyere omsetning, vil royalty satsen komme i tillegg.

SÄ hvorfor ligger kursen pÄ fortsatt bare pÄ kr 52 (som er 15 % lavere enn sluttkursen den dagen avtalen med Aseris ble inngÄtt i 2019 (ja, jeg vet at utviklingen av flexiscope ogsÄ har en innvirkning)? Hvorfor gÄr ikke kursen mer pÄ fremtidig inntektspotensiale nÄ som det snart er 6 mÄneder siden sÞknaden er innlevert i Kina (vil levere i Europa i Q4 og starte dialogen med USA)? Selv etter alle de gode nyhetene i 2024 er kursen ned 25 %
 Aseris har gÄtt nesten 50 % de siste dagene - hvorfor har ikke PHO steget mer? Til det siste spÞrsmÄlet mÄ en kanskje ikke glemme at Aseris ogsÄ falt mer enn PHO

Min erfaring er at det er fryktelig vanskelig Ä time riktig inngang/utgang - og at en ikke alltid blir klok pÄ aksjemarkedet. Husker godt at NEL lenge lÄ rundt kr 2-3 - selv etter at en hadde inngÄtt den sÄkalte Nikola avtalen og potensialet mente mange var skyhÞyt. Spetalen solgte seg ogsÄ etterhvert helt ut. Plutselig begynte himmelferden - og som dere vet steg kursen 1000 % (uten at NEL tjente penger - kursen steg kun pÄ fremtidig inntektspotensiale). Mitt poeng er at en kan sikkert tjene noen kroner pÄ trade (men det er ikke mange aksjer enn for kjÞpt/solgt, ref omsetningen) - men hvis en har tro pÄ at Cevira blir en suksess, og markedet har en forventning om at en I alle fall vil oppnÄ 1/10 del av potensialet, kan kursen gÄ fort mange hundre prosent. Det ser en ogsÄ ift omsetningen - at de dagene den stiger relativt mye er volumet betraktelig hÞyere enn dagene den faller tilbake. Etter mitt syn er det bare spÞrsmÄl om tiden fÞr markedet (ogsÄ i Norge) vil posisjonere - og for hver dag som gÄr er vi 1 dag nÊrmere avklaring

12 Likes

Hvor har du det fra at Asieris snakker om blockbuster i Kina alene? I halvÄrsrapporten sto det ikke spesifisert at dette var uten USA og Europa.

Vi vet at royalty fþlger en trappemodell startende med “low double digit” prosenter og stigende til ca. 20% for salg over en millard USD.
SÄ la oss anta 11% royalty for 1 mrd NOK = 110 mil NOK. SÄ er det selskapsskatt fÞr vi kan dele pÄ ca. 27 mil aksjer.
Det blir ca. 3 kr i Ärlig utbytte per aksje. Det tror jeg ikke er nok til Ä gi en stigning pÄ mang hundre prosent.

3 Likes

Tusen takk for presiseringen - riktig at rapporten til Aseris ikke kan forstÄs som at en kun snakker om Kina. Jeg har korrigert i mitt innlegg.

PHO er i dag verdsatt til 1.4 mrd, der en har nÊrmere 300 mill i cash. Selskapet har ganske mye underskudd til fremfÞring, sÄ det tar nok ganske lang tid fÞr Selskapet er i skatteposisjon . Det kan alltids diskutere hvilken PE en skal sette, men det er ikke unaturlig at biotek selskap har en PE pÄ 15-20. Hvis markedet tror at potensialet i Cevira er pÄ en omsetning som minst gir royalty til PHO pÄ 100 mill pr Är, der alle engangsutbetalingene kommer I tillegg, er jeg av den oppfatning at PHO (pÄ dette alene) vil gi en Þkning pÄ langt over 100 %. Det er ikke sÄ lenge siden kursen til PHO var pÄ over kr 150 (dvs. 200 % hÞyere). NÄ snakker Aseris om blockbuster potensiale, som vil gi en royalty pÄ 2 mrd NOK Ärlig - sÄ hvis vi fÄr noen signaler pÄ suksess, ja jeg tror vi kan se mange hundre prosent stigning. I aksjemarkedet er det ofte slik at kursen ofte gÄr mye hÞyere enn man tror (pÄ forventninger) - og det motsatte nÄr kursen gÄr ned. Jeg har investert i PHO fordi jeg tror at pÄ et tidspunkt vil vi nettopp fÄ den berÞmte ketchup effekten, og jeg har ikke investert bare for Ä fÄ noen hundre prosent stigning. SÄ fÄr alle andre gjÞre sine egne vurderinger, det som i alle fall er sikkert er at det finnes ingen garanti i aksjemarkedet.

Det som ogsÄ er ganske unikt er at PHO ser ut til Ä ha flere bein Ä stÄ pÄ - samtidig som at Hexvix ogsÄ etterhvert vil komme ut i Kina/Taiwan - det vil ogsÄ gi royalty inntekter.

3 Likes

Jeg er ikke uenig i potensialet, men det er fortsatt et stykke vei til blockbuster. Sannsynligvis flere Är. Enn sÄ lenge er pho fugler pÄ taket.

Men blockbuster gir ikke en royalty pÄ 2 mrd. Det er bare for salg over 1 mrd USD at satsen er 20%

2 Likes

Endelig noen nĂžkterne bidrag her. FornĂžyd bare de begynner med utbytter jeg
. Tror ogsÄ pÄ en langsiktig stigning. Og det er kort vei til 100 som jo blir 100%
Spennende blir det ihvertfall

Er du helt sikker pĂ„ at royaltysatsen pĂ„ 20 % fĂžrst inntreffer pĂ„ saĂžg over 1 mrd USD? Uansett - riktig at salg pĂ„ 1 mrd USD ikke gir 2 mrd i royalty, siden det er en “trappestige” (mellom 10-20 %). Men ved omsetning pĂ„ 1 mrd USD har jeg forstĂ„tt at hele engangsutbetalingen pĂ„ 180 mUSD knytte til salgsmĂ„Ăž vil vĂŠre nĂ„dd (70 mUSD knytter seg til milepĂŠler frem til godkjenning I Kina, Europa og USA - og selv om vi kun legger til grunn royaltysats pĂ„ 10 % for “alt” (gjennomsnittet vil vĂŠre en del hĂžyere), VIP det gi en royalty pĂ„ 100 mill USD ved salg pĂ„ 1 mrd USD. Da snakker vi om svimlende kurs sml med dagens mCAP.

2 Likes

Ja, det er i alle fall det DS har sagt ved en q-presentasjon. Ellers enig i det du skriver, det er flere salesmilestones og en “significant” del av dem er knyttet til oppnĂ„else av blockbusterstatus.
Men hvis det inntreffer mÄ vi nok ogsÄ kalkulere inn at Photocure er i skatteposisjon.

1 Like