Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

MCAP

Thor Medical : 1,48 mrd ( Ingen inntekter)

Nykode Therapeutics: 1 mrd. Også denne Hr Analytiker spådde dobling på i januar. Ingen inntekter fremdeles Fase 2.

Medistim : 4 mrd. Litt høyere omsetning en Photocure. Ca 35-40 ish mil netto per kvartal.

Photocure: 1,9 mrd. Ca 500 mil i omsetning. Ser ut til å rundet punktet med å gå i null for noen kvartal siden. Vekst i både USA og Europa. Partner nettopp godkjent Cevira. Deres hovedsatsing. Venter på skop og utrulling av Hexvix i Kina. All salg i Kina her ekstremt gode marginer for Photocure, da de ikke har noen nevneverdige utgifter på dette. Søknad for Cevira i Europa nettopp tatt opp for godkjenning.

Dette sidestilles da altså med 2 selskap som ikke har generert en eneste krone så langt.

Men for all del, folk må gjerne selge. Jeg og @Freddys står klar med 50-lappen :joy:

12 Likes

Medistim har konsekvent betalt ut utbytte til aksjonærene da.

4 Likes

Jeg mener bestemt at det har vært LANGT mindre hyping her enn i øvrige biotek-selskaper. Merk at jeg skriver biotek.

En viss grad av hyping har det vært. Det har også vært veldig mange som har forsøkt å realitetsorientere, i motsetning til de fleste andre biotek-tråder jeg har vært i.

1 Like

Dette var ene og alene med relasjon til håpet om at godkjennelsen skulle kjøre aksjen rett opp i tre-sifret. Du skal ikke bla så veldig langt opp i tråden for å gjenfinne de argumentene. Jeg tror jo ikke at folk tror på det selv, det fremstår mer som en måte å skape feil forutsetninger på og lede andre til å kjøre opp aksjen. Et ikke helt ukjent forum-fenomen, selv om det etisk kanskje ikke er så holdbart…

Men markedet har “alltid” rett, det er sikkert litt kjipt å se på, så vi kan være enige om at det som vil kunne løfte kursen til tre-sifret er at løpende salg av “pølse og brød” må forvaltes på en bedre måte, det vil ikke skje gjennom engangsutbetalinger.

2 Likes

Men hva skal vi med analytikere som ikke klarer å analysere noe? Når de ikke klarer å se lengre enn til en milepælsutbetaling? Jeg kan jo også spå hva jeg får på konto basert på en lønnsslipp.

3 Likes

“Nå som denne triggeren er bak oss, nedgraderer vi Photocure til hold, ettersom vi forventer at hypen vil avta”

At det er mulig å skrive noe sånt, baserer ikke analysen seg på faktiske tall og estimater?

4 Likes

Ja kurstriggeren i form av avgjørelsen i Kina er bak oss. Når det ble såpass mageplask i forhold til forventninger må man kanskje endre syn og heller vente på mer steady og rolig oppgang når forhåpentligvis salgstallene blir bra

Hvem i alle dager sitter i denne aksjen basert på milepælsutbetalingen for godkjenning i Kina??

Beklager uttrykket, men da er man idiot.

Har kun sett Tingeling som driver å gnåler om dette, ingen andre.

2 Likes

Hype analyse der altså

Gjør du deg dummere enn du er ? Veldig mange trodde avgjørelsen i seg selv skulle gi en voldsom oppgang og nytt gulv
Nå er kursen 68

For mye å håpe på melding i retning av:

“For å vise velvilje overfor tolmodige aksjonærer og signalisere tydelig vi ikke har tenkt brenne opp kontantbeholdning på fjas og vas vil vi utbetale milepæl som utbytte til aksjonærene.
Hilsen Dan The Man”

3 Likes

Virker da til at Georg treffer godt?

DNB har 76 Norne 90.- Georg 72

Greit å huske hvor kursen var før nyheten om godkjent fase 3 resultat i 2023

Sterk fallende trend på lavt 40tall.

Fortsatt er ikke regnskapet imponerende, men kursen er nå på 70 ish.

Er det da feil å kalle oppgangen overdrevet?

5 kroner pr aksje er jo kun den første milepælsutbetalingen… så har du godkjenning i EMEA og evt. USA og godkjenning ny indikasjon i tillegg som potensiele utbetalinger. Og selvsagt 10-15% royalties av salget.

Det er selvsagt fair og ikke anta at salget går til himmels uten videre, men det utelukker ikke at de må løpe etter når salget tar av.

Det kan være nyttig å sette Cevira i et litt bredere medisinsk og markedsmessig perspektiv.

I dag finnes det i praksis ingen etablerte ikke-kirurgiske behandlinger for HSIL (CIN2–CIN3) globalt. Standardbehandlingen i både USA, Europa og Kina er fortsatt kirurgisk eksisjon (LEEP/konisering). Det betyr at dersom Cevira etablerer seg klinisk, vil det i praksis være første farmakologiske alternativ til kirurgi for denne indikasjonen.

HSIL-markedet i Kina er stort. Epidemiologiske data peker mot rundt 2,1–2,2 millioner HSIL-pasienter totalt, hvor ca. 500–600 000 behandles årlig. Nesten alle disse behandles i dag kirurgisk.

Et viktig poeng er aldersfordelingen:

• ca. 40–50 % av HSIL oppstår hos kvinner under 35 år
• dette er gruppen hvor fertilitetsbevaring er mest relevant

Kirurgi fungerer godt for å fjerne lesjonen, men den løser ikke nødvendigvis HPV-infeksjonen og kan øke risikoen for senere komplikasjoner i svangerskap. I tillegg viser studier at rundt 10–20 % får residiv eller ny HSIL etter kirurgi.

Cevira skiller seg fra kirurgi ved at den både:

• destruerer HSIL-lesjonen
• kan bidra til HPV-clearance

I Phase III-studien var HPV16/18-clearance omtrent dobbelt så høy som placebo.

Hvis vi bare ser på et realistisk fertilitetssegment i Kina:

HSIL <35 år ≈ ca. 250 000 pasienter årlig

Hvis Cevira over tid tar:

20 % penetrasjon → ca. 50 000 behandlinger

Ved en behandlingspris rundt 9 000 RMB gir dette:

≈ 450 millioner RMB i salg

Med 15 % royalty til Photocure:

≈ 67 millioner RMB / ca. 95 millioner NOK årlig

Dette er kun fra fertilitetssegmentet i Kina, uten å anta høy penetrasjon i resten av HSIL-markedet, uten USA/EU og uten milepæler.

Poenget er ikke at dette nødvendigvis blir fasiten – men at Cevira representerer et nytt behandlingsalternativ i et marked som i dag nesten utelukkende er kirurgisk. Det gjør at relativt små markedsandeler kan gi meningsfulle økonomiske utslag.

Det blir derfor interessant å følge hvor raskt gynekologmiljøer i Kina begynner å ta dette i bruk, særlig i fertilitetssegmentet.

14 Likes

Jeg henviser til hva analytiker kom med idag. I følge han så er det milepæl and done.

1 Like

Jøss, om man noen gang trengte flere grunner til å aldri bruke ABG igjen til noe som helst. Jeg synes det er helt fair å «analysere» seg frem til at Cevira flopper, men den øvrige opptredenen både før og nå er direkte flau/uproff. Vedkommende ville blitt bedt om å pakke sakene sine om han var i min linje.

7 Likes

Nei han snakket om hypen og at kurstriggeren i form av avgjørelsen er lagt bak oss

Utrolig hvordan folk henger seg opp i denne ene analysen, er man uenig med ham så vil jo aksjen gå etter hvert som salgsresultatene fra Kina kommer. Uansett så er det neppe så mange som handler på hans analyser i dag, han har vel ikke akkurat noen “guru-status” i markedet utenfor TI heller.

Minner i det hele tatt litt på hvordan alle på forumet (meg inkludert) var sikre på at shorterne i Ultimovacs tok feil og ødela den videre oppgangen. Kan også minne om at Trøim i sin tid med Fredriksen skal ha sagt at de eneste analysene han gadd å lese var de negative, for der var det kanskje noe informasjon å hente. Oppsiden har man jo ofte lett for å se selv.

NB Er long selv og også kjøpt mer både i forrige uke og i dag.

4 Likes

Lite poeng å diskutere hva han der sier. Kanskje du tar han seriøst, jeg gjør ikke.

Det mest rasjonelle fremover er å se på kursutvikling i Kina. Om noen foretrekker å høre på hva Tingeling kommer med over Kinesiske investorer og fremtidig guiding som vil komme derfra får bli opp til hver enkelt å velge.

Det er vel premissene for verdivurdering det diskuteres rundt.

Mens selskaper som Nykode, Circio, Thor osv, skal verdivurderes og dømmes på potensiell inntekt/gevinst en gang i fremtiden, mens dem fremdeles brenner penger.
Virker det som om Photocure skal verdivurderes på alt annet en fremtiden og risikoene som fjernes.

I noen tilfeller er verdivurderingen ganske lik, men butikken i bunn og fremtidig usikkerhet er vidt forskjellige.

7 Likes

PCI +77% i dag, snakker man milepæl? Oslo børs ass.