Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 4

Photocure mÄ delta aktivt her om de ikke skal falle fra. Det er riktig at AI forbedrer hvitt lys og tetter gapet opp mot BLC. Skal Photocure bare sitte stille i bÄten?

De kan fÄ et konkurransefortrinn med BLC+AI+f.eks. klinisk database i en pakke.

Hva sa Dahl i Q2-presentasjonen? Its very important for the future of the company

2 Likes

Nei, selvsagt ikke. Poenget mitt var kun at dette ikke nÞdvendigvis bedrer blÄtt lys sin konkurransefordel sÄ lenge AI brukes i begge tilfeller. Men viktig nok i det minste Ä opprettholde den fordelsprosent man allerede har.

3 Likes

Det er nok viktig at PHo ikke gir vekk gratis databasebruk heller til startups innen AI diagnostikk.
De burde lagt seg pÄ en modell ala TGS. Selge/lease data, men klausul om ingen videresalg av data, samt en transfer fee for data om AI diagnose firma blir kjÞpt opp videre.

1 Like

Hvilke inntekter var det da egentlig markedet sÄ for seg den gangen kursen var rundt 150? Til og med helt uten det potensialet vi ser i Kina i dag.

2 Likes

Screenshot 2025-08-01 at 11.03.19

1 Like

Det sÄ ut som Cysview var pÄ vei til Ä kuppe surveillance markedet med flex scopes i USA, som er et marked av helt andre volumer enn behandling.

Pluss generelt biotech var brennhett.

Her er det jeg skrev om surveillance pÄ den tiden litt fÞr det, og det var helt tragisk for caset da det gikk i dass.

:frowning:

5 Likes

Bare fra siste Ă„r kommer det opp et titalls (smĂ„ og stĂžrre) studier som gjennomfĂžres pĂ„ a) RĂ„ WLC + AI b) Digital "staining” pĂ„ WLC (virtuell BLC) og c) Ekte BLC + AI (Augmented BLC).

Skal spare dere fra Ä dele mye AI-innhold, men det ser ut som c) Ekte BLC + AI har fortsatt en grei ledelse, ikke minst gjennom flerÄrs-data fra US-BLC-registeret og nÄ med HD-optikk. Virtuell BLC er et godt stykke fra Ä vÊre kommersielt klar (TRL-4). NÄr det gjelder WLC+AI sÄ pekes det pÄ en Dansk studie som kan komme med data kommende vinter https://clinicaltrials.gov/study/NCT06780358?

4 Likes

Inn kommer Photocure . KursmÄlet her er 85 kroner, mens siste sluttkurs var 65,30 kroner. Andrekvartalstallene omtales som sterke, med rekordhÞye inntekter. Selskapet viser ogsÄ solid vekst i Europa og Norden, og ser sterk etterspÞrsel i USA for bÄde faste og mobile Blue Light Cytoscopes (BLC).

Norne tar inn PHO i modellportefĂžljen.

17 Likes

Da er vi snart tilbake pÄ nivÄet vi var pÄ fÞr den uventet gode Q2 rapporten. Jaja, det var kjekt sÄ lenge det varte :sweat_smile:

Man begynner jo faktisk Ä frykte at det samme vil skje ved en eventuell Cevira godkjenning. Kraftig oppgang fÞr massevis av folk skal sikre en liten gevinst og vips sÄ er vi tilbake pÄ start og venter pÄ at inntekter fra Cevira salget skal materialisere seg.

Venting, venting og sÄ enda mer venting, det er livet som PHO aksjonÊr det :roll_eyes:

Jeg er en for loyal investor. Hadde jeg solgt pÄ 5/6/7 kr over Þrkenkursen og kjÞpt igjen pÄ Þrkenvandringkursen hadde jeg mangedoblet meg de siste tre Ärene. Aakk

Hvis man fortsetter veksten og leverer jevnt og trutt pÄ de neste kvartalene sÄ vil market cap Þke.

Vanskelig Ä si hva selskapet bÞr prises til. Vi er rett i underkant av 2 mrd. Hvis man leverer god topplinjevekst og Þker bruttomargin sÄ blir det nok bra.

Og sÄ er det redegjort fyldig for andre triggere.

Vi fĂ„r trĂžste oss med at det vi fryktet fĂžr fremleggelsen av Q2, var den sedvanlige skuffelse med pĂ„fĂžlgende kursfall. Klarer vi i det minste Ă„ opprettholde kursnivĂ„et fra dagene fĂžr Q2, er det en form for seier det ogsÄ 

1 Like

Det som skjer nÄ kan jo ikke vÊre et resultat av bare denne ene analysen fra en nÊrmest bevisstlÞs analytiker.
Her mÄ det vÊre noen konti med aksjer som arbeider sammen. Dette er ikke bare gevinst sikring fra smÄ investorer.
Vi er jo nĂŠrmest tilbake til start.
Ja, selskapet er stivt priset, men nesten hver eneste oppgang de siste Ärene pÄ si 10-30% blir effektivt dumpet tilbake ila noen fÄ dager.
Jeg tror ikke dette bare er gevinst sikring, men en regelrett styring av kursen tilbake.

1 Like

«Styring av kurs»? Konspitankegang i mitt hode.

Neida, det er nok bare noen som har fine gevinster de Þnsker Ä beskytte. Og sÄ er det nok av spekulanter.

Trenger ikke komplisere det.

2 Likes

FÄr heller ingen drahjelp fra Kina i dag. Rundt 40 arbeidsdager gÄtt nÄ, og vi er nÄ inne i August mÄned. Mer og mer realistisk med tilbakemelding fremover.

6 Likes

Til og med i dag pÄ 63 er kursen opp nÊrmere 20% fra 53 som man kunne handle den ved i lange tider.

2 Likes

Yup. Jeg handlet en del rundt 50. Og har solgt 2/3 av aksjene pÄ 65-67. Sitter med resten.

KjÞper tilbake om den faller mer. Men tipper den holder seg over 60 i pÄvente av Cevira meldingen. I motsetning til ABG sÄ tror jeg det vil vÊre starten pÄ en god Þkning i market cap.

1 Like

Det er en stor positiv overraskelse at Olympus har installert 36 BLC skop i Europa i lĂžpet av kort tid. Photocure har tidligere opplyst at flex gir hyppigere bruk og flere ganger Ăžkt bruk av Hexvix i forhold til faste skop. Det blir spennende Ă„ se om installasjonstempoet fortsetter for Olympus. Det kan gi en uventet Ăžkning av Hexvix fremover, noen som ikke er lagt inn i prognosene til PhotoCure.

Kombinasjonen NBI/WLC/BLC bĂžr gi suverene diagnostiske resultater.

2Q25 rappporten bĂžr gi et skift oppover i Pho-kursen i det tekniske bildet.

5 Likes

Se her ja, hele rekordkvartalet solgt/tradet bort allerede? Go team :trophy:

Tyder pÄ at ABG-analysen har innvirkning? DnB ser TP ex Cevira pÄ 80 kr. Dagens PHO aksjekurs er et bedre kjÞp enn for en mnd siden
 Kan lÞnne seg Ä Þke nÄr kursen bunner ut.

1 Like