Nok en strÄlende analyse basert pÄ én eneste faktor. Man trenger ikke ta andre hensyn tydeligvis. Nyanser er unÞdvendig stÞy.
det er jo en start og verdien ligger ofte i diskusjonen. Hva er din input pÄ dette da? 
Vel, jeg hadde forventet mer av en person med lang erfaring og vÊrt leder for flere smÄ- og mellomstore bedrifter.
Photocure har vÊrt et vekstselskap i hva, 25 Är nÄ? Man har gÄtt bort fra produkter som Metvix, mistet flex i USA pÄ ubestemt tid, og tatt strategiske valg pÄ veien som kan diskuteres (partnersalg vs egen kommersialisering), og rendyrket selskapet mot Hexvix/Cysview og «the bladder cancer company» ute Ä ha vist til noe effekt av det.
Vekst har hele tiden vÊrt premisset, men selskapet er nÄ i ferd med Ä modnes, pÄ godt og vondt. Inntektene vokser, men markedet venter nok fremdeles pÄ det store gjennombruddet, eller det minste tegn pÄ det.
P/S 2 sier lite i denne fasen. P/E blir stadig mer relevant etter hvert som vekst erstattes av krav til lÞnnsomhet. NÄr veksten uteblir eller opex Þker tilsvarende, stÄr man i realiteten pÄ stedet hvil. Photocure mÄ bevise varig lÞnnsomhet, ikke bare potensial.
Og med den lange historikken har selskapet mye Ă„ bevise. Man har en sliten aksjonĂŠrbase. Det er bare Ă„ lese her inne det 
SpÞrsmÄlet var: hva er antatt verdi for selskapet ex cevira?
Det er jo et spÞrsmÄl som det fortsatt er vanskelig Ä gi et godt svar pÄ, selv etter 25 Är som vekstselskap.
Photocure ble vel stiftet for 25 Är siden, har de drevet med vekst i 25 Är? SÄ vidt meg bekjent startet vekststrategien i 2018 etter et godt fase 3 studie pÄ blc med flex.
Dnb har kommet til ca 80 NOK. Med en omsetning pÄ ca 500 mill NOK og en bruttofortjeneste pÄ 93% roper selskapet etter en bedre ledelse, som kan gjÞre noe med OPEX. Erik bigspender Dahl derimot, mener at det er det ikke rom for iflg hans uttalelse pÄ 2Q. Han nevner ikke en gang at OPEX gikk kraftig ned i 2Q25. Det har han visst ikke fÄtt med seg?
Hvorfor satser man ikke mer pÄ Olympus kombinerte scoplÞsning i USA? Det ser ut til at Olympus selv ordner salget i Europa. Vi fÄr hele tiden hÞre hvor vanskelig og dyrt alt mulig er. IpsenkjÞpet ble gjort alt for dyrt og uten forstÄelse for teknologien og med en stor utvanning av aksjen og etterfÞlgende store driftstap. DS er en amatÞr. Forrige styre mÄtte gÄ.
AI bilder er muligens ikke nĂždvendig med Hexvix/Cysview, siden man finner omtrent alt av overflatekreft allerede med BLC.
Skal selskapet prises hÞyere enn de 80 NOK pr., aksje mÄ man fÄ vesentlig mye bedre kontroll med kostnadssiden, eller man mÄ fÄ mye mer fart pÄ salget, evt en kombinasjon.
Det positive kan nÄ bli salgsutviklingen i 3Q, et kvartal som riktignok inneholder ferietiden. Men er den god bÞr aksjen vÊre verd mer enn 80 NOK. Skal kursen i 150-200 NOK ex Cevira, mÄ alt man venter pÄ internt komme pÄ plass.
En vellykket Ceviraintro med hĂžyt salg har stĂžrre verdi.
Er det ikke en mer tungvint prosedyre som er hovedÄrsaken til at ikke BLC har overtatt i stÞrre grad for WLC? Dette sammen med at konservative urologer egentlig er fornÞyd med resultatene fra WLC?
Vi ser jo at Fortec gjÞr en god jobb med utleie. Det tyder pÄ at behovet for BLC er hÞyt. Resultatene med BLC HD utstyr er ogsÄ blitt svÊrt gode og mye bedre enn WLC.
Det positive med Olympus er at de har koblet BLC pÄ sine Þvrige scoplÞsninger. Det kan bli et virkelig columbi egg fremover, siden det gir en lav terskel for mange sykehus til Ä koble pÄ BLC-skop pÄ sitt Olympusutstyr. I tillegg slipper Pho Ä konkurrere mot Olympus, som nÄ er interessert i Ä selge BLC-utstyr. Olympus er gÄtt fra Ä vÊre en konkurrent til Ä bli en medspiller! Men forelÞpig bare i Europa. Her er det et stort potensiale. Det blir spennende Ä se hvordan det har utviklet seg i 3Q.
Og svaret mitt var at det ikke kan regnes slik: P/S2 bĂžr vĂŠre 4 derfor kan dagens kurs ganges med to.
Jeg innehar ikke analytiske egenskaper til Ă„ kvantifisere verdien til ett enkelt tall.
Markedet har sin verdi, og sÄ fÄr man avgjÞre om man er enig eller uenig i det.
Det tenker jeg er for lettvint. Hvorfor vÊre eier nÄr man ikke har et syn pÄ om prisen representerer verdi? Om sÄ mener jeg det er bedre Ä forholde seg til noe sÄ enkelt som p/s.
Ja p/s er et veldig relevant utgangspunkt. Men det betinger at man har en normal inntjening om det skal kunne brukes. Pho er ikke der nÄ dessverre. At Erik Dahl , med mange Ärs kunnskap om Ipsens rammebetingelser, tydeligvis ikke forsto den enorme feilen som ble gjort da man kjÞpte Ipsen er utilgivelig. Han kan tydeligvis heller ikke mye om intern produktivitet. Han burde hatt sparken for lengst.
Vis meg regnestykket for din pÄstand. Ellers blir det bare oppgulp fra det man har lest av galskap pÄ HO
Det er jo det jeg skriver. Mener du markedet priser aksjen feil mÄ man jo ta affÊre ved Ä holde, kjÞpe eller selge.
Hva er din verdi av selskapet og hva baserer du den pÄ?
Sitter pÄ mobil nÄ, skal prÞve Ä fÄ en lenger kommentar i morgen.
NÄr det gjelder Ipsen forsto tydeligvis ikke DS at de gamle skopene etter GE Health mÄtte erstattes av HD skop. De betalte massevis for noe som allerede var langt inne i utfasing. I stedet for Ä kunne overta noe som til da hadde gitt en hyggelig royalty, betalte man massevis for noe som var i ferd med Ä slutte Ä fungere. Det forsto tydeligvis ikke DS fÞr i ettertid. Alle som kunne det minste om optikk og sensorer visste at lavopplÞsning var out og HD pÄ vei inn. DS var ikke orientert godt nok. Photocure mÄtte starte mer eller mindre pÄ nytt i Europa. Det ble meget kostbart.
Mulig jeg misforstĂ„r, men mener du at âde kunne overta noe som til da hadde gitt hyggelig royaltyâ? Som i overta gratis?
Og om ikke du mente de skulle overta europa, hva ville skjedd om det var âi ferd med Ă„ slutte Ă„ fungereâ?
Fordi Cysview/Hexvix kun er godkjent med KS scope i USA som en device-drug kombinasjon. Det er derfor det er viktig at nedklassifiseringen av scope blir gjennomfĂžrt slik at hvilket som helst godkjent scope kan brukes, slik som det er i Europa.
Dette er jo godt kjent blant alle som har fulgt aksjene stund og har satt seg inn i hva PHO gjĂžr.
Den dagen nedklassifiseringen er klar, og det finnes flere godkjente scope i USA Þker potensialet i USA markant. Problemet er at ingen vet nÄr beslutningen om nedklassifisering tas.
Kanskje et bra spÞrsmÄl til kvartalsrapportens fremleggelse; hvordan forbereder PHO seg pÄ en positiv beslutning om nedklassifisering?
Stovnerjonny
Jeg tenker jo litt fremover og pÄ Phos strategi
Olympus har en global markedsandel pÄ godt over 60 % i det samlede endoskopimarkedet, og en enda hÞyere andel innen de fleksible endoskopene.
Deres skoplÞsning skal komme med WLC, NBI og BLC i bÄde fleksible og rigide skop. Det gir en fantastisk lÞsning som gjÞr at skopene ikke konkurrerer med hverandre fra leverandÞrsiden!
NÄr de allerede har dette klart, i det minste for rigide skop, i Europa bÞr de jo komme pÄ laget ogsÄ i USA. Med sin markedsandel bÞr Olympus ha stor gjennomslagskraft i USA.
SÄ det skal bli veldig spennende Ä se hvordan salget til Olympus for BLC har vÊrt i Europa i 3Q25. De leverer jo det som en utskiftsbar tilleggsdel til sine ordinÊre skop. Photocure skal dermed slippe en masse salgsarbeid og bÞr kunne fÄ ned opex i Europa kraftig.
I hvertfall for en helt annen og lavere sum ja.