Det gjelder sikkert flere, og da ikke bare analytikere. Kanskje det som er grunnen til at vi ikke ser så mye til FOMO?
Gjør det virkelig det? Ser at de 20 største eierne siste årene eier 56-57% konstant. Vitner vel om soliditet og tro det på fremtiden?
Har aldri opplevd at noen ka forutse når eller om FOMO oppstår. Det skjer alltid ut av det blå og når en minst ventet det?
Det er vel logisk at dersom investorene i Norge hadde hatt samme tro på blockbuster potensiale for Cevira som det Asieris har hevdet, så hadde ikke kursen nå vært under 60?
Tja, det snur fort og uventet har jeg opplevd flere ganger. Irriterende at det skjer oftest når en minst venter det. Klarer aldri forutsi det
Ikke lett å være aksjonær her. I følge mange som nå er på år nummer 20 i aksjen så stemmer følgende:
Egen drift suger og kan bare pakkes sammen.
Cevira kommer ikke til å selge noe.
MCAP er latterlig høy.
Meningsløst med Cevira når man kan ta et kirurgisk inngrep heller.
Spøk til side så antar jeg at de fleste innerst inne faktisk har ganske god tro på både egen drift og Cevira. De fleste hadde vel da heller solgt på 80 for noen uker siden?
Vi er nok litt lei av å vente alle sammen, og blåser vel litt ekstra ut pga det.
Som alltid må vi som er investert her, håpe at de som selger aksjen helt nede på 59 tar feil!
Jeg er ikke blant dem som har sittet spesielt lenge i denne aksjen, men kan godt skjønne deres frustrasjon. Denne sektoren har ofte vist at langsiktig investering sjelden lønner seg. Har man tenkt å sitte i ro i årevis, bør man vel heller satse på fond.
Ting har tatt altfor lang tid her, og håpet har nok vært for stort til at ting skulle skje raskere enn hva det har gjort. Bakspeilet sier meg at jeg burde ha solgt hele skiten og gått inn idag heller.
Men nå sitter vi her, og nedside idag VS hva den var når Flex røk ut, som nå mer eller mindre er tatt igjen med nye scope + lovende ny satsning på AI, Opex stabilisert, Fortec, nytt RW scope samarbeid, nedklassifisering som uansett er nærmere for hver dag som går, Hex i Kina snart på plass, og ikke minst Cevira som nå bokstavlig talt er fremme og lukter på målstreken.
Her i gården nullstiller jeg parameter fra 1 jan 2026 og tenker kun fremover - Ting ser langt lysere ut da.
Min ikke venn peaf på Hegnars Tivoli har sluttet med å spå Cevira godkjenning til en hvilken som helst dag nå i det siste. Da betyr vel det en hvilken som helst dag pluss x. Hva x betyr i tilleggstid vites ikke, men jeg føler meg sikkert på at det er både uker, måneder og i verste tilfelle år. Hils vennen din. 
Innlegget ditt beskriver nå i alle fall nåværende og alt for lenge værende tilstand i Photocure på en perfekt måte. At noen på forumet som fortsatt er dødsforelsket i denne aksjen er uenig er vel ikke noe å bry seg om.
En av mine fem verste innvestment de siste 25 år så langt.
Det må nå være ene og alene for at du ikke solgte på 79,5kr for en mnd siden. Med din inngang så ville nå det ha vært en meget god investering.
Ser ikke verre ut enn du og er dødsforelsket i aksjen som ikke solgte.
Jeg mente mine 25 år på børs aribjo, heldigvis kom Photocure senere i bildet. Fortsatt noe av det dummeste jeg har rotet meg bort i, helt bortsett fra om jeg er fortsatt inne eller ute av aksjen.
Grunnen til at mange holder og ikke selger på 79, er at potensialet er veldig mye høyere når Cevira blir godkjent. Da er føles det meningsløst å ha sittet på en aksje i 3,4,5 eller 6 år for å selge «billig» rett før mye åpner seg.
Personlig mener jeg potensialt med godkjent Cevira er kurs på over 100 kr. Så får man se hvordan Cevira utvikler seg og hvordan den smitter over over andre deler av PHO. Ev. oppkjøp
Ja det er akkurat grunnen til jeg ikke har solgt på 79.
Hva Onuk snakker om er ikke godt å vite. Eneste jeg blir klok på hva han sier er om han kjøpte på 70+ rett før jul og nå sitter med minus, eller solgte seg ut på minus.
Kjøpte han før så hadde han vært i god + på 79, og kunne solgt da.
Når aksjen stiger 58% på 3 måneder, kun på forventning av noe som potensielt kan gi fremtidig inntekter + 110 mill ( kr 4 pr aksje)
Å man velger å se på det som dårlig avkasting, så er man vel blitt grådig 
Mcap gikk opp 800 millioner fra okt til jan.
Uten noe annet nevneverdig, en håp for Cevira godkjenning.
Om den gjør tilsvarende dagen godkjenningen kommer, er jeg ikke så sikker på.
Edit : hadde godkjenning kommet når kursen lå i topp sjiktet så kunne det vel vært litt mer kr å hente, men allikevel. 58% er ikke småtteri det heller.
Kan se ut enkelte har gjort ekstremt gode år på børs når den verste investeringen gjort har vært en aksje personen har tjent 20-50% på et års tid.
(Eller dreit på draget og kjøpte på 75+ og solgte nå på 59)
Edit: Selge nå er nå uansett totalt meningsløst. Eneste grunn til man gjør det må være at man MÅ ha pengene til noe annet.
Jeg velger å kjøpe litt, i håp om å gjøre 5-10 kr aksjen short term.
Men; en ting som man kanskje burde ha litt i bakhodet, er at godkjenning er vel enda ikke garantert?
Ingenting er vel garantert, men etter info jeg greier å finne (og sadhelikopter bekreftet var rett) så er det nå minimal fare for noe avslag, og om det skulle være noe så er det kun snakk om admin korreksjoner, som feks endring av en label eller noen dokumenter.
Dette vil heller ikke gi noe avslag, men i verste fall en liten utsettelse til det er korrigert.
En sak er å forholde seg til en eventuell forsinkelse som blir forklart, noe annet er det om alle våre beregnede tidsanslag for avgjørelse overskrides i stillhet…
Jeg synes det er motiverende å investere i sektoren. Veldig høy risiko er helt klart men også utrolig gledelig ved å bidra til bedre helse for en stor pasientgruppe om det lykkes med nye produkter og teknologi. Det er lov å være optimistisk på vegne av pasienter. Fasiten er ikke her enda. Men det er lov å håpe på en bedre teknologi for pasientgruppen. Synd så få lykkes innen kreftforskning!
Og når det i tillegg er mulighet for nytt produkt i markedet world wide med blockbuster potensial da blir det meningsløst for meg å ikke se mangedobling om dette blir en realitet. Biotek og helse med slikt potensial har ofte en tendens til å bli svært mye verdt. Ja, det gjenstår selvsagt å få den berømte avklaringen. Om det blir markedstilgang må nye potensielle eiere betale mye mer enn før avklaring om nytt produkt, det er ikke dristig å spå det. Mange er utenfor det er ganske så sikkert, fair det. Høy risiko skal gi høy mulig avkastning. Om BP eller andre helsetech/biotek vil øke sin andel innen en av de største utfordringene innen kreft altså bladder cancer er dagens mcap lommerusk. Betalingsvillighet for nye produkter har ofte vist seg å være stor i helsesektoren. Hvem er de største innen bladder cancer i dag. Finnes noen store selskap med behov for flere produkter innen bladder cancer?
Et knippe av de store innen bladder cancer:
Flere store farmasøytiske selskaper dominerer markedet for behandling av blærekreft (bladder cancer), spesielt innen immunterapi og målrettede behandlinger. De ledende aktørene i 2024–2026 inkluderer:
- Merck & Co. (MSD): Kjent for immunterapien Keytruda (pembrolizumab), som er sentral i behandlingen.
- Bristol-Myers Squibb (BMS): En stor aktør med immunsjekkpunkthemmere.
- AstraZeneca: Utvikler blant annet immunterapien Imfinzi (durvalumab).
- Johnson & Johnson (Janssen): Sterk innen behandling av ikke-muskelinvasiv blærekreft (NMIBC) med produkter som Balversa (erdafitinib) og nylige godkjenninger.
- Pfizer & Astellas Pharma: Samarbeider om Padcev (enfortumab vedotin), som har vist svært gode resultater ved avansert blærekreft.
- F. Hoffmann-La Roche (Genentech): Utvikler immunterapier som Tecentriq (atezolizumab).
Markedstrender og andre aktører:
Markedet preges av økt fokus på “bladder-sparing” behandlinger (unngå fjerning av blæren)
Hvis vi regner 30 dager fra 16. jan er vi på feb.26.
Så har vi at NMPA jobbet ekstra før og etter nyttår bør komme avgjørelse denne uken.