Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 3

Ironi er skummelt på et forum som dette!:grin:

1 Like

Er det dine venner i Nordnet AB som selger aksjer de er de eneste i dag som selger nye 21000 aksjer.
Tilbakekjøpene av aksjer betyr at de venter masse med penger inn på konto.

En liten morgenpjolter? :smiley:

Oslo Børs er et sånt shit show hva gjelder prising

Sånn ja

9nzqfi

1 Like

De har masse penger på konto. Tilbakekjøpet representerer bare 3-4% av cashbeholdningen (etter en rask hoderegning. Korrekt meg om det er feil)

Penger på bok har de (minus andel av tilbakekjøp utført i Januar):

image

Hva som lønner seg mest av utbytte og tilbakekjøp kan finregnes på, sammen med mulige alternative investeringer hvis aktuelt. Tilbakekjøp på disse nivåene tror jeg er et bra valg.

Så får en ta en ny vurdering ved eventuell milepælsutbetaling for Cevira.

5 Likes

Atter en gang skulle man solgt på 58 når slike meldinger kommer.
Brannetaten kommer til å kjøre den tilbake til 53-54 igjen skal du se.
Jeg har absolutt ingen tro på at d, dag ut og dag inn, er småsparere som slipper aksjer på disse nivåene.
Så mye aksjer har ikke disse så her er det nok andre krefter i sving.

Atter en gang så tør man ikke fordi man jo venter…

1 Like

Uansett hvordan man snur på det, så har float blitt drastisk redusert siden desember: selskapet kjøpte 300k over børs og Briarwood har økt med over 1 million aksjer. Sistnevnte er aksjer som trolig ville sittet løst og blitt solgt over børs. Og nå skal selskapet ha ytterligere 200k. På et tidspunkt er det tilnærmet tomt for float, selv om jeg er og blir kontinuerlig overrasket over salgsviljen i PHO.

4 Likes

Usikker på om det blir same same nå, ihvertfall ikke med en gang. Mange aksjer som skal kjøpes de neste 6 ukene.

1 Like

Noen som har kunnskap om hvordan kostnaden av tilbakekjøp vil rapporteres ved Q1?

Vi veit jo at mediene vil rapportere totalt underskudd uten kontekst uansett.

Hvis Cevira-godkjenning tikker inn først etter Q1 rapport kan det fort bli en fin siste kjøpsmulighet.

2 Likes

Omsatt nesten 80k aksjer på 2 timer så dette behøver ikke ta så lang tid.
Den forrige bolken som ble kjøpt brukte de ikke lang tid på.
Tipper de er ferdige tirsdag eller onsdag.
Hadde jo vært fint med en Cevira case da i slutten av neste uke

1 Like

Det ku jo os været shorten som dækkes samtidig - på med ja hatten

1 Like

Dette er ikke en kostnad, men en flytting mellom balanseposter.

1 Like

Du får trøste deg med at du nok hadde angret mer på å ha solgt kanskje dagen før Cevira godkjenning, enn du gjør nå for ikke å ha tatt kortsiktig gevinst på 58… :wink:

Den klokskap jeg personlig har tilegnet meg mest av gjennom mange år på børs, er etterpåklokskap. :sweat_smile:

4 Likes

Vet ikke om det er en finansiell kostnad i regnskapet når man kjøper tilbake egne aksjer på 63 og de faller under det?

1 Like

Jo, behov for nedskrivning til virkelig verdi (dersom kurs er lavere enn kostpris), må vel alltid vurderes ved rapportering. Føler dog at det går på andre vurderinger og nye forutsetninger. Spørsmålet dreier seg vel om “kostnaden ved tilbakekjøp” - og det foreligger ingen umiddelbar kostnad ved tilbakekjøp. Snarere tvert i mot, er det vel lov å håpe på at styrets vurdering her er god og at dette vil være gode kjøp, uten behov for fremtidige nedskrivninger.

3 Likes

Tilbakekjøp eller utbytte er et helt riktig valg når selskapet sitter på en pengesekk som er såpass mye større enn de trenger. Og det er mye bedre at selskapet holder de aksjene enn alskens gjøglere på lille Oslo børs

For all del mulig at Cevira snubler og at kursen skal ned noe herfra men det blir aldri feil for selskapet å handle når så mange forutsetninger er for, og man sitter i samme båt som største eier.

5 Likes

Med tanke på alle tildelte opsjoner er tilbakekjøp definitivt et bra valg.

Hadde gjerne sett at de kjøpte tilbake enda flere aksjer enn annonsert så langt. Jeg vil se minst mulig eller aller helst ingen utvanning når opsjonene løses inn.

2 Likes

Man jo også tolke dette som at ledelsen har stor tro på å snart forbedre lønnsomheten i egen kjernevirksomhet.

2 Likes