Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

Nei, hvis man skal tegne en beinere strek må man nok bruke linjal :sweat_smile:

PHO er vel rett og slett en dritt kjedelig aksje?

Som har holdt seg på nåværende nivåer i 3 år, med rolig Berg og dalbane svingninger.

Never gone to high, not been to low.

IMG_0721

Det har nok vært riktig i lange perioder. Men det trenger den jo ikke da også være i fremtiden…?

1 Like

Er vel litt større swings enn hva jeg ville kalt en kjedelig aksje :stuck_out_tongue:

Ville vel heller kalt det tradernes største drømmeaksje 4ever

3 Likes

Litt underlig da at det er den personen som har vist størst tradingambisjoner i aksjen som kaller den “dritt kjedelig”? :grin:

Jeg er godt fornøyd.
Realisert solid gevinst. Å sitter i dag med grattis aksjer takket være kjøp og salg.

Men recap til 3 år siden , sier vel sitt om utviklingen i PHO ( PS : Scatec ligger i dag på kr 120.-)

IMG_0724
IMG_0725

1 Like

Brukt litt tid å satt opp nytt Excel ark med all data i en enkel oversikt med kolonner.

Enkelt å slå av/på verdier for å se data.

Her er en som er litt artig. Photocure har fått mye pes fra enkelte hold for å ikke ha kontroll på utgiftene sine ifbm. Cysview i USA.

Men bryter man ned dataen, så har det faktisk vært ganske stabilt siste 13 kvartal… Stort sett mellom 50-60 mil… Snitt på ca 53,7 mil.

En annen artig ting er hvordan Europa presterer. Kan også se tydelig spike i utgifter i Q4 siste 3 årene, mest sannsynlig prestasjonsbaserte utbetalinger ved årets slutt. Ble vel nevnt i denne kvartalsrapporten.

Veksten i USA kommer tydelig frem, til tross for utfasing av flex.

Men her kommer også problemet som har vært. Utgiftene for å drifte i USA har konstant vært høyere en hva man har fått inn. Selv med veksten som har vært, har ikke det vært nok til å overgå reduksjonen fra Flex. Men det ser ut til vi er akkurat ved brytningspunktet nå.

Et siste overblikk. De blå delene er inntekter som ikke stammer direkte fra Cysview USA/Europa. Der man har tydelige spiker er milepelsbetalinger. Man ser også de varierende utgiftene som kommer på toppen av utgiftskolonnen. Disse er ikke knyttet direkte til Cysview USA/Europa, men utgifter knyttet til f.eks skop med Wolf, Kina osv.

Blir spennende å se hvordan dette ser ut når Wolf får godkjent skopet i Kina, og man kan legge til Kina i kolonnene også.

48 Likes

Har du benyttet en AI model for å fremstille dataene, i så fall hvilken?
Hvis alt er manuelt arbeid, enda mer kudos

2 Likes

Ingen AI her nei. Alt manuelt og sjekket opp mot kvartalsrapportene :sweat_smile:

30 Likes

Takk, veldig nyttig.

Kan du lage en fremstilling som år for år viser kostnader for S&M og vekst i salget fra foregående år.

Har desverre ikke lagt inn på det nivået enda. Har kun satt opp totalkostnadene for Hexvix/Cysview i USA og Europa i denne omgangen. Alt annet som ikke faller under det, havner i annet.

Har placeholder for Kina, så det er enkelt å legge inn utgifter og inntekter derifra etterhvert.

4 Likes

Veldig bra, som du sier har US vært problemet men nå vokser inntektene i US med 20% årlig det utgjør ca. 40 mill og 90% av hver krone tjent mer skulle gå direkte på bunnlinjen siden kostnadene skal ikke øke. Derfor gjentar jeg denne fra presentasjonen igjen;

can you clarify what continued operating leverage flow-through means?

Priyam Shah

Sure. I can take that one. So the Hexvix/Cysview commercial business has a strong operating leverage. What that means is that a significant portion of incremental revenue flows straight through to the commercial EBITDA because most of the costs are fixed. We demonstrated that in 2025 with the commercial EBITDA margins going up from 7% to 11%. So every additional procedure unit sales – sold contributes disproportionately to profit growth. That’s what that implies.

2 Likes

Hva føler du at du oppnår med å si at 90% av revenue går rett til bunnlinjen? Det er jo totalt feil.

Før selskapet faktisk demonstrerer at de øker profitabiliteten er det bare billig varm luft fra ledelsen.

Ikke det han sa.

Han skrev at 90% av hver mer tjente kr utover det som tjenes nå går rett på bunnlinja. Hvis kostnadene ikke øker.

6 Likes

Gross margin er 90%.
Det jeg bygger min argumentasjon på er dette fra presentasjonen;
So the Hexvix/Cysview commercial business has a strong operating leverage. What that means is that a significant portion of incremental revenue flows straight through to the commercial EBITDA because most of the costs are fixed

Det burde stått EBITA.

Ganske stor “hvis” det der.

Jeg er ihvertfall ikke overrasket over at markedet har vært avventende på det.

Bingo!

Og det er der det virker som det går hus forbi enkelte.

Kostnaden har vært stabil i USA over lengre tid. Men det er det ikke alle som har fått med seg, da man har sett på totalkostnader. Som er påvirket av individuelle endringer fra gang til gang pga. investeringer som blir gjort. Som samarbeid med Wolf om nytt flexskop, AI satsing osv.

Hvis utviklingen forstsetter som dette nå, og man har så og si faset ut Flex, vil dette manifistere seg bedre på balansen i USA. Og det vil være med å få USA til å bikke over til pluss.

7 Likes

Du er ikke den eneste sammen med DNB som i sin oppdatering øker inntektene med 9% og kostnadene med nesten 8% og tar ikke hensyn til det DS sier i sin presentasjon.

2 Likes

Jeg er helt med på det @myk argumenterer på her. Da man ser kostnadsbiten i USA har vært stabil over lengre periode.

Det er og en post i kvartalsrapporten som viser antall ansatte i Photocure siste 3 år tror jeg. Den er også stabil.

Så hvis Photocure sier mesteparten av kostadene er faste, som man kan se på tallene i USA. Og Flex faset ut, vil hver enkelt enhet solgt bidra på budsjettet i en mye større grad en tidligere.

7 Likes

Dette er nå ren fakta, og vises i regnskap. Skjønner ikke hvorfor det skulle være tvil om dette?

2 Likes