Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 4

Ja, bÞrsverdien er nesten kriminelt lav av flere Ärsaker. Tror det viktigste er lav tillit til Pho-ledelsen som til tross for bruttomargin pÄ 92% over mange, mange Är, og med topplinjevekst Ärlig pÄ omkring 10% , knapt genererer verdier for aksjonÊrene.
Et skyhÞyt kostnadsnivÄ med lÞnnskostnader alene pÄ nesten 300 mill nok og en omsetning pÄ drÞyt 500 mill nok.
Pho burde kunne forsvare en kurs pÄ kr 100,- ex Kina, men da mÄ ta det tas grep/ny strategi. Det forutsetter at DS mÄ ut av selskapet sammen med Dahl. Begge er ekstremt overbetalt, resultatene tatt i betraktning.
Hvorfor Styret er sÄ tÄlmodig med disse gutta skjÞnner jeg ikke.

7 Likes

NÄr man ser pÄ omsetningen i PHO sÄ er det veldig smÄ poster som blir omsatt sammenlignet med andre selskaper med like stor total omsetning. Det er tydelig at PHO tynges av algoritme handel. Sannsynligvis pga den lave interessen for aksjen sÄ kan de styre kursen akkurat slik de vil. SÄnn har det vÊrt i veldig lang tid og det er ikke lett Ä forstÄ om de tjener penger pÄ denne handelen eller hva som er hensikten.

4 Likes

Dette er spot on. Utrolig ineffektivt selskap som er mest opptatt av Ä berike seg selv. Utrolig at selskapets styre tillater det. Det eneste vi kan hÄpe pÄ er at inntektene kommer tilsyne og at vi fÄr analytikere pÄ banen som tar tak.
Ellers er det eneste positive at oppkjÞps aktÞrer ser det samme; her er det smÄ grep som trengs for Ä bedre resultatet markant.

4 Likes

Det er fascinerende Ă„ lese misnĂžyen.

Men jeg har fremdeles tilgode Ă„ se hva alternativt man skulle gjort.

Og misnÞyen er ofte tydelig pÄ nedadgÄende kurser. NÄr kursen gÄr nordover er misnÞyen plutselig borte. Men det fundemantale i bunn er dÞnn likt.

Noen er misfornÞyd med at man tok inn Europa. Som i ettertid har vist seg Ä vÊre omrÄde med hÞyest omsetning og faktisk gÄr i pluss.

Noen har kritisert for at man ikke har hatt kontroll pÄ skop. NÄr man da gÄr inn i samarbeid for Ä rette pÄ det, da er det ogsÄ gale fordi det er kostnader knyttet til det.

Var ogsÄ dem som var negative til Asieris nÄr det ble kjent. Noe som i ettertid har vist seg Ä vÊre et kjempetrekk.

Det var dem som var misfornĂžyd med ledelsen ikke var mer “frempĂ„â€ under covid. Selv om alt annet rundt stod i brann samtidig. Var vel dem som argumenterte for at man skulle droppe hele salgsapparatet under covid, for sĂ„ Ă„ bare ansette nye folk nĂ„r covid var over

SĂ„ er det dem som har vĂŠrt misfornĂžyd at ikke ledelsen har vĂŠrt mer “frempĂ„â€ med guiding. Selv om den “edruelige” guidingen har vĂŠrt ganske sĂ„ god sett i etterkant. Ofte samme folk som er misfornĂžyd fordi Photocure henviser til Asieris nĂ„r det gjelder ting direkte styrt av Asieris.

Kostnadsbiten i USA har vÊrt stabil i lang tid nÄ. Problemet har vÊrt inntjeningen som har vÊrt skadelidende pga. bortfallet av Flex. Flex hadde ganske stort forbuk av kit i forhold til antall skop som var i bruk. Hoppene i utgifter har stort sett vÊrt knyttet til andre ting en selve Cysview biten.

14 Likes

NĂ„ er kursen (og omsetningen) straks tilbake til samme nivĂ„ som fĂžr Cevira ble godkjent i Kina (mens Aseris selv etter de siste dagers nedgang har steget med ca 39 %) . Jeg har nevnt det fĂžr - en kan diskutere hvorfor en skal velge Ă„ investere i biotek i Norge , nĂ„r kursen knapt beveger seg oppover nĂ„r risikoen er “forsvunnet” og produktet er godkjent, mens kursen vil falle mange titalls prosent dersom risikoen inntreffer (og forskningsresultatene er dĂ„rlige). Vi har mange selskaper som var priset mye hĂžyere enn PHO, selv fĂžr resultatene fra fase 2 forelĂ„ - og som en mĂ„tte regne med mange emisjoner fĂžr en var i nĂŠrheten av Ă„ komme i mĂ„l.

Med milepÊlutbetalingene fra Aseris, sitter PHO med ca. 350 mill i cash - og uten cash er PHO verdsatt til 1,4 mrd. Dette er et selskap som pr i dag har en omsetning pÄ 530 mill av cys (Europa/USA), og forventer omsetning i 2026 pÄ ca 600 mill. Venter pÄ godkjenning av scope for Ä selge Hexvix i Kina (forventes om kort tid), samt at salget av Cevira starter opp i Kina i Är. ForhÄpentligvis starter salget av Cevira i Europa neste Är - og Aseris jobber med Ä fÄ pÄ plass en partner i USA.

Jeg har ogsĂ„ vĂŠrt kritisk til at ledelsen ikke har klart Ă„ skape stĂžrre “blest” om det som skjer ifm med Cevira - herunder fĂ„ mer frem potensialet i avtalen (hva en ser for seg i royalty i tall, basert pĂ„ Aseris forventninger ift salg i Kina). NĂ„r det gjelder kritikken om at ledelsen ikke har klart Ă„ skape et bedre driftsresultat, nĂ„r en har en omsetning pĂ„ over 500 mill - og at styret ikke har grepet inn tidligere (og kvittet seg med DS/Dahl) - er jeg faktisk mer positiv til at en, selv etter alle disse Ă„rene, fortsatt har fokus pĂ„ Ă„ skape en ytterligere vekst (selv om jeg ogsĂ„ synes at lĂžnningene er hĂžye). Jeg er overbevist om at PHO enkelt - om en hadde Ăžnsket det - kunne kuttet mye i kostnadene, og fokusert kun pĂ„ overskudd (ikke videre vekst). Den stĂžrste eieren fikk for en stund tilbake inn “sine folk” i styret - og en kan stille seg spĂžrsmĂ„let ved, hvorfor har en ikke gjort disse endringene om en mente det var til det beste? Er det bedre Ă„ starte kostnadskutt nĂ„r omsetningen er pĂ„ 300 mill eller 1 mrd?

Det som i alle fall er sikkert, er at dersom en har tro pÄ at Aseris vil vÊre i nÊrheten av Ä nÄ omsetningen av Cevira som selskapet har uttrykt, vil mCAP til PHO vÊre mange ganger hÞyere enn 1,4 mCAP (eksl. cash).

6 Likes

Ledelsen i PHO er sÊrdeles godt lÞnnet - etter norske forhold. Men om de ellers kun er opptatt av Ä berike seg selv, blir et definisjonsspÞrsmÄl. Mange har kritisert opsjonstildelingene som jevnlig popper inn. Men med den begredelige kursutviklingen er jo mange av disse verdilÞse, og er ikke flere av disse opsjonene ogsÄ utgÄtt pÄ dato og slettet?

Her er den siste fra september i fjor:
A total of 348,000 share options, equal to approx. 1.28% of total shares issued
in the Company, were granted to employees at an exercise price at
NOK 67.39.

Kurs nÄ 66,7

Bra skrevet rosk82 - det er veldig enkelt Ä la seg prege av sitt syn pÄ om ledelsen gjÞr en god/dÄrlig jobb kun basert pÄ kursutviklingen. Vi hadde helt sikkert prisgitt DS/Dahl dersom flexiscopene ikke mÄtte utfases i USA - og kursen hadde ligget pÄ kr 250
Jeg fÞlger deg pÄ at ledelsen har gjort mye riktig ift. strategi mv. - og jeg er av den oppfatning at de er tro mot det som er besluttet av styret. Jeg mener derimot fortsatt at PHO kunne vÊrt tydeligere pÄ hva en ser for seg i royalty (tall), basert pÄ informasjonen Aseris tidligere har uttrykt nÄr det gjelder forventet salg - dette handler om Ä kommunisere potensialet i avtalen med Aseris, og ikke blande seg opp i informasjon om Cevira som skal meldes fra Aseris.

3 Likes

Begynte Ä se litt oversolgt ut pÄ hourly. Er kanskje litt shorts som skal stenge posisjoner fÞr helgen

1 Like

Jeg tror de vil komme mer pÄ banen der etterhvert med tanke pÄ tall osv.

Men det hadde vÊrt utrolig useriÞst Ä spekulere i belÞp fÞr noen som helst godkjenning lÄ pÄ bordet. For man kan banne bein pÄ at det ogsÄ hadde blitt sett pÄ som negativt.

Jeg tipper man vil avvente Ä se litt an hvordan det ser ut i Kina med tanke pÄ tall og kommunikasjon fra Asieris fÞr man begynner Ä kaste ut tall og estimater.

5 Likes

Det er det hvis det blir spekulert i tall fĂžr en faktisk godkjennelse ligger i bunn.

Det er ikke mer en 10 dager siden godkjenningen kom. Vi vet enda ikke om det tatt i bruk.

Alt vi har er google translate fra Kina forum uten verifiserbare kilder. Samtidig som man har en google translate med noe om 4 mnd fra Asieris, som vi ikke helt er sikre pÄ hvordan vi skal tolke.

Basert pÄ dette og hvor negativt ting ofte kan spinnes, er det klokt Ä avvente til man har noe hÄndfast Ä presentere, da det ikke vil vÊre mulig Ä legge en negativ vri pÄ ting, pga. manglende eller uklar informasjon.

Jeg vil heller ha en krystallklar kommunikasjon pĂ„ forventninger basert pĂ„ tall og mottagelse i markedet i Kina, og slĂ„ en “homerun” pĂ„ melding, istedenfor en ullen innpakket melding med synsing antagelser og forhĂ„pninger uten tall eller noe Ă„ backe det opp med.

5 Likes

Hvor har de det?

Det er lov Ă„ vĂŠre kritisk til kostnadsnivĂ„et, men det blir litt ensidig Ă„ late som om dette bare handler om ledelsen som “beriker seg selv”.
Photocure har brukt mange Ă„r pĂ„ Ă„ bygge opp Cysview/Hexvix i USA. Det er ikke et produkt du bare slipper i markedet og sĂ„ kommer salget av seg selv. Det krever salgsapparat, opplĂŠring av sykehus, installert utstyr og refusjonsordninger. Det er nettopp derfor marginene er hĂžye, men kostnadene ogsĂ„ har vĂŠrt hĂžye i oppbyggingsfasen. Samtidig overser dere helt det som nettopp har skjedd. Cevira er godkjent i Kina med opptil 20 % royalties til Photocure. Det er en helt ny potensiell inntektsstrĂžm som ikke krever at Photocure bygger organisasjon eller tar kostnaden selv. SĂ„ kan man diskutere effektivitet i Photocure. Det er helt fair, men Ă„ fremstille selskapet som en “fiasko” eller et rent selvberikelsesprosjekt er bare en grov forenkling av et selskap som faktisk har bygget et globalt produkt og nĂ„ sitter med en ny royalty asset i tillegg.

18 Likes

Dere (du, Rosk82 mv) har rett, tallene som er nevnt ifm forventet omsetning fra Cevira har ikke komme fra “offentlige kilder” (gitt av Aseris). Jeg sletter mitt forrige innlegg.

Det eneste jeg har sett er underlaget Norne har brukt som utgangspunkt i sin analyse og det er tatt fra Asieris’ prospekt ifm IPO i 2021-ish. PĂ„ tide med en edruelig oppdatering der mao.

Dette handler ikke om “berikelse” eller fĂžlelser. Det handler om fakta og tĂžrre tall. Pho -ledelsen har ikke, etter sĂ„pass mange Ă„r, lyktes med det viktigste; Ă„ skape/realisere aksjonĂŠrverdier. At kostnadene er stabile, produktet er unikt etc etc, er ikke saliggjĂžrende - det gjĂžr det hele bare vĂŠrre. Hvor lenge skal Briarwood & Co bĂŠre over med en ledelse av et selskap - en uslepen diamant - som DS aldri fĂ„r “slipt” ?

At det evt Kina-eventyret, som er grunnen til at de fleste her er aksjonÊrer, realiseres har ingen relevans med den underliggende driften av selskapet, og DS kan og bÞr ikke mÄles pÄ dette.

HĂ„per DS blir instruert (av Styret) til Ă„ betale utbytte fra milepĂŠlsutbetalingene - og det i sin helhet. Det bĂžr her ogsĂ„ vedtas fĂžringer for fremtidige royalty- utbetalinger. Selskapet har allerede mye “dĂžd” kapital pĂ„ bok, som skriver seg fra tidligere unyttig-gjorte emisjoner, noe som i seg selv er kritikkverdig.
Er det noen her som er kapabel og villig til Ă„ gi et velformulert innspill om dette til Styret/GF ?

5 Likes

Det mest utrolige er at det er sÄ mange som «forsvarer» aksjen nÄr man ser svart pÄ hvitt hvordan det gÄr. Hvis det er sÄ fantastiske muligheter for galopperende inntekter, hvorfor koster aksjen 67 da? Skal man drive Ä tro pÄ dette caset inn i evigheten ?

Det er ikke styret som instruerer CEO om utbytte, det er aksjonÊrene som mÄ sende inn et forslag til generalforsamlingen, sÄ mÄ det stemmes over pÄ generalforsamlingen.

So what ?

Bare Ä selge Bingo, skal jeg holde deg i hÄnden nÄr du gjÞr det, eller gÄr det fint selv?

6 Likes

Denne sutringen din er svÊrt lite interessant for andre Ä lese om! Akkurat pÄ samme mÄte som du i perioder har holdt pÄ i Desert.

4 Likes